Fernando Laposse wint Future Food Design Awards

27 oktober 2017 | Roy Spijker

Ontwerper Fernando Laposse is met zijn project Totomoxtle de winnaar van de eerste Future Food Design Awards. In zijn project werkt hij samen met Mexicaanse boeren om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen voor lokale maissoorten waarbij minder restafval ontstaat én meer wordt verdiend. Totomoxtle is het toonbeeld van een nieuw ontwerp dat onze huidige opvatting over eten uitdaagt, van voedselproductie tot eetcultur. Laposse ontving tijdens Dutch Design Week voor zijn project zowel juryprijs als de publieksprijs met meer dan 5000 stemmen.

Totomoxtle is geïnspireerd op de relatie van Mexico en mais. Laposse ontwikkelde een nieuw materiaal die de natuurlijke, kleurrijke variatie van lokale maissoorten weergeeft. Het proces is simpel: de schillen worden platgemaakt en gebruikt als fineer. Het fineer wordt gebruikt ter afwerking van bijvoorbeeld muren, vazen en meubels. Niet alleen is Totomoxtle een nieuw, duurzaam materiaal, ook hoopt Laposse met zijn project meer bewustwording te creëren voor de onzekere toekomst van kleinschalige boeren en hun traditionele oogstmethodes die moeten concurreren met grootschalige voedselproductie op mondiale schaal.

Fernando Laposse: "Winning both the awards is priceless, not just for me but for the whole community in which it will be invested. But in order to think of our future of food, we first need to work on food equality for everyone."

Over Fernando Laposse
Industrieel ontwerper Fernando Laposse (1988) is geboren in Frankrijk en opgegroeid in Mexico waar hij afstudeerde aan de kunstopleiding Saint Martins. Fernando streeft naar het opnieuw inzetten van materialen die goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar zijn en bovendien als afval gezien worden. Dit doet hij door verbindingen te maken tussen productontwerp en gastronomie. Met zijn projecten stelt Laposse vragen bij consumptiepatronen wereldwijd, de productieprocessen die daarachter schuilgaan en de krachten die de wereldmarkt bepalen.

Over Future Food Design Awards
In de Future Food Design Awards competitie werd gezocht naar ontwerpen die onderwerpen van eetcultuur tot de voedselketen uitdagen. Vraagstukken zoals de omgang met landgebruik, zoetwaterreserves, de invloed van landbouw op het klimaat en het gebruik van schaarse grondstoffen zijn wereldwijd gedeelde zorgen voor de voedselzekerheid. Ook hedendaagse tafeltaferelen, migratie, technologie en eetgewoonten waren thema’s. De award is de internationale stimuleringsprijs om vernieuwende en disruptieve ontwerpen voor een duurzame voedseltoekomst in de schijnwerpers te zetten.

De Future Food Design Awards is dit jaar voor het eerst uitgereikt tijdens de Dutch Design Week op 26 oktober en is een initiatief van Agri meets Design en The Dutch Institute of Food&Design. Maar liefst 73 projecten uit 24 verschillende landen hebben zich aangemeld voor deze eerste editie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: