Kweek uw eigen ambassadeurs (2/6)

26 december 2011 |
Kweek uw eigen ambassadeurs (2/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van Social Media in het algemeen. Hoe kunnen Social Media bijdragen aan
een betere dienstverlening? Hoe kan je als horecaondernemer negatieve recensies ombuigen tot kansen? En hoe mobiliseer je je gasten om positief over je te praten?

Pittige recensie
Zomaar een willekeurig voorbeeld uit een provinciehoofdstad ergens in Nederland. Een bezoek aan een horecabedrijf heeft een echtpaar niet gebracht wat ze ervan verwacht hadden. Helaas voor de eigenaar van het etablissement wordt de onvrede niet aan tafel uitgesproken, maar ziet hij enkele dagen later een pittige recensie op het internet, waarbij vooral de geringe omvang van de porties het moet ontgelden. Aangezien het een tapasrestaurant betreft, vermoedt de eigenaar een misverstand. Na contact met de schrijver van de venijnige recensie blijkt zijn vermoeden juist. Het echtpaar wordt opnieuw uitgenodigd, het concept wordt ditmaal duidelijk uitgelegd en de gasten keren aan het eind van de avond tevreden huiswaarts. Ze herschrijven de oorspronkelijke recensie tot een positieve.

Klaagcultuur
“Nu is het binnen de Nederlandse klaagcultuur natuurlijk onbegonnen werk om alle schrijvers van negatieve recensies uit te nodigen voor een herkansing”, stelt Scholte. “Met dit voorbeeld willen we vooral laten zien dat er ook in een negatieve recensie kansen liggen om de dienstverlening te verbeteren. Zo kwam door dit specifieke geval aan het licht dat de bediening steken had laten vallen bij de uitleg van het concept. De schrijver van de recensie had klaarblijkelijk geen idee waar hij ging eten en liet zich, onbekend met het fenomeen tapas, inderdaad onaangenaam verrassen met zeer kleine porties.”

Graag delen
Meer nog dan negatieve reacties, zijn het de positieve reacties van gasten die de horecaondernemer moeiteloos kan inzetten voor eigen gewin. De klant als ambassadeur. Beker is er zelf één, zo blijkt. “Als ik ergens goed gegeten heb, verrast ben door een prettige entourage of bediend ben door een gezellige gastheer of -vrouw, dan wil ik dat graag delen met de wereld. Nee, dat vind ik niet gek. Ik gun mijn vrienden, collega’s, relaties en andere contacten op Social Media toch ook een ontspannen avondje uit?”

Profiel op menukaart
Beker geeft toe dat hij als ervaren Social Media-gebruiker sneller en eenvoudiger ervaringen deelt met de wereld dan de gemiddelde Nederlander. Maar daarin ligt volgens hem juist de uitdaging voor de horecaondernemer. “Ambassadeurs moet je voor je winnen, in de eerste plaats met een mooi concept, met passie en beleving. Maar je moet het ambassadeurs ook niet te moeilijk maken zich aan je te binden. Zet bijvoorbeeld onder aan de menukaart je Twitter- of Facebookprofiel. Zo kunnen je gasten nog dezelfde avond jouw passie met hun wereld delen.”

Blijf gasten boeien
“Heb je gasten eenmaal aan je gebonden, blijf ze dan boeien met interessante informatie”, adviseert Scholte. “Of verras je contacten met speciale acties voor volgers. Behandel je gasten zoals je ze ook in de zaak zou behandelen: gastvrij en attent. En verleng daarmee de beleving die je gasten bij je concept hebben.”

Tips
Denk aan 360 graden marketing
koppel elementen aan elkaar maar ga niet spammen
Ga de dialoog aan met je klanten
Geef mensen bijvoorbeeld tips of adviezen
Ga samenwerken met andere partijen die online actief zijn (deel kennis en ervaring)

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het tweede artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 2 januari is het derde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: