Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

22 mei 2019 | Thijs Jacobs

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door een Barbecoa Steakhouse en een Fifteen restaurant in Groot-Brittannië.

In het geval van een faillissement komen 1300 mensen zonder werk te zitten. Inmiddels is adviesbureau KPMG in de arm genomen om het proces te begeleiden.

Stijgende kosten en concurrentie

Als oorzaak van de negatieve resultaten wordt de lastige consumentenmarkt genoemd, maar ook de sterke concurrentie en almaar stijgende kosten. Jamie Oliver heeft in de Britse media gereageerd op de berichtgeving en stelt erg bedroefd te zijn door het nieuws. In januari bleek al dat de omzet van de Britse restaurants van Oliver terugliep; zo ver dat een sluiting onvermijdelijk leek. In Nederland en Duitsland werd daarentegen gesproken over uitbreiding.

De vestigingen van Jamies Italian in Nederland vind je in de Rotterdamse Markthal en in het centrum van Den Haag. De zaken blijven open, net als andere vestigingen buiten Groot-Brittannië die door franchisenemers worden gerund. 

Jamie Oliver staat ook wel bekend als 'The Naked Chef', vanwege zijn tv-show met dezelfde naam die tijdens de jaren negentig mateloos populair was. In ons land vind je ook vestigingen van Fifteen en Jamie Oliver’s Diner (Rotterdam). Fifteen Amsterdam sloot in november 2016 noodgedwongen de deuren na een faillissement en ook Jamie Oliver's Diner is nu alweer gesloten. In Tilburg en Arnhem wisten Jamie Oliver's Pizzeria's het ook niet langer dan een jaar vol te houden.

Enkele jaren geleden draaide het zakelijke imperium van Oliver nog een omzet van 160 miljoen pond. Onder het bedrijf vallen ook de tv-programma's en het videokanaal op internet, alhoewel driekwart van de omzet werd gerealiseerd door de vestigingen van Jamie's Italian dat in 2008 werd opgericht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Martijn Struijk nieuwe maître sommelier restaurant Tribeca

Restaurant Tribeca, Heeze heeft Martijn Struijk aangetrokken als maître sommelier. Hij is per direct aangesloten om het team versterken. Claudia en Jan Sobecki: "We zijn superblij met de komst van Martijn. Hij zal ons zaalteam een nieuwe boost geven om zo op nog hoger niveau te kunnen pre ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef in Maastrichts culinair pareltje

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse Sherry Show

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: