Prikkelende start van het nieuwe seizoen bij Restaurant Bord'Eau*

9 juli 2019 | David Bakker

Bas van Kranen, de met een Michelinster bekroonde Executive Chef van Restaurant Bord'Eau in hotel De L’Europe Amsterdam, heeft het nieuwe seizoen met veel smaak ingeluid. De officiële start van de zomer luidde voor de keuken van Restaurant Bord'Eau tevens de overstap van vier, naar drie seizoenen in. Bovendien zal in het restaurant aan de Amstel niet langer in gangen, maar in smaakprofielen gekookt worden.

Bas van Kranen’s voorliefde voor een zo puur mogelijke, lichte keuken en herkenbare producten, gecombineerd met zijn sterke affiniteit met groente en vis en zijn behoefte aan meer duurzame alternatieven, brachten hem ertoe zijn keuken in drie seizoenen op te delen: Eau (vis, schaal- en schelpdieren), Flore (plantaardige herkomst) en Faune (wild en biologisch vlees).

Vrijheid

Het huidige seizoen, Flore, is geïnspireerd op groente, planten en fruit. Ideaal voor de vegetarische fijnproevers, maar het zal zeker niet alleen hen bekoren. De afgelopen twee jaar heeft Van Kranen een ontwikkeling doorgemaakt welke ook in zijn gerechten te proeven is. Tijd voor een frisse blik op de toekomst, zuidelijke gastvrijheid gecombineerd met keuzemogelijkheden voor de gast. Iets wat Van Kranen zelf ook waardeert wanneer hij uit eten gaat. Voor hem leidde dit gegeven tot een intensieve zoektocht naar manieren waarop hij iedereen aan tafel – ongeacht of er nu vis, vlees of groente op het bord ligt – een volledig identieke smaakbeleving kan bieden. “Bij Bord'Eau is niet de chef, maar de gast te allen tijde leading. Aan ons de taak alles uit de kast te trekken om te zorgen dat iemands keuze voor het een of het ander op geen enkele manier afbreuk doet aan de beleving, of aan hetgeen ik als chef wil overbrengen”, aldus Van Kranen.

De smaakprofielen

Aldus begon een intens proef- en ontwerpproces waarbij geen gangen, maar smaakprofielen werden gecreëerd. Een honderdtal gerechten later, was Van Kranen er in Bord'Eau's testkeuken in geslaagd zeven smaakprofielen te abstraheren: Prikkelend, Elegant, Floraal, Aromatisch, Intens, Rijp en Fruit. Binnen deze profielen heeft hij verfijnde, evenwichtige gerechten gecreëerd die, ook al zijn er andere producten gebruikt, qua smaakbeleving altijd op exact dezelfde lijn zitten.

Van Kranen: “Creativiteit vergt tijd, na een kleine negen maanden hebben we onze visie kunnen perfectioneren. Door innovatieve technieken laten we het hoofdproduct stralen en brengen we karakteristieke smaken naar een ander niveau. Ik haal veel energie uit iets dat buitengewoon complex is om perfect te bereiden, en dit dan in al zijn eenvoud te presenteren.”

Vijf of zeven

Bord'Eau biedt gasten de keuze uit vijf of zeven smaakprofielen. Bang voor keuzestress hoeft niemand meer te zijn, want dankzij de ingenieuze opbouw van het menu, weet iedereen dat zijn of haar gerecht net zo voortreffelijk smaakt als dat van de ander. Zelfs als er drie compleet verschillende gerechten geserveerd worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: