Heineken opent een bakkerij in Amsterdam

15 maart 2017 | Thijs Jacobs

Heineken opent binnenkort de deuren van zijn eigen bakkerij in Amsterdam. Een tijdelijke bakkerswinkel waar bijzondere broden gebakken worden met een uniek en bovendien geheim ingrediënt van Heineken: A-gist. Het ingrediënt dat sinds jaar en dag zorgt voor Heinekens heerlijke verfrissende pils. De brouwer sloeg voorafgaand aan de opening van The Heineken Bakery de handen ineen met Meester Boulanger Mark Plaating. Gezamenlijk gingen ze aan de slag om te laten zien – en te laten proeven – dat met datzelfde A-gist een uniek brood gebakken kan worden. The Heineken Bakery is gevestigd aan de Vijzelgracht 37hs in Amsterdam en is open van 18 tot en met 21 maart 2017.

Willem van Waesberghe, Meesterbrouwer Heineken: “Het geheim van de bekende Heinekensmaak is de unieke A-gist, een gist dat sinds het eind van de negentiende eeuw – en vandaag nog steeds – wordt gebruikt in alle brouwerijen ter wereld waar Heineken wordt gebrouwen. De gist is de ziel van ons bier en zorgt voor de karakteristieke fruitige geur en verfrissende smaak. We brouwen al enorm lang met A-gist en hebben veel kennis opgedaan hoe we hiermee het beste pilsener kunnen maken. Dat we met A-gist lekker bier kunnen brouwen wisten we natuurlijk, maar eens in de zoveel tijd bleef de vraag komen; wat zouden we er nog meer mee kunnen? En als je aan gist denkt, kom je al snel bij brood. We hebben ons geheime ingrediënt dan ook met hoge uitzondering gegeven aan een van de beste Meester Boulangers van Nederland.”

Borrelbrood  met een lekkere bite

Meester Boulanger Mark Plaating, internationaal gerenommeerd en bekend om zijn werk met unieke en natuurlijke ingrediënten: “Toen Heineken mij vroeg voor deze samenwerking, heb ik geen seconde getwijfeld, zo’n interessante uitdaging ga ik natuurlijk niet uit de weg. Het was nog best spannend aangezien de A-gist van Heineken een heel ander soort gist is dan dat ik normaal voor mijn broden gebruik. Bakkersgist is ontwikkeld om snel veel volume te creëren. De A-gist echter komt veel trager op gang, ik heb er zelfs een stoeltje bij gepakt. Hierdoor zit er veel meer smaak aan het brood. Na veel experimenteren denk ik dat we erin geslaagd zijn om een fantastisch brood te maken, een allemansvriend met een lekkere bite  en een licht frisje. Een borrelbrood dat perfect past bij een verfrissend glas Heineken”. Willem van Waesberghe: “Fantastisch om te horen dat ook Mark heeft ervaren dat A-gist echt iets betekent voor de smaak van het brood. Ik ben enorm onder de indruk.”

De broden in The Heineken Bakery worden verkocht voor de toegankelijke prijs van €2 per stuk. De volledige opbrengst wordt geschonken aan de Nederlandse Bakkersgilde. Van 18 tot en met 21 maart 2017 is The Heineken Bakery iedere dag geopend van 12.00 - 21.00 uur aan de Vijzelgracht 37hs te Amsterdam.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Chefs Michelin Interview
Margo Reuten, Da Vinci Maasbracht: 'Waar blijven de vrouwen?'

Er is geen vrouw binnen onze landsgrenzen zoals Margo Reuten. Zeer zeker niet op culinair vlak. De drive en de passie die deze sterrenchef tentoonspreidt is ongeëvenaard. Met twee Michelinsterren op zak en talloze awards op het cv - de meest recente is die van 'Woman of the Year' van Relais & Châ...

Personalia Chefs
Patrick Kessler nieuwe chef-kok De Kersentuin in Amsterdam

Signature Chef Stefan van Sprang van Restaurant De Kersentuin in Amsterdam heeft Patrick Kessler gepresenteerd als de nieuwe chef-kok. Patrick Kessler werkte al sinds 2016 bij De Kersentuin, en het restaurant is voor hem bekend terrein: "Ik wil vooral op dezelfde voet door blijven gaan en ge...

Events Chefs
Chefkok Bas Oonk van Restaurant Basaal uit Den Haag gastchef in Gibraltar

Chefkoks uit Gibraltar, Nederland, Zweden en Groot-Brittannië sloegen de handen ineen en kookten samen op woensdag 18 oktober in The Wessex Lounge in Gibraltar. Het evenement werd gehost door Vicky Garcia-Bishop, één van de toonaangevende chefs, (kookwedstrijd kampioen) van Gibral...

Achtergronden
Iens komt met eigen festival

IENS introduceert het eerste IENS Festival. Een unieke online campagne, waarbij restaurants bezoekers voordelig laten kennismaken met hun keuken en gastvrijheid. Van 26 oktober tot en met 30 november geven honderden restaurants in heel Nederland 50 procent korting op de gehele rekening aan gasten di...

Regelgeving
AirDnD weizigd naam op last van Airbnb

Het Nederlandse platform voor huiskamerrestaurant, AirDnD, heeft zijn naam veranderd in ShareDnD. De naamswijziging was nodig, omdat Airbnb dreigde met juridische stappen tegen de website. "We hebben besloten onze naam te veranderen, omdat wij als startende onderneming niet de financiël...

Vlees cijfers
Vleesverbruik niet verder gedaald

De daling in vleesverbruik heeft zich in 2016 niet doorgezet. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. In 2016 verbruikte de Nederlander met ruim 76 kilo vrijwel evenveel vlees als in het jaar ervoor. Wakker Dier is bezorgd: “De huidige vleesconsum...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: