Halloweentips voor horecaondernemers

3 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Halloween is in Nederland inmiddels een bekende feestdag. Dat was enkele jaren geleden wel anders, maar de enorme populariteit van bijvoorbeeld de Fright Nights in pretpark Walibi toont aan dat er vraag is naar leuke - en spannende - activiteiten rondom deze feestdag.

Wat is Halloween?

De naam is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), dit is de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Keltische kalender begon het nieuwe jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. 
In de Verenigde Staten werd het feest bekender in de tweede helft van de 19e eeuw, toen veel Ierse en Schotse immigranten het land binnenkwamen. Toen dook ook de welbekende 'jack-o'-lantern op', de uitgeholde pompoen die op een gezicht lijkt. 

Wat kun jij doen tijdens Halloween?

Voor de horeca is Halloween een mooi moment om de gasten te laten griezelen. Je kunt extra veel pompoen verwerken in het menu, Glühwein aanbieden aan de ouders van kinderen die de deuren rondgaan voor snoep (de kids krijgen warme chocomel), een griezelfilm vertonen of een zwarte griezelhamburger aanbieden.

Nooit meer een feestdag of evenement missen? Klik hier om de HorecaMarketingkalender gratis te downloaden!

We hebben hieronder een paar leuke voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

View this post on Instagram

This was last night #halloween#eindhoven

A post shared by Jan Vanderhasselt (@moyo444) on

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Columns
Column: Albert Heijn als horecaketen?

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Michelin Utrecht
Door Michelin bekroond Utrechts restaurant ElVi gaat sluiten

Restaurant ElVi in Utrecht sluit per 29 december 2018 de deuren. Eigenaren Elvira Kemman en Victor Fielmich hebben hun restaurant verkocht en oriënteren zich op nieuwe plannen in de horeca. ElVi had de afgelopen vijf jaar een Bib Gourmand-onderscheiding van restaurantgids Michelin. Utrecht b...

Awards
Bart Ausems geslaagd voor Meesterproef SVH Meesterkok

Op woensdag 12 december is Bart Ausems (50), chef-kok en eigenaar van Restaurant Tout à Fait*, Maastricht, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterkok. Bart bekroont zijn carrière met het afleggen van een mooie en geslaagde Meesterproef. Hij wordt hiermee, na zijn inauguratie begin ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: