'Horeca kan voedselverspilling verminderen'

15 oktober 2015 |
'Horeca kan voedselverspilling verminderen'

Restaurants en andere horeca kunnen de hoeveelheid weggegooid voedsel eenvoudig met tientallen procenten verminderen. Dat
suggereert een praktijkonderzoek van WasteWatchers. Die organisatie deed de afgelopen twee maanden ruim duizend metingen bij dertig horecalocaties waaronder hotels, cateraars en een restaurant. Het personeel werd gevraagd bij te houden wanneer welk voedsel werd weggegooid.
Foto: Het aanbieden van een doggybag is één van de manieren om voedselverspilling tegen te gaan.

Koude kroketten
Veertien productgroepen werden meegenomen, waaronder croissants, soep, en warme snacks. Uit de resultaten bleek dat gemiddeld 12 procent van de producten in de vuilnisbak eindigde. De redenen daarvoor verschillen. Vaak worden er marges ingesteld zodat men de klanten niet teleur hoeft te stellen. Ook het weer en de lastige voorspelbaarheid van de klandizie spelen een rol. Resultaat is dat bijvoorbeeld kroketten worden geloosd omdat ze koud worden of overblijven.

Vermindering
De door de metingen verkregen inzichten in voedselverspilling bleken een positieve stimulans voor de horecabedrijven. De helft slaagde erin om de hoeveelheid weggegooid voedsel in twee maanden met 20 tot 50 procent te verminderen. WasteWatchers spreekt van een onverwacht goed resultaat. Volgens de organisatie groeide door de metingen direct het bewustzijn rond verspilling.

Christel Tuin


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: