Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

17 oktober 2019 | Thijs Jacobs

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien procent gangbaar, afhankelijk van hoe de gast de kwaliteit van de service en de producten heeft ervaren.

 

Maar waar komt het woord ‘fooi’ nu eigenlijk vandaan? Het woord is afgeleid van het Franse woord ‘voie’, wat reis of weg betekent. In de Middeleeuwen kreeg men vaak een afscheidsgeschenk mee voor een reis of een afscheidsmaal. In die tijd werd het woord aan dat gebruik verbonden. Het Engelse woord ‘tip’ is feitelijk een afkorting van ‘to insure promptness‘, wat je kunt vertalen als ‘verzekerd zijn van een goede service’. Er valt eigenlijk wel wat te zeggen voor het geven van een fooi vooraf, in plaats van achteraf. Op die manier kweek je goodwill en zal het personeel net een stapje extra doen om je verblijf te veraangenamen.

 

Tegenwoordig zijn er steeds minder mensen met contant geld op zak, dus de fooi wordt in toenemende mate gepind. Daarbij wordt het niet als netjes ervaren om een bedrag van 1,95 euro af te ronden naar twee euro. Een fooi van vijf cent wordt niet echt gewaardeerd, waardoor je eerder afrondt naar 2,50 euro. Wanneer je toch nog muntjes op zak hebt, dan wordt het door horecapersoneel vaak niet gewaardeerd wanneer je al je kleine muntjes over de tafel uitstort. Nu het fysieke geld is vervangen door ‘plastic geld’, blijkt het gemiddelde fooibedrag niet verminderd. Wat de gast nog wel moet aanleren is om bij het pinnen de fooi mee te nemen in het te betalen bedrag. Jij kunt daar als horecaondernemer bij helpen door standaard te vragen hoeveel fooi erbij gerekend mag worden. In een land als Oostenrijk is dat al vrij normaal, alhoewel Nederlanders het nog niet gewend zijn. Let er wel op dat je de fooibedragen omzettechnisch moet scheiden van de reguliere inkomsten. Dat kun je bijvoorbeeld doen door het fooibedrag uit de kassa te nemen en in een potje te doen, anders wordt het zo’n gedoe met de loonbelasting.

 

Ook de keuken verdient een fooi

 

De zwarte brigade is het uithangbord van een horecazaak en de door hen geleverde service wordt doorgaans als maatstaf genomen voor de hoogte van de fooi. Maar is dat wel terecht? Eigenlijk zou de horecagast de kwaliteit van wat uit de keuken komt mee moeten nemen in de hoogte van de fooi. Dat gebeurt lang niet altijd. Wanneer je invloed wilt uitoefenen op de hoogte van de fooi, dan zijn er wel wat trucjes, zoals de gast aanspreken bij naam, het geven van wat extra persoonlijke aandacht of het tekenen van een smiley op de kassabon. Dat laatste is niet alleen leuk, maar het werkt echt. Net als het aanbieden van een presentje bij de bon, zoals een lolly of een pepermuntje.

 

Goed, in de horeca is vijf tot tien procent fooi gangbaar. In hotels is dat tussen de twee en tien euro, waarbij je het geld vaak op het nachtkastje achterlaat voor de housekeeping. Het is ‘not done’ om slechts één euro achter te laten. Denk eerder aan een euro per nacht. Op een cruise is vijftien euro per dag per persoon gebruikelijk; het personeel moet er namelijk van leven. In het verleden kregen kappers ook een fooi, maar omdat de tarieven zo hard zijn gestegen is dat niet meer gebruikelijk. Taxichauffeurs krijgen vaak nog wel een fooi, vaak door het bedrag naar boven af te ronden. Uber laat klanten in de app een fooi geven aan de chauffeur. Het bedrag gaat geheel naar de chauffeur en het geven van de fooi kan tot dertig dagen nadat de rit heeft plaatsgevonden. En dan de klusjesman, schoonmaker of krantenbezorger… Ook zij zijn blij met een extraatje. Zoals je ziet is niet alleen de horeca gewend aan het krijgen van een fooi, maar is het een gangbare manier van het tonen van waardering voor de kwaliteit van de geleverde dienst.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

trends
Han Ji adviseert: Trends in 2019 en hoe hier als eigenaar mee om te gaan

De restaurantbranche was het afgelopen jaar onderhevig aan veel veranderingen: een belastingverhoging, toenemende concurrentie, de opkomst van nieuwe restaurantconcepten en een vervaging van horeca-segmenten. Stuk voor stuk ontwikkelingen waardoor traditionele horecaondernemers hun omzet zagen dalen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: