Eigenaren Restaurant Fort de Gagel blikken terug naar opening

Auteur: Redactie
Ondernemen 27 november 2023
Eigenaren Restaurant Fort de Gagel blikken terug naar opening

"Toen wij in 2021 voor het eerst over het eiland liepen, troffen we gebouwen aan waar de afgelopen 140 jaar weinig liefde in was gestopt. Wel lag er een ontwerp klaar voor de uitbreiding en renovatie, dat sprak ons enorm aan. Ons creatieve brein maakte overuren. Het moest een evenementenlocatie en restaurant worden. Onze achtergronden kwamen hier goed samen. Pascale met haar restaurant- en Sybren met zijn evenementen achtergrond", vertellen de eigenaren Sybren Ophof en Pascale Heinsius van Fort de Gagel

"Ruim 1,5 jaar is er gebouwd om het Unesco fort in ere te herstellen en te verdubbelen in vloeroppervlakte. Alles is aangepakt, geen gas, goed klimaat et cetera. We wilden open met minimaal rapportcijfer 9, het moest in één keer staan. Je maakt een plan waar je vol mee aan de slag gaat: team, interieur, doelgroepen, keuken et cetera. En nu ruim een jaar verder, als we dan even terugkijken, is het geworden zoals het bedacht was? Het opbouwen van het team ging eenvoudiger dan verwacht. Het netwerk bleek goed. Koks die jaren in een wit betegeld hok hadden gestaan vonden onze nieuwe keuken met uitzicht op het restaurant en de natuur een fijne plek om te werken. De juniors bleken in de buurt te wonen. Wanneer een vijftienjarige, die een jaar geleden bibberend van de zenuwen binnenkwam, nu staat te juichen omdat ze een eigen portofoon krijgt of echt trots is met de promotie van runner naar bediening, dan zijn dat geluksmomentjes."

Natuur is dichterbij dan je denkt

"De natuur is dichterbij dan je denkt, onze 'pay off', bleek een goede kapstok voor de inrichting van de zaak. Natuurlijke materialen, groen naar binnen halen en de decoratie aanpassen aan de seizoenen. Gasten die binnenkomen, staan een tijd verwonderd om zich heen te kijken, dit hadden ze niet verwacht. Ook is op het eiland Gagel Buiten gebouwd, een buitenlocatie met prachtig uitzicht over het polderlandschap. Afgelopen jaar het decor van meerdere huwelijksvoltrekkingen en diners, daarna dansen in het Wachthuis. We hebben bij de start een aantal doelgroepen gedefinieerd; onder andere  zakelijke gasten voor vergaderingen en congressen, wandelaars, gasten die gewend zijn het leven met elkaar te vieren en bakfietsmoeders (en vaders). Dus wanneer ik doordeweeks struikel over een oplaadsnoer van een Tesla of in het weekend de fietsenstalling vol staat met Dolly bakfietsen, dan denk ik; dat hebben we goed gedaan. De mix tussen de verschillende doelgroepen gaat goed, ze zijn allemaal op zoek naar een fijne plek op een eigen moment."

Duurzaam en lokaal, no food waste policy

"Het eten dat we maken is allemaal vers. Het broodje dat bij een event wordt geserveerd is net gemaakt. Niet uren van te voren en dat proef je. Onze no waste policy werkt goed, we gooien geen eten weg. De a la carte kaart is leidend voor alles wat we doen. Deze ingrediënten zijn in huis en daar koken we mee, daarbuiten niet. Zo gooien we nooit wat weg. Koffieprut gebruiken we weer voor het kweken van oesterzwammen en daar maken we weer kroketten van. Zo is de cirkel weer rond. Constante kwaliteit bieden in de keuken is echt een uitdaging, wanneer dat dan lukt en boven je eigen verwachting is, dan geeft dat veel rust in de onderneming."

Meer over ‘Expeditie Gagel’ voor zakelijke groepen

"Sinds een maand is Expeditie Gagel gereed. Groepen tot veertig personen kunnen activiteiten doen, vijf opdrachten verstopt over het eiland, in bunkers en verlaten fort. Het thema is Hollandse Waterlinies; teambuilding, fun en educatie. De inschatting was een project van 3 maanden, het werden er 12 maar er staat nu echt wat. Nu 14 maanden later maken we de balans op; er staat een prachtig bedrijf met een super goed team. De gasten voor het restaurant en evenementenlocatie weten ons goed te vinden en zijn echt heel tevreden en laten mooie reviews achter. Wat opvalt dat het echt nooit klaar is, elke dag zie je weer nieuwe dingen die beter of mooier kunnen. Afgelopen maand waren het glazenspoelmachines bijplaatsen zodat medewerkers geen trappen op en af moeten met glaswerk, het leuker werken is en het scheelt een arbeid per dag. Volgende maand bouwen we een winterterras. Met elkaar werken was nieuws voor ons. De rollen zijn goed verdeeld, wanneer ieder in zijn eigen domein blijft, gaat het goed. Bij de besluiten die we samen moeten nemen hebben we van begin af aan het veto recht ingevoerd. Wil een van de twee het niet, dan kan het veto ingezet worden. Dan gaat het niet door. We hebben het nog niet ingezet, hooguit beetje mee gedreigd."

Natuurlijk gingen er dingen ook niet goed

"Wat ging er niet goed? Veel te laat sproeien in een droog seizoen, dat vond het gras niet leuk. Niet alle medewerkers bleken een match, dat doet even pijn. Het lijkt soms de perfecte klik maar het kan anders lopen. De bouw liep uit, dan moet je wel even schakelen. Op een gegeven moment stonden er vijftien man het terras te bestraten, op het ene deel moesten de klinkers er nog in, op het andere deel werd het terrasmeubilair geplaatst. Een uur later kwamen de eerste gasten, die hebben niets gemerkt, hooguit viel een uitgeput clubje werkmannen in de hoek van het terras op."

"Elk seizoen een nieuwe menukaart maken is een behoorlijke klus, er komt zoveel bij kijken. Wanneer een gerecht toch niet lekker blijkt moet deze weer van de kaart af en opnieuw gemaakt worden; Drukwerkdeal vindt ons een leuke klant. Volgend jaar misschien een No paper waste policy. Er hebben zoveel mensen uit ons netwerk een evenement geboekt of hebben bij ons gegeten, dank daarvoor!"

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws