Bijna helft van alle ondernemers heeft géén of gedateerde voorwaarden

1 november 2018 | Thijs Jacobs

Bijna de helft (45,6%) van alle ondernemers gebruikt geen of gedateerde algemene voorwaarden. Dat constateert verzekeraar Reaal na onderzoek naar risico’s in het MKB. Slechts een derde (32,6%) controleert jaarlijks of vaker de gebruikte leveringsvoorwaarden, in de communicatie met afnemers en leveranciers. Het ontbreken van, of onvolledige, leveringsvoorwaarden leidt vaak tot kostbare conflicten.

Bron van conflicten

Alex de Langen, Unitmanager Schade bij Reaal: “Algemene of leveringsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen een hoop gedoe voorkomen, o.a. bij onenigheid over de levering van een product of dienst, de betaling of garantie. Uit ons onderzoek* blijkt echter dat 45,6% van de ondernemers minder dan één keer per vijf jaar de algemene voorwaarden controleert. Bij dit aantal zitten ook ondernemers die helemaal geen voorwaarden hebben opgesteld (17,5%). De kans op conflicten is hierdoor aanzienlijk. Conflicten zijn vaak kostbare aangelegenheden voor ondernemers. Denk hierbij aan rekeningen die niet betaald worden of de kosten voor de inhuur van een jurist. Uit ons onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de omvang van een organisatie en het hebben van geactualiseerde voorwaarden; hoe groter een onderneming, hoe vaker er actuele voorwaarden aanwezig zijn. Toch zien wij dat nog 10.2% van de grotere ondernemingen uit het MKB geen voorwaarden heeft opgesteld. Dat is erg risicovol.”

In de praktijk ontstaan er door gedateerde of ontbrekende voorwaarden veelvuldig, onnodige conflicten. Dat kan op uiteenlopende gebieden zijn. De meest voorkomende conflicten hebben betrekking op:

onduidelijkheid over de inhoud van de overeenkomst tussen partijen,
geschillen over de wijze waarop de overeenkomst moet worden uitgevoerd,
geschillen over de vraag of de overeenkomst kan worden gewijzigd of geannuleerd,
geschillen over de garantie,
vorderingen tot nakoming van de overeenkomst, of vergoeding van (herstel)schade,
aansprakelijkheid voor (vervolg)schade, die voorkomen had kunnen worden.

 

Tips

De Langen: “Het hebben van algemene of leveringsvoorwaarden is eigenlijk onmisbaar in deze tijd. En het periodiek laten controleren van je voorwaarden door een specialist is echt aan te bevelen. Verder is het ook belangrijk om actuele voorwaarden duidelijk te communiceren met afnemers en leveranciers, onder ander door deze op je website te publiceren. Dit kan veel narigheid voorkomen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: