Slim afrekenen: Haal meer omzet uit piekuren

25 oktober 2017 | Roy Spijker

Met het toenemende aantal pinbetalingen bewijzen mobiele pinapparaten voor iedere gastvrouw en  heer goede diensten. Iedere minuut die zij niet hoeven te besteden aan het halen en brengen van het pinapparaat, kan daardoor gaan naar de gast. Dat scheelt niet alleen tijd, maar zorgt ook voor een hogere omzet.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Piekuren optimaal benutten is een kunst. De omzet is weliswaar hoog – daarvoor is het een piekuur – maar hoe weet je dat die niet nog hoger zou kunnen? Tegenstrijdig genoeg zijn het juist de binnenstromende betalingen die roet in het eten gooien. Reken even mee. Stel dat tien gasten in een piekuur willen pinnen en een serveerster is drie minuten bezig met het halen van het pinapparaat, het wachten tot de gast heeft gepind en het apparaat terugbrengen naar de bar. Ze is dan de helft van haar tijd kwijt met pintransacties, terwijl gasten aan andere tafels nog graag wat extra’s zouden bestellen als een ontspannen serveerster hen daarnaar zou vragen. En dat is jammer, want een piekuur komt niet meer terug.

De oplossing is een handheld of tablet in combinatie met een mobiele pinterminal. “De serveerster of kelner heeft daarmee in feite een volledig kassasysteem op zak met exact dezelfde schermen en functies als de vaste kassa en de vaste betaalterminal”, zegt Ruud Clements, directeur-eigenaar van Van Hessen. “Een voorwaarde is dat je werkt met serveersters en kelners, die een bepaalde wijk onder hun hoede hebben, en runners. Dan profiteer je optimaal van het effect op de snelheid.”

3000 euro extra omzet
Bij een (groot) terras is de tijdwinst meteen duidelijk: het heen en weer lopen met een pinapparaat kost zo een paar minuten extra. Maar ook nu de bedrijfsvoering zich weer grotendeels gaat beperken tot de binnenruimte, levert de inzet van mobiele apparatuur tijdwinst op en dus extra omzet. Vestigingsdirecteur Patrick Strik van Eijsink locatie Den Haag rekent voor: “Stel dat de drankomzet in een piekuur tussen de 600 euro en 800 euro ligt. En stel dat een gastvrouw een half uur per uur bezig is met pintransacties. Dan mis je in principe minimaal 300 euro omzet. Dat bedrag zul je met een mobiel pinapparaat niet helemaal terugverdienen, maar de helft ervan moet lukken. Trek dat eens door naar twee gastvrouwen gedurende tien piekuren in de week, dan heb je het wel over 3000 euro extra omzet per week!”

Ook als de getallen wat lager zijn, levert automatisering voordeel op, weet Ruud Clements. “Juist bij kleinere zaken, gerund door een echtpaar bijvoorbeeld, zijn vaak meer functies verenigd in één persoon. Alles wat je dan kunt automatiseren is meegenomen. Een tablet om de tafels te beheren, bestellingen naar de keuken te sturen en de rekening van de gast op te maken, maakt tijd vrij die je kunt besteden aan de gast.”

Tevreden gast
Het logistieke traject na het opnemen van de bestelling met de handheld of tablet biedt nog veel meer tijdbesparende mogelijkheden die tevens de kwaliteit verhogen. Zo kun je met de booq Bar Manager de drankjes op de bon groeperen naar koud, warm en bier, zodat het barpersoneel zonder nadenken in de juiste volgorde kan schenken en tappen. Door te werken met kleuren is het ook mogelijk bestellingen die naar dezelfde wijk moeten, op hetzelfde dienblad te zetten. Dat bespaart tijd voor de runners die de drankjes uitserveren en zorgt ervoor dat cappuccino’s en getapte biertjes in een hogere kwaliteit de tafel bereiken.

In bepaalde situaties kan het handig zijn als een systeem bestellingen met voorrang kan behandelen, bijvoorbeeld als een tafel drankjes bestelt bij het uitserveren van de gerechten. Een gast die met een leeg glas met eten begint, is algauw teleurgesteld als de wijn op zich laat wachten. Hetzelfde geldt voor het bijbestellen van frites of saus, die soms letterlijk als mosterd na de maaltijd komt. Daarvoor hoeft degene die het eten serveert niet per se zelf een handheld bij zich te hebben. Een ontspannen gastvrouw of –heer is immers altijd in de buurt. 

Nieuw afrekensysteem? Let hier op!

- Geavanceerde kassasystemen bieden de mogelijkheid om bedrijfsmatige gegevens op afstand uit te lezen, zowel op de computer als op de smartphone of tablet. Dat is vooral handig voor ondernemers met meer zaken of uitbreidingsplannen.

- Neem beslissingen over keukenautomatisering altijd samen met de chef-kok.

- Kies een betrouwbare leverancier die niet alleen innovatief is, maar ook jarenlange ondersteuning kan bieden. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Amsterdam Personalia
Hotel Arena stelt nieuwe F&B manager aan

Luuk Rijnders gaat met ingang van 14 januari aan de slag als nieuwe F&B Manager in het viersterren Hotel Arena én het bijbehorende PARK Café-Restaurant in Amsterdam. Rijnders’ motivatie, enthousiasme en oog voor service en gastvrijheid gaat het café-restaurant naar een...

Amsterdam Culinair
Richard Ekkebus na 33 jaar terug in de Nederlandse keuken

Chef Richard Ekkebus is even terug op Nederlandse bodem om op 26 en 27 januari te koken met Joris Bijdendijk in RIJKS®, het restaurant van het Rijksmuseum. Richard Ekkebus, afkomstig uit Vlissingen, werd opgeleid door enkele van de grootste driesterrenchefs in Frankrijk waaronder, Pierre Gagnair...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Achtergronden Culinair
Jubilerend l’Atelier schenkt cheque aan KiKa

Restaurant l’Atelier in Gulpen bestaat 20 jaar. Eigenaren Ellen en Hans Kinkartz hebben dat bijzondere feit zondag 13 januari gevierd. Met een speciale jubileumlunch werd liefst €4500,- opgehaald voor Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij). Er was voor eigenaren Ellen en Hans Kinkartz ma...

Awards Van der Valk
Restaurant Van der Valk Hotel Hoorn is Restaurant van het Jaar 2018

Restaurant Van der Valk Hotel in Hoorn heeft vorige week de VVV Dinercheque 'Restaurant van het Jaar 2018' Award in ontvangst genomen. Deze prijs werd voor het derde jaar op rij uitgereikt door VVV Nederland, de uitgever van de VVV Dinercheque. "Wij zijn heel blij met deze award"...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: