''Sinas schenken we niet meer, dat is voorbij''

9 mei 2019 | David Bakker

Low-carb, sugarfree en natuurlijk vegan-proof. Ook frisdranken moeten geloven aan de wens van de consument. Denk aan vers gemberwater, biologische cola, granaatappelmelasse en zelfgemaakte  ijsthee.

Natuurlijk. Coca-Cola regular blijft nog altijd het meest populaire drankje in de horeca. Maar dat verkoopt de buurman ook. Om je te onderscheiden is een andere aanpak nodig naast het bestaande assortiment. Zelf ijsthee maken is een goede en goedkope manier om je onderscheidend in de markt te zetten.

Er zijn verschillende manieren om zelf ijsthee te maken. We kennen onder andere de chilled methode, shock brew-methode, iced brew-methode en de cold brew-methode. We bespreken laatstgenoemde methode. En die is vrij simpel. Bij een cold brew ga je uit van 10 gram thee op 1 liter water. Doe de thee in een kan en vul hem met water. Het enige dat je daarna nog hoeft te doen is de kan een nachtje in de koelkast laten staan. Serveer af met ijsblokjes, munt, gember, citroen en/of sinaasappel.

Water met een smaakje

Combinaties met water lijken op het eerste gezicht niet zo eindeloos, maar niets is minder waar. Watermeloen, munt, gember, citroen, aardbei, etc. En daar mag best een leuk bedrag tegenover staan. Nederlanders zijn bereid om te betalen voor kraanwater. Dat blijkt uit onderzoek van het GfK onder 47.000 Nederlanders. Ongeveer 60 procent van de ondervraagden geeft aan te willen betalen voor kraanwater als daar een goed doel achter zit, bijvoorbeeld schoon drinkwater in derdewereldlanden.

Buiten de kaart om

Frisdrank doet het goed buiten de kaart om, maar laat je gasten wel weten dat je het verkoopt. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: laat het zien en laat het horen. Geef je huisgemaakte frisdrank een prominente plek in de zaak en vertel je werknemers exact hoe het is gemaakt en wat de ingrediënten zijn. Of nog beter: betrek ze bij het productieproces. Zo heeft de bediening nog meer ‘feeling’ met het product, is het trots op het resultaat en zal dit overbrengen op de gast. De hedendaagse gast is gevoelig voor extra aandacht en laat zich graag overtuigen. Maak er gebruik van. Slaat het niet aan? Niet meer maken.

De expert: “Maak je frisdrank zelf”

Monique van der Vloed is (natuur)voedingsdeskundige en zet zich al jaren in om de consument bewuster te maken van het aantal suikers dat hij of zij binnenkrijgt door frisdrank. Binnen de horeca ziet ze nog (te) weinig veranderingen op het gebied van frisdrankaanbod. “De grote merken hebben nog altijd de overhand, hun light- en zeroversies hebben inderdaad nul procent suiker, maar bevatten vaak veel aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen. Als horecaondernemer kun je ervoor kiezen om je frisdrank zelf te maken. Het is lekker, gezond en vertelt een verhaal.“

De ondernemer: “Ik schenk geen sinas meer”

Carlijn Evers van Fika in Nijmegen schenkt ‘gewone’ Coca-Cola, maar ziet dat er bij haar doelgroep een grote behoefte is aan nieuwe soorten frisdranken. “Mijn gasten vinden het leuk om iets origineels te bestellen. De frisdranken van Naturfrisk, een Deens merk, gaan harder dan de klassieke frisdranken”, vertelt de lunchroomeigenaresse. “Sinas en cassis hebben we helemaal niet meer in het assortiment, want daar is geen vraag naar.”

“We schenken nog wel een aantal klassiekers, zoals bitter lemon, tonic en ginger ale, maar hebben daarnaast een breed assortiment aan biologische producten. Sinds kort schenken we ook Soof siropen, die gemaakt zijn van enkel fruit, groenten en kruiden. Met name in de zomer doen we veel met siropen en dan maken we ook onze eigen ice tea. Ik zie in de praktijk dus wel degelijk dat de consument op zoek is naar eerlijke, vernieuwende en – als het kan – gezondere alternatieven voor de klassieke frisdranken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Fernando Jonker: Autodidact in de keuken

“Sucre, sucre!”, riep ik keihard toen ik voor het eerst voet zette op Nederlands bodem. Ik had nog nooit van mijn leven sneeuw gezien en dacht dat het hele land bestrooid was met suiker. Mijn eerste ontmoeting met Nederland associeerde ik dus onbewust met eten: de rode draad in mijn leve...

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: