Kweek uw eigen ambassadeurs (2/6)

26 december 2011 |
Kweek uw eigen ambassadeurs (2/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van Social Media in het algemeen. Hoe kunnen Social Media bijdragen aan
een betere dienstverlening? Hoe kan je als horecaondernemer negatieve recensies ombuigen tot kansen? En hoe mobiliseer je je gasten om positief over je te praten?

Pittige recensie
Zomaar een willekeurig voorbeeld uit een provinciehoofdstad ergens in Nederland. Een bezoek aan een horecabedrijf heeft een echtpaar niet gebracht wat ze ervan verwacht hadden. Helaas voor de eigenaar van het etablissement wordt de onvrede niet aan tafel uitgesproken, maar ziet hij enkele dagen later een pittige recensie op het internet, waarbij vooral de geringe omvang van de porties het moet ontgelden. Aangezien het een tapasrestaurant betreft, vermoedt de eigenaar een misverstand. Na contact met de schrijver van de venijnige recensie blijkt zijn vermoeden juist. Het echtpaar wordt opnieuw uitgenodigd, het concept wordt ditmaal duidelijk uitgelegd en de gasten keren aan het eind van de avond tevreden huiswaarts. Ze herschrijven de oorspronkelijke recensie tot een positieve.

Klaagcultuur
“Nu is het binnen de Nederlandse klaagcultuur natuurlijk onbegonnen werk om alle schrijvers van negatieve recensies uit te nodigen voor een herkansing”, stelt Scholte. “Met dit voorbeeld willen we vooral laten zien dat er ook in een negatieve recensie kansen liggen om de dienstverlening te verbeteren. Zo kwam door dit specifieke geval aan het licht dat de bediening steken had laten vallen bij de uitleg van het concept. De schrijver van de recensie had klaarblijkelijk geen idee waar hij ging eten en liet zich, onbekend met het fenomeen tapas, inderdaad onaangenaam verrassen met zeer kleine porties.”

Graag delen
Meer nog dan negatieve reacties, zijn het de positieve reacties van gasten die de horecaondernemer moeiteloos kan inzetten voor eigen gewin. De klant als ambassadeur. Beker is er zelf één, zo blijkt. “Als ik ergens goed gegeten heb, verrast ben door een prettige entourage of bediend ben door een gezellige gastheer of -vrouw, dan wil ik dat graag delen met de wereld. Nee, dat vind ik niet gek. Ik gun mijn vrienden, collega’s, relaties en andere contacten op Social Media toch ook een ontspannen avondje uit?”

Profiel op menukaart
Beker geeft toe dat hij als ervaren Social Media-gebruiker sneller en eenvoudiger ervaringen deelt met de wereld dan de gemiddelde Nederlander. Maar daarin ligt volgens hem juist de uitdaging voor de horecaondernemer. “Ambassadeurs moet je voor je winnen, in de eerste plaats met een mooi concept, met passie en beleving. Maar je moet het ambassadeurs ook niet te moeilijk maken zich aan je te binden. Zet bijvoorbeeld onder aan de menukaart je Twitter- of Facebookprofiel. Zo kunnen je gasten nog dezelfde avond jouw passie met hun wereld delen.”

Blijf gasten boeien
“Heb je gasten eenmaal aan je gebonden, blijf ze dan boeien met interessante informatie”, adviseert Scholte. “Of verras je contacten met speciale acties voor volgers. Behandel je gasten zoals je ze ook in de zaak zou behandelen: gastvrij en attent. En verleng daarmee de beleving die je gasten bij je concept hebben.”

Tips
Denk aan 360 graden marketing
koppel elementen aan elkaar maar ga niet spammen
Ga de dialoog aan met je klanten
Geef mensen bijvoorbeeld tips of adviezen
Ga samenwerken met andere partijen die online actief zijn (deel kennis en ervaring)

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het tweede artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 2 januari is het derde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Da Vinci Maasbracht brengt culinaire theatershows in coronatijden

Restaurant Da Vinci in Maasbracht organiseert in juni 2020 twee culinaire theatershows met zangeres Suzan (Suus) Seegers en pianist Rob Mennen. De Limburgse multitalenten geven tijdens een gastronomisch diner in het sterrenrestaurant een mini-concert voor maximaal 30 gasten. Hiermee geven eigenar...

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor horecamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Culinair Coronacrisis
Wellnessboot: van badjassenparadijs naar smaakvol pop-up restaurant

Een fijne cruise maken zit er vanwege de coronacrisis momenteel niet in. Maar wie toch een avondje dat heerlijke vakantiegevoel wil ervaren en tegelijkertijd wil genieten van een heerlijk diner kan vanaf 1 juni terecht op de Wellnessboot bij City Resort Hotel Mill. De Wellnessboot is normaal gezien ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: