Fernando Laposse wint Future Food Design Awards

27 oktober 2017 | Roy Spijker

Ontwerper Fernando Laposse is met zijn project Totomoxtle de winnaar van de eerste Future Food Design Awards. In zijn project werkt hij samen met Mexicaanse boeren om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen voor lokale maissoorten waarbij minder restafval ontstaat én meer wordt verdiend. Totomoxtle is het toonbeeld van een nieuw ontwerp dat onze huidige opvatting over eten uitdaagt, van voedselproductie tot eetcultur. Laposse ontving tijdens Dutch Design Week voor zijn project zowel juryprijs als de publieksprijs met meer dan 5000 stemmen.

Totomoxtle is geïnspireerd op de relatie van Mexico en mais. Laposse ontwikkelde een nieuw materiaal die de natuurlijke, kleurrijke variatie van lokale maissoorten weergeeft. Het proces is simpel: de schillen worden platgemaakt en gebruikt als fineer. Het fineer wordt gebruikt ter afwerking van bijvoorbeeld muren, vazen en meubels. Niet alleen is Totomoxtle een nieuw, duurzaam materiaal, ook hoopt Laposse met zijn project meer bewustwording te creëren voor de onzekere toekomst van kleinschalige boeren en hun traditionele oogstmethodes die moeten concurreren met grootschalige voedselproductie op mondiale schaal.

Fernando Laposse: "Winning both the awards is priceless, not just for me but for the whole community in which it will be invested. But in order to think of our future of food, we first need to work on food equality for everyone."

Over Fernando Laposse
Industrieel ontwerper Fernando Laposse (1988) is geboren in Frankrijk en opgegroeid in Mexico waar hij afstudeerde aan de kunstopleiding Saint Martins. Fernando streeft naar het opnieuw inzetten van materialen die goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar zijn en bovendien als afval gezien worden. Dit doet hij door verbindingen te maken tussen productontwerp en gastronomie. Met zijn projecten stelt Laposse vragen bij consumptiepatronen wereldwijd, de productieprocessen die daarachter schuilgaan en de krachten die de wereldmarkt bepalen.

Over Future Food Design Awards
In de Future Food Design Awards competitie werd gezocht naar ontwerpen die onderwerpen van eetcultuur tot de voedselketen uitdagen. Vraagstukken zoals de omgang met landgebruik, zoetwaterreserves, de invloed van landbouw op het klimaat en het gebruik van schaarse grondstoffen zijn wereldwijd gedeelde zorgen voor de voedselzekerheid. Ook hedendaagse tafeltaferelen, migratie, technologie en eetgewoonten waren thema’s. De award is de internationale stimuleringsprijs om vernieuwende en disruptieve ontwerpen voor een duurzame voedseltoekomst in de schijnwerpers te zetten.

De Future Food Design Awards is dit jaar voor het eerst uitgereikt tijdens de Dutch Design Week op 26 oktober en is een initiatief van Agri meets Design en The Dutch Institute of Food&Design. Maar liefst 73 projecten uit 24 verschillende landen hebben zich aangemeld voor deze eerste editie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: