Horeca in top 3 populairste bijbanen van 2017

1 december 2017 | Roy Spijker

Meer jongeren hebben een bijbaan. Bovendien beginnen ze steeds eerder met hun eerste bijbaan. Een bijbaantje bij een supermarkt, in de horeca of in de retail is het populairst onder de Nederlandse jongeren. Dit blijkt uit het Bijbanen Onderzoek 2017 van dienstverlener CV ster, die 63.371 cv’s analyseerde rondom de populairste bijbanen onder jongeren in 2017.

Een van de opvallendste ontdekkingen uit het onderzoek is dat jongeren dit jaar minder vaak werkzoekend zijn, in vergelijking met het jaar daarvoor. Ook beginnen jongeren dit jaar gemiddeld een half jaar eerder met werken. De eerste bijbaan wordt in 2017 gevonden op de gemiddelde leeftijd van 15,2. In 2016 was de gemiddelde leeftijd nog 15,8.

Het gemiddeld aantal bijbanen dat jongeren hebben voor hun achttiende verjaardag is licht gedaald, van 1,89 baantjes in 2016 naar 1,76 in 2017. Opvallend genoeg blijven jongeren dit jaar langer bij hun eerste werkgever werken dan in de jaren daarvoor.

Supermarkt, retail en horeca meest gewilde werkgever
Net als vorig jaar is de supermarkt de populairste werkplaats onder jongeren die aan hun eerste baantje beginnen. Andere werkplekken die populair zijn onder de werkzoekende jeugd zijn onder meer retailzaken (2), horecagelegenheden (3), postbezorging (4) en schoonmaakbedrijven (5). Met name in de laatstgenoemde sector is een opvallende stijging te zien in het aantal werkende jongeren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Bistrobar Bankoh opent 19 oktober

Vrijdag 19 oktober opent Bistrobar Bankoh met een spetterend openingsfeest de deuren aan de Handelskade in Nijmegen. Vanaf zaterdag 20 oktober is het mogelijk in de nieuwe Bistrobar in Aziatische sferen te dineren met uitzicht op het water. Na Bistrobar Berlin wordt Bankoh het tweede Nijmeegse re...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: