Moeder en zoon beginnen samen pasta & wijnbar in Gorinchem

9 januari 2020 | redactie

Samen met je moeder of zoon een eigen onderneming starten? Daar zit niet iedereen op te wachten, maar Marijke en Rick Snoek wel. Begin dit jaar startten zij in het pittoreske Gorinchem restaurant Snoek & Snoek. Een pasta & wijnbar gelegen achter de kerk in het centrum van de stad.

Het is anders dan anders en nog niet te vinden in het centrum van Gorinchem. Niet zoals de restaurants die saté en schnitzels serveren. “Daar zijn er genoeg van”, zegt Marijke. Pasta en wijnbar Snoek & Snoek opent in februari 2019 haar deuren. Marijke was al lang online aan het rondkijken naar leegstaande panden in de omgeving. “Ik heb altijd al een eigen onderneming willen beginnen en Rick is altijd werkzaam geweest in de horeca.”

Natuurlijk zijn er af en toe discussies, maar die duren nooit lang

In Gorinchem is al veel horeca te vinden, dus het vinden van een geschikt pand spreekt niet voor zich. “Ik liep langs het huidige pand en zag een briefje op de deur hangen met dat de toenmalige eigenaar ermee ging stoppen”, vertelt Marijke. Ze is heel blij met de locatie, want het is een centrale plek en dicht bij het centrum.

Het samenwerken gaat gelukkig vanzelf, want Marijke zou het niet alleen aankunnen. “Er is een goede rolverdeling gemaakt. Rick staat in de keuken en ik ben meer van de creatieve kant”, zegt de onderneemster. "Natuurlijk zijn er af en toe discussies, maar die duren nooit lang."

Ricks ervaring van het ondernemen komt door zijn werk in een eigen foodtruck. Marijke heeft haar kennis van haar ouders. “Mijn ouders hadden een bakkerij, dus ik ben opgegroeid in een winkel; het is dus met de paplepel ingegoten.” Als je gewend bent om eigen baas te zijn wil je ook nooit meer voor een werkgever werken. “Ook al zou je er niet rijk van worden, de waardering die wij krijgen en het zelf bedenken van de gerechten is zoveel meer waard dan dat je voor iemand anders loopt te zwoegen.”

Het ondernemen

Uit eten gaan is tegenwoordig ook heel anders. Vroeger ging je één keer in het jaar uit eten, terwijl je nu één keer in de week gaat. “De prijzen zijn leuk, het eten is goed en dat zorgt al snel dat mensen vaker terugkomen”, zegt Marijke. Tijdens de verbouwing hebben ze de menukaart gemaakt. “We hebben ervoor gekozen om iedere maand een maandactie te doen.” Ook wordt er ieder seizoen nagedacht over de gerechten. “We passen de menukaart per seizoen aan, want niet alle producten passen bij het seizoen en ook alles moet verkrijgbaar zijn.”

De leverancier die ze gebruiken voor het inkopen van de producten is een vershandel in de buurt. “Wij bestellen onze groenten iedere avond vers en dat wordt de volgende dag geleverd.” De leverancier heeft tegenwoordig zelfs de sleutel van het restaurant. “Zo kunnen ze de groenten gewoon ieder ochtend in het restaurant zetten, natuurlijk met goed vertrouwen.”

Prijsstelling

Voor de prijzen van de gerechten gaat het om de producten die er gebruikt worden. “We hebben nu bijvoorbeeld truffelpasta op de kaart staan, wat een relatief duur product is. Dus dan gaat de prijs wel omhoog.” Net na de opening was het doel van Marijke en Rick dat een goed glas wijn en gerecht rond de 15 euro moest kunnen zijn. “Die prijs hebben we wel al iets omhooggeschroefd, want zowel de gerechten als wij zijn beter geworden.”

De wijnkennis is bij moeder en zoon niet op een hoog niveau. “We weten wel welke wijn bij welk gerecht goed past, maar smaken verschillen. Zelf vind ik ook niet alle wijn lekker bij een gerecht, dus wij schenken meestal kleine glaasjes in voor de gasten, zodat ze even kunnen proeven of het ze lekker smaakt”, vertelt Marijke.

Huiselijk en gezellig

“We willen niet dat onze gasten zich een nummertje gaan voelen”, vertelt Rick. De kracht van Snoek & Snoek is juist het huiselijke en het gezellig een praatje maken met de gasten.  “Wij hebben een open keuken, dus ook zicht op de gasten. Je kunt tussendoor gewoon vragen aan de gasten of het allemaal smaakt en dat vanuit de keuken.” Het is een klein en gastvrij restaurant en hierdoor springen zij er wel uit vergeleken met de vele andere restaurants in Gorinchem.

Terugkerende en nieuwe gasten, het is net een sneeuwbaleffect. “Door de gezelligheid komen vrijwel alle gasten een keer terug en de volgende keer nemen ze weer iemand anders mee en zo gaat dat de hele tijd door”, zegt Marijke. Ook krijgt het restaurant veel vragen van gasten die een afscheids- of verjaardagsfeest willen komen vieren en dat doen zij dan ook graag. “Voor grote groepen maken wij ook grote schalen van de pasta’s zodat je zelf kunt opscheppen en van alles wat kan proeven”, zegt Marijke. “Misschien komen ze dan nog een keer terug om het gerecht te bestellen dat ze op dat moment geproefd hebben.”

Snoek & Snoek is een succesvol klein bedrijf waarbij de ambitie bij eigenaren Marijke en Rick Snoek zeker niet ontbreekt. “Vrije tijd hebben we bijna niet meer, maar we hebben het er zeker voor over.”

Over Snoek & Snoek

Eigenaren: Marijke en Rick Snoek
Leeftijd: 52 en 25 jaar
Zitplaatsen binnen: 30 zitplaatsen
Zitplaatsen buiten: 30 zitplaatsen
Werknemers: 4 werknemers
Prijs duurste gerecht: Pasta ravioli geitenkaas €15,00
Goedkoopste gerecht: Pasta Bolognese €9,00

 

Auteur: Tessa Heij. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.    

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Achtergronden Gastronomie
De Loohoeve viert 5-jarig jubileum met menuboxen met gastchefs

Jeroen en Marleen Brouwer van hotel en sterrenrestaurant De Loohoeve in het Drentse Schoonloo brengen in maart 2021 speciale jubileummenuboxen uit samen met drie gastchefs. Het gaat om topchefs Soenil Bahadoer van De Lindehof (twee Michelinsterren), Jermain de Rozario van De Rozario (een Michelinste ...

Themamaand energie
Energielabels en keurmerken uitgelegd

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Personeel Gastronomie
Adriaan Visser nieuwe hoofdsommelier Harry's Maastricht

Adriaan Visser is de afgelopen jaren werkzaam geweest in diverse gerenommeerde zaken, waaronder Cordial in Oss en tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze. Hij is de derde Nederlander die in het bezit is van de prestigieuze titel Advanced Sommelier. Bij Harry’s wordt hij eindverantwoordelijke vo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: