Slim afrekenen: Haal meer omzet uit piekuren

25 oktober 2017 | Roy Spijker

Met het toenemende aantal pinbetalingen bewijzen mobiele pinapparaten voor iedere gastvrouw en  heer goede diensten. Iedere minuut die zij niet hoeven te besteden aan het halen en brengen van het pinapparaat, kan daardoor gaan naar de gast. Dat scheelt niet alleen tijd, maar zorgt ook voor een hogere omzet.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Piekuren optimaal benutten is een kunst. De omzet is weliswaar hoog – daarvoor is het een piekuur – maar hoe weet je dat die niet nog hoger zou kunnen? Tegenstrijdig genoeg zijn het juist de binnenstromende betalingen die roet in het eten gooien. Reken even mee. Stel dat tien gasten in een piekuur willen pinnen en een serveerster is drie minuten bezig met het halen van het pinapparaat, het wachten tot de gast heeft gepind en het apparaat terugbrengen naar de bar. Ze is dan de helft van haar tijd kwijt met pintransacties, terwijl gasten aan andere tafels nog graag wat extra’s zouden bestellen als een ontspannen serveerster hen daarnaar zou vragen. En dat is jammer, want een piekuur komt niet meer terug.

De oplossing is een handheld of tablet in combinatie met een mobiele pinterminal. “De serveerster of kelner heeft daarmee in feite een volledig kassasysteem op zak met exact dezelfde schermen en functies als de vaste kassa en de vaste betaalterminal”, zegt Ruud Clements, directeur-eigenaar van Van Hessen. “Een voorwaarde is dat je werkt met serveersters en kelners, die een bepaalde wijk onder hun hoede hebben, en runners. Dan profiteer je optimaal van het effect op de snelheid.”

3000 euro extra omzet
Bij een (groot) terras is de tijdwinst meteen duidelijk: het heen en weer lopen met een pinapparaat kost zo een paar minuten extra. Maar ook nu de bedrijfsvoering zich weer grotendeels gaat beperken tot de binnenruimte, levert de inzet van mobiele apparatuur tijdwinst op en dus extra omzet. Vestigingsdirecteur Patrick Strik van Eijsink locatie Den Haag rekent voor: “Stel dat de drankomzet in een piekuur tussen de 600 euro en 800 euro ligt. En stel dat een gastvrouw een half uur per uur bezig is met pintransacties. Dan mis je in principe minimaal 300 euro omzet. Dat bedrag zul je met een mobiel pinapparaat niet helemaal terugverdienen, maar de helft ervan moet lukken. Trek dat eens door naar twee gastvrouwen gedurende tien piekuren in de week, dan heb je het wel over 3000 euro extra omzet per week!”

Ook als de getallen wat lager zijn, levert automatisering voordeel op, weet Ruud Clements. “Juist bij kleinere zaken, gerund door een echtpaar bijvoorbeeld, zijn vaak meer functies verenigd in één persoon. Alles wat je dan kunt automatiseren is meegenomen. Een tablet om de tafels te beheren, bestellingen naar de keuken te sturen en de rekening van de gast op te maken, maakt tijd vrij die je kunt besteden aan de gast.”

Tevreden gast
Het logistieke traject na het opnemen van de bestelling met de handheld of tablet biedt nog veel meer tijdbesparende mogelijkheden die tevens de kwaliteit verhogen. Zo kun je met de booq Bar Manager de drankjes op de bon groeperen naar koud, warm en bier, zodat het barpersoneel zonder nadenken in de juiste volgorde kan schenken en tappen. Door te werken met kleuren is het ook mogelijk bestellingen die naar dezelfde wijk moeten, op hetzelfde dienblad te zetten. Dat bespaart tijd voor de runners die de drankjes uitserveren en zorgt ervoor dat cappuccino’s en getapte biertjes in een hogere kwaliteit de tafel bereiken.

In bepaalde situaties kan het handig zijn als een systeem bestellingen met voorrang kan behandelen, bijvoorbeeld als een tafel drankjes bestelt bij het uitserveren van de gerechten. Een gast die met een leeg glas met eten begint, is algauw teleurgesteld als de wijn op zich laat wachten. Hetzelfde geldt voor het bijbestellen van frites of saus, die soms letterlijk als mosterd na de maaltijd komt. Daarvoor hoeft degene die het eten serveert niet per se zelf een handheld bij zich te hebben. Een ontspannen gastvrouw of –heer is immers altijd in de buurt. 

Nieuw afrekensysteem? Let hier op!

- Geavanceerde kassasystemen bieden de mogelijkheid om bedrijfsmatige gegevens op afstand uit te lezen, zowel op de computer als op de smartphone of tablet. Dat is vooral handig voor ondernemers met meer zaken of uitbreidingsplannen.

- Neem beslissingen over keukenautomatisering altijd samen met de chef-kok.

- Kies een betrouwbare leverancier die niet alleen innovatief is, maar ook jarenlange ondersteuning kan bieden. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Michelin
Videoportret: Mauro Colagreco, de beste chef ter wereld

Mauro Colagreco mag zich een jaar lang de beste chef ter wereld noemen. De geboren Argentijn met Italiaanse roots leerde koken van Alain Ducasse en Alain Passard, runt restaurants in China en opende in 2006 Mirazur, dat vandaag werd uitgeroepen tot beste restaurant ter wereld. Het is meteen een p...

Opening Interview
Bagels & Beans opent eerste aGoGo in Hoog Catharijne Utrecht

Speciaal voor wie wel wil genieten, maar niet wil wachten, opent op donderdag 4 juli de allereerste Bagels & Beans aGoGo: de bekende belegde bagels en prijswinnende Panamese koffie, maar dan sneller. Naast dit compleet nieuwe concept krijgt winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ook een &lsquo...

Awards Mensen
De Librije terug in mondiale top 50

De Librije is terug in de top 50 van beste restaurants ter wereld. Het restaurant van Jonnie en Thérèse Boer is terug te vinden op plaats 46. De Britse uitgeverij William Reed Business Media publiceert jaarlijks een lijst met de vijftig bete restaurants ter wereld. Op nummer é&e...

Awards Duurzaamheid
Finalisten Gaia Green Awards 2019 bekend

De vakjury van de Gaia Green Awards heeft vandaag de 3 finalisten per categorie bekend gemaakt. De volgende horecabedrijven zijn doorgedrongen tot de finale van de Gaia Green Awards 2019: Strandpaviljoens - Nautilus aan Zee (Egmond aan Zee / NL) - The Shore (Scheveningen / NL) - Sjoerd (...

Restaurant
Bistro Croquant sluit zich aan bij Maastricht Culinair

Bistro Croquant in Maastricht sluit per 1 juli 2019 aan bij Maastricht Culinair. Eigenaar Roland Philipsen is verheugd dat zijn kwaliteitsbistro binnen twee jaar na de opening onderdeel uitmaakt van het samenwerkingsverband voor de betere restaurants en smaakmakers in Maastricht en omgeving. Bist...

Awards Mensen
Rosalie Theunissen winnaar Klasbak Trofee 2019

Op maandag 24 juni ontving Rosalie Theunissen tijdens het Slotdiner van Tour Culinair in sterrenrestaurant One in Roermond de Klasbak Trofee 2019. Met het jaarlijks uitreiken van de Trofee willen Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: