''Sinas schenken we niet meer, dat is voorbij''

9 mei 2019 | David Bakker

Low-carb, sugarfree en natuurlijk vegan-proof. Ook frisdranken moeten geloven aan de wens van de consument. Denk aan vers gemberwater, biologische cola, granaatappelmelasse en zelfgemaakte  ijsthee.

Natuurlijk. Coca-Cola regular blijft nog altijd het meest populaire drankje in de horeca. Maar dat verkoopt de buurman ook. Om je te onderscheiden is een andere aanpak nodig naast het bestaande assortiment. Zelf ijsthee maken is een goede en goedkope manier om je onderscheidend in de markt te zetten.

Er zijn verschillende manieren om zelf ijsthee te maken. We kennen onder andere de chilled methode, shock brew-methode, iced brew-methode en de cold brew-methode. We bespreken laatstgenoemde methode. En die is vrij simpel. Bij een cold brew ga je uit van 10 gram thee op 1 liter water. Doe de thee in een kan en vul hem met water. Het enige dat je daarna nog hoeft te doen is de kan een nachtje in de koelkast laten staan. Serveer af met ijsblokjes, munt, gember, citroen en/of sinaasappel.

Water met een smaakje

Combinaties met water lijken op het eerste gezicht niet zo eindeloos, maar niets is minder waar. Watermeloen, munt, gember, citroen, aardbei, etc. En daar mag best een leuk bedrag tegenover staan. Nederlanders zijn bereid om te betalen voor kraanwater. Dat blijkt uit onderzoek van het GfK onder 47.000 Nederlanders. Ongeveer 60 procent van de ondervraagden geeft aan te willen betalen voor kraanwater als daar een goed doel achter zit, bijvoorbeeld schoon drinkwater in derdewereldlanden.

Buiten de kaart om

Frisdrank doet het goed buiten de kaart om, maar laat je gasten wel weten dat je het verkoopt. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: laat het zien en laat het horen. Geef je huisgemaakte frisdrank een prominente plek in de zaak en vertel je werknemers exact hoe het is gemaakt en wat de ingrediënten zijn. Of nog beter: betrek ze bij het productieproces. Zo heeft de bediening nog meer ‘feeling’ met het product, is het trots op het resultaat en zal dit overbrengen op de gast. De hedendaagse gast is gevoelig voor extra aandacht en laat zich graag overtuigen. Maak er gebruik van. Slaat het niet aan? Niet meer maken.

De expert: “Maak je frisdrank zelf”

Monique van der Vloed is (natuur)voedingsdeskundige en zet zich al jaren in om de consument bewuster te maken van het aantal suikers dat hij of zij binnenkrijgt door frisdrank. Binnen de horeca ziet ze nog (te) weinig veranderingen op het gebied van frisdrankaanbod. “De grote merken hebben nog altijd de overhand, hun light- en zeroversies hebben inderdaad nul procent suiker, maar bevatten vaak veel aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen. Als horecaondernemer kun je ervoor kiezen om je frisdrank zelf te maken. Het is lekker, gezond en vertelt een verhaal.“

De ondernemer: “Ik schenk geen sinas meer”

Carlijn Evers van Fika in Nijmegen schenkt ‘gewone’ Coca-Cola, maar ziet dat er bij haar doelgroep een grote behoefte is aan nieuwe soorten frisdranken. “Mijn gasten vinden het leuk om iets origineels te bestellen. De frisdranken van Naturfrisk, een Deens merk, gaan harder dan de klassieke frisdranken”, vertelt de lunchroomeigenaresse. “Sinas en cassis hebben we helemaal niet meer in het assortiment, want daar is geen vraag naar.”

“We schenken nog wel een aantal klassiekers, zoals bitter lemon, tonic en ginger ale, maar hebben daarnaast een breed assortiment aan biologische producten. Sinds kort schenken we ook Soof siropen, die gemaakt zijn van enkel fruit, groenten en kruiden. Met name in de zomer doen we veel met siropen en dan maken we ook onze eigen ice tea. Ik zie in de praktijk dus wel degelijk dat de consument op zoek is naar eerlijke, vernieuwende en – als het kan – gezondere alternatieven voor de klassieke frisdranken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: