Euro-Toque-restaurants zetten varken weer op de kaart

2 maart 2018 | David Bakker

Euro-Toques restaurants in Brabant en Limburg verlenen hun medewerking aan het 'We Are Food' thema-evenement. De provincie Brabant is dit jaar verkozen tot 'Europese Regio van de Gastronomie 2018'. De organisatie achter We Are Food zet gedurende tien maanden telkens één actueel food thema in de spotlights. Deze tien thema's zijn aangedragen door Brabantse food ondernemers, restaurants, boeren, consumenten, zorgprofessionals, scholen en opleidingen.

In het kader van de bewustwording vindt Euro-Toques Nederland het belangrijk om boeren, restaurants, opleidingen en studenten te betrekken bij deze missie omdat ons voedselsysteem drastisch zal moeten veranderen. Gedurende tien maanden wordt ruimschoots de gelegenheid geboden om te laten zien hoe er wordt gewerkt aan het voedselsysteem van de toekomst dat beter is voor mens, dier en milieu.

De maand maart is van start gegaan met het thema 'samen tegen verspilling'. De aftrap hiervoor is gegeven op donderdag 1 maart bij Euro-Toques lid De Gertruda Hoeve, in Son en Breugel. Chef en eigenaar Evert Thielen heeft het thema gerespecteerd door een menu te serveren met de verwerking van het lokale varken van 'Kop tot Staart'. Met de samenwerking tussen Euro-Toques, een aantal opleidingen waaronder Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch, Fontys Zuid-Nederland, diverse mbo-opleidingen en het varkenscollectief Brabant werd zodoende een vuist gemaakt om verspilling van het varken tegen te gaan.

Euro-Toques restaurants in Brabant en Limburg besteden hier aandacht aan tijdens het We Are Food evenement door hun gasten te laten proeven van een menu waar varkensvlees in verwerkt wordt volgens het zogenaamde 'verwaardingsprincipe'. Dit principe is gestoeld op de volledige verwerking van het varken van kop tot staart. Met de verwerking van het hele varken wil men eveneens het varkensvlees een beter imago gegeven. De provincie Brabant maakt in samenwerking met Euro-Toques Nederland een statement dat ons voedstel van de toekomst duurzaam is geproduceerd, gezond en lekker is. De deelnemende Euro-Toques restaurants aan het thema van Kop tot Staart zijn te vinden op de site www.euro-toques.nl.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Foodsquare Rotterdam officieel geopend

isteravond opende wethouder Said Kasmi officieel Rotterdam Foodsquare. Het bruisende horecagebied grenst aan de Witte de Withstraat en bestaat uit negen horecagelegenheden met ieder een eigen foodbeleving en charme. In samenwerking met horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam organiseerden de ondernemers e...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Opening Utrecht
De Pizzabakkers Voorstraat opent haar deuren

Komende vrijdag, 21 september, is de feestelijke opening van de tweede vestiging van De Pizzabakkers in Utrecht. De ambachtelijke houtovenpizza’s zijn nu ook te vinden in de Voorstraat. Eigenaren Jean-Marc en Daniël vertellen je wat meer over wat je kan verwachten. Het begin van een...

Achtergronden Culinair
Sterrenrestaurant Da Vinci Maasbracht viert 25-jarig jubileum met ladieslunch

Restaurant Da Vinci in Maasbracht vierde op 14 september het 25-jarig bestaan met een lunch voor 25 powervrouwen uit de horeca, kunst, cultuur en politiek. Het restaurant van de enige vrouwelijke sterrenchef in Nederland Margo Reuten en Meestergastheer Petro Kools opende de deuren op 16 september 19...

Koen Bakker geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer

Op maandag 17 september is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal, geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer. Onder grote belangstelling van familie, vrienden, medewerkers en de pers, is de officiële uitslag van de Meesterproef vastgesteld en ontving Koen het Meest...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: