''Sinas schenken we niet meer, dat is voorbij''

9 mei 2019 | David Bakker

Low-carb, sugarfree en natuurlijk vegan-proof. Ook frisdranken moeten geloven aan de wens van de consument. Denk aan vers gemberwater, biologische cola, granaatappelmelasse en zelfgemaakte  ijsthee.

Natuurlijk. Coca-Cola regular blijft nog altijd het meest populaire drankje in de horeca. Maar dat verkoopt de buurman ook. Om je te onderscheiden is een andere aanpak nodig naast het bestaande assortiment. Zelf ijsthee maken is een goede en goedkope manier om je onderscheidend in de markt te zetten.

Er zijn verschillende manieren om zelf ijsthee te maken. We kennen onder andere de chilled methode, shock brew-methode, iced brew-methode en de cold brew-methode. We bespreken laatstgenoemde methode. En die is vrij simpel. Bij een cold brew ga je uit van 10 gram thee op 1 liter water. Doe de thee in een kan en vul hem met water. Het enige dat je daarna nog hoeft te doen is de kan een nachtje in de koelkast laten staan. Serveer af met ijsblokjes, munt, gember, citroen en/of sinaasappel.

Water met een smaakje

Combinaties met water lijken op het eerste gezicht niet zo eindeloos, maar niets is minder waar. Watermeloen, munt, gember, citroen, aardbei, etc. En daar mag best een leuk bedrag tegenover staan. Nederlanders zijn bereid om te betalen voor kraanwater. Dat blijkt uit onderzoek van het GfK onder 47.000 Nederlanders. Ongeveer 60 procent van de ondervraagden geeft aan te willen betalen voor kraanwater als daar een goed doel achter zit, bijvoorbeeld schoon drinkwater in derdewereldlanden.

Buiten de kaart om

Frisdrank doet het goed buiten de kaart om, maar laat je gasten wel weten dat je het verkoopt. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: laat het zien en laat het horen. Geef je huisgemaakte frisdrank een prominente plek in de zaak en vertel je werknemers exact hoe het is gemaakt en wat de ingrediënten zijn. Of nog beter: betrek ze bij het productieproces. Zo heeft de bediening nog meer ‘feeling’ met het product, is het trots op het resultaat en zal dit overbrengen op de gast. De hedendaagse gast is gevoelig voor extra aandacht en laat zich graag overtuigen. Maak er gebruik van. Slaat het niet aan? Niet meer maken.

De expert: “Maak je frisdrank zelf”

Monique van der Vloed is (natuur)voedingsdeskundige en zet zich al jaren in om de consument bewuster te maken van het aantal suikers dat hij of zij binnenkrijgt door frisdrank. Binnen de horeca ziet ze nog (te) weinig veranderingen op het gebied van frisdrankaanbod. “De grote merken hebben nog altijd de overhand, hun light- en zeroversies hebben inderdaad nul procent suiker, maar bevatten vaak veel aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen. Als horecaondernemer kun je ervoor kiezen om je frisdrank zelf te maken. Het is lekker, gezond en vertelt een verhaal.“

De ondernemer: “Ik schenk geen sinas meer”

Carlijn Evers van Fika in Nijmegen schenkt ‘gewone’ Coca-Cola, maar ziet dat er bij haar doelgroep een grote behoefte is aan nieuwe soorten frisdranken. “Mijn gasten vinden het leuk om iets origineels te bestellen. De frisdranken van Naturfrisk, een Deens merk, gaan harder dan de klassieke frisdranken”, vertelt de lunchroomeigenaresse. “Sinas en cassis hebben we helemaal niet meer in het assortiment, want daar is geen vraag naar.”

“We schenken nog wel een aantal klassiekers, zoals bitter lemon, tonic en ginger ale, maar hebben daarnaast een breed assortiment aan biologische producten. Sinds kort schenken we ook Soof siropen, die gemaakt zijn van enkel fruit, groenten en kruiden. Met name in de zomer doen we veel met siropen en dan maken we ook onze eigen ice tea. Ik zie in de praktijk dus wel degelijk dat de consument op zoek is naar eerlijke, vernieuwende en – als het kan – gezondere alternatieven voor de klassieke frisdranken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Bezorgen
Welk eten bestellen Amsterdammers online? Check de lijst!

Deze week viert Deliveroo zijn vierde Nederlandse verjaardag. In 2015 werd het maaltijdplatform geïntroduceerd in Nederland en in september van dat jaar startte Deliveroo met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het gaf restaurants die geen eigen bezorgservice hadden de mogelijkheid om ...

Hotel Opening
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum heeft een vernieuwd restaurant

Het is de natuur van Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum om verrassend en uniek te zijn voor al haar gasten. Deze keer was het tijd om het ontbijt- & lunchrestaurant van Woudschoten aan te pakken. Het restaurant heeft een eerlijk & puur restaurantconcept gekregen. Er is gebruik gemaak...

Awards Culinair
Joost Deurloo is Nederlands Kampioen Oestersteken

Afgelopen maandag heeft in Brasserie 'De Vluchthaven' te Bruinisse voor de zevende keer het Premier Nederlands Kampioenschap Oestersteken plaatsgevonden. Van de twaalf aangemelde deelnemers, werd uiteindelijk na verschillende rondes wederom Joost Deurloo voor de derde keer op een rij en vier...

''Met het complete Horeko systeem kunnen we sturen op onze twee grootste kostenposten''

Villa Ruimzicht – een elegant en modern hotel met een restaurant en bar waar iedereen zich thuisvoelt, of je nu in driedelig pak of in je korte broek binnen komt lopen. In de tuin van de villa vertelt chef Bjorn Massop over zijn passie voor lokale producten, zijn drang naar een goed georganise...

Columns
Column Sico de Moel: boer zoekt (kaas)vrouw

"En voor de heer met lactose intolerantie: een kaasplankje met bijzondere Hollandse kazen." Gasten met een serieuze lactose-intolerantie hebben altijd een pilletje bij zich, voor als het misgaat. Die kijken dan ook niet vreemd op als ik hun crème brûlée vervang door een...

Awards Culinair
Dit zijn de 10 beste nieuwe restaurants in Nederland

En de winnaar is... Gisteravond was de bekendmaking van de winnaars van TheFork Restaurants Awards 2019. 31 Nederlandse topchefs nomineerden 31 nieuwe restaurants. Vervolgens was het aan de gast om te stemmen. Wie de trotse winnaars zijn, lees je hieronder: De winnaars van TheFork Restaurants Awa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: