Moeder en zoon beginnen samen pasta & wijnbar in Gorinchem

9 januari 2020 | redactie

Samen met je moeder of zoon een eigen onderneming starten? Daar zit niet iedereen op te wachten, maar Marijke en Rick Snoek wel. Begin dit jaar startten zij in het pittoreske Gorinchem restaurant Snoek & Snoek. Een pasta & wijnbar gelegen achter de kerk in het centrum van de stad.

Het is anders dan anders en nog niet te vinden in het centrum van Gorinchem. Niet zoals de restaurants die saté en schnitzels serveren. “Daar zijn er genoeg van”, zegt Marijke. Pasta en wijnbar Snoek & Snoek opent in februari 2019 haar deuren. Marijke was al lang online aan het rondkijken naar leegstaande panden in de omgeving. “Ik heb altijd al een eigen onderneming willen beginnen en Rick is altijd werkzaam geweest in de horeca.”

Natuurlijk zijn er af en toe discussies, maar die duren nooit lang

In Gorinchem is al veel horeca te vinden, dus het vinden van een geschikt pand spreekt niet voor zich. “Ik liep langs het huidige pand en zag een briefje op de deur hangen met dat de toenmalige eigenaar ermee ging stoppen”, vertelt Marijke. Ze is heel blij met de locatie, want het is een centrale plek en dicht bij het centrum.

Het samenwerken gaat gelukkig vanzelf, want Marijke zou het niet alleen aankunnen. “Er is een goede rolverdeling gemaakt. Rick staat in de keuken en ik ben meer van de creatieve kant”, zegt de onderneemster. "Natuurlijk zijn er af en toe discussies, maar die duren nooit lang."

Ricks ervaring van het ondernemen komt door zijn werk in een eigen foodtruck. Marijke heeft haar kennis van haar ouders. “Mijn ouders hadden een bakkerij, dus ik ben opgegroeid in een winkel; het is dus met de paplepel ingegoten.” Als je gewend bent om eigen baas te zijn wil je ook nooit meer voor een werkgever werken. “Ook al zou je er niet rijk van worden, de waardering die wij krijgen en het zelf bedenken van de gerechten is zoveel meer waard dan dat je voor iemand anders loopt te zwoegen.”

Het ondernemen

Uit eten gaan is tegenwoordig ook heel anders. Vroeger ging je één keer in het jaar uit eten, terwijl je nu één keer in de week gaat. “De prijzen zijn leuk, het eten is goed en dat zorgt al snel dat mensen vaker terugkomen”, zegt Marijke. Tijdens de verbouwing hebben ze de menukaart gemaakt. “We hebben ervoor gekozen om iedere maand een maandactie te doen.” Ook wordt er ieder seizoen nagedacht over de gerechten. “We passen de menukaart per seizoen aan, want niet alle producten passen bij het seizoen en ook alles moet verkrijgbaar zijn.”

De leverancier die ze gebruiken voor het inkopen van de producten is een vershandel in de buurt. “Wij bestellen onze groenten iedere avond vers en dat wordt de volgende dag geleverd.” De leverancier heeft tegenwoordig zelfs de sleutel van het restaurant. “Zo kunnen ze de groenten gewoon ieder ochtend in het restaurant zetten, natuurlijk met goed vertrouwen.”

Prijsstelling

Voor de prijzen van de gerechten gaat het om de producten die er gebruikt worden. “We hebben nu bijvoorbeeld truffelpasta op de kaart staan, wat een relatief duur product is. Dus dan gaat de prijs wel omhoog.” Net na de opening was het doel van Marijke en Rick dat een goed glas wijn en gerecht rond de 15 euro moest kunnen zijn. “Die prijs hebben we wel al iets omhooggeschroefd, want zowel de gerechten als wij zijn beter geworden.”

De wijnkennis is bij moeder en zoon niet op een hoog niveau. “We weten wel welke wijn bij welk gerecht goed past, maar smaken verschillen. Zelf vind ik ook niet alle wijn lekker bij een gerecht, dus wij schenken meestal kleine glaasjes in voor de gasten, zodat ze even kunnen proeven of het ze lekker smaakt”, vertelt Marijke.

Huiselijk en gezellig

“We willen niet dat onze gasten zich een nummertje gaan voelen”, vertelt Rick. De kracht van Snoek & Snoek is juist het huiselijke en het gezellig een praatje maken met de gasten.  “Wij hebben een open keuken, dus ook zicht op de gasten. Je kunt tussendoor gewoon vragen aan de gasten of het allemaal smaakt en dat vanuit de keuken.” Het is een klein en gastvrij restaurant en hierdoor springen zij er wel uit vergeleken met de vele andere restaurants in Gorinchem.

Terugkerende en nieuwe gasten, het is net een sneeuwbaleffect. “Door de gezelligheid komen vrijwel alle gasten een keer terug en de volgende keer nemen ze weer iemand anders mee en zo gaat dat de hele tijd door”, zegt Marijke. Ook krijgt het restaurant veel vragen van gasten die een afscheids- of verjaardagsfeest willen komen vieren en dat doen zij dan ook graag. “Voor grote groepen maken wij ook grote schalen van de pasta’s zodat je zelf kunt opscheppen en van alles wat kan proeven”, zegt Marijke. “Misschien komen ze dan nog een keer terug om het gerecht te bestellen dat ze op dat moment geproefd hebben.”

Snoek & Snoek is een succesvol klein bedrijf waarbij de ambitie bij eigenaren Marijke en Rick Snoek zeker niet ontbreekt. “Vrije tijd hebben we bijna niet meer, maar we hebben het er zeker voor over.”

Over Snoek & Snoek

Eigenaren: Marijke en Rick Snoek
Leeftijd: 52 en 25 jaar
Zitplaatsen binnen: 30 zitplaatsen
Zitplaatsen buiten: 30 zitplaatsen
Werknemers: 4 werknemers
Prijs duurste gerecht: Pasta ravioli geitenkaas €15,00
Goedkoopste gerecht: Pasta Bolognese €9,00

 

Auteur: Tessa Heij. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.    

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: