10 jaar De RestaurantKrant: De droom van Laura

13 april 2018 | David Bakker

De Restaurantkrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2012 met Laura de Weerdt, Talentvol Gastvrouw van het Jaar in 2012 en voormalig gastvrouw van Het Brouwerskolkje. Ze zag haar droom in duigen vallen. “Maar”, zegt ze vol energie “Ik heb nog steeds de ambitie om ooit terug te keren met mijn eigen sterrenzaak.”

Jarenlang stond haar leven in dienst van die ene droom: eigenaar van een restaurant met een Michelinster, samen met haar vriend en talentvol kok Danny Spoel. De fooi werd opzij gezet, het bedrijfsplan was al bijna geschreven, er werd zelfs al servies vanuit Oslo meegenomen. Het inrichten was begonnen. Alleen een pand nog. Maar toen kwam de klap.

“Mijn relatie liep stuk. Er was een hoop gebeurd en ik trok het niet meer.” Daarmee beëindigde ze ook haar droom en kreeg het leven een heel andere invulling. “Ik ben eerst eens even goed gaan nadenken wat er allemaal was gebeurd. Dat moest ik eerst even verwerken. Na een tijdje vroeg mijn zusje of ik niet een paar keer met haar wilden komen werken bij Douglas. Ik twijfelde, maar heb het uiteindelijk gedaan.”

Het beviel. Want ze kon de gastvrijheidskills die ze in de jaren daarvoor had opgedaan, kwijt in de wereld van de parfumerie. “De verschillen met de horeca zijn niet zo heel groot. Toen het management mijn cv zag, hebben ze mij een aantal trainingen aangeboden en binnen de kortste keren stond ik een winkel te runnen. Ik had ongeveer tien mensen onder mij, vergelijkbaar met wat ik in de restaurants onder mij had." Inmiddels heeft ze de overstap gemaakt naar concurrent Mac, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Want op de vraag of ze ooit nog terug wilt keren in de horeca antwoordt ze: "Ja, het blijft nog altijd mijn droom. De hectiek, de ambitie om gasten in volledige tevredenheid naar huis te laten gaan. Ik mis dat wel. Ik weet nu dat in het leven weinig dingen te plannen vallen, maar die ster, die wil ik nog altijd."

 

Lees hier het interview met Laura uit 2012.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Koen Bakker geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer

Op maandag 17 september is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal, geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer. Onder grote belangstelling van familie, vrienden, medewerkers en de pers, is de officiële uitslag van de Meesterproef vastgesteld en ontving Koen het Meest...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Awards Culinair
Keltum restaurantprijs 2018 voor La Provence uit Zaltbommel

Een vakkundige jury heeft ook dit jaar weer, uit de restaurantledenlijst van ETN, het restaurant gekozen dat het best naar voren komt qua Euro-Toques uitstraling, in combinatie met de kwaliteit van de keuken. Tijdens Gastvrij Rotterdam werd de prijs door Ted Janssen, voorzitter ETN, uitgereikt aan L...

Interview Longread
Interview Miljuschka Witzenhausen: ''De Nederlandse horeca is goed bezig''

Miljuschka Witzenhausen is een graag geziene gast binnen het Nederlandse medialandschap. Via een modellenbureau belandde ze bij TMF, ging daarna aan de slag als actrice in soapseries en is nu frequent te zien bij RTL Boulevard, zowel als presentatrice als in de rol van fooddeskundige. Koken is immer...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Utrecht) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaar...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: