Joost Flink: het leven van een freelance kok

7 mei 2018 | David Bakker

De crisis hield het een beetje tegen, maar een leven als freelance-kok wint steeds meer aan populariteit, zowel bij werkgever als bij werknemer. Joost Flink besloot na een lange carrière zijn baan als chef-kok op te zeggen en de diepe duik in het leven als zzp’er te nemen. “Ik voelde dat ik de uitdaging miste om iedere dag het maximale eruit te halen, dat heb ik door dit leven weer terug.”

Want hij had het helemaal voor elkaar. Een gerenommeerde chef-kok in de regio Breda. Bij Restaurant BINNEN in Breda en Grand Café Du Nord in Kaatsheuvel heeft hij zijn sporen verdiend. Keukens die hij vanaf het begin mocht opzetten. “Maar nadat ik bij mijn laatste baan als chef alles op de rails had, merkte ik dat ik een beetje verzadigd was. De uitdaging was eruit, het stond. Al een aantal jaar liep ik rond met de gedachte om als zelfstandige aan de slag te gaan, in oktober hakte ik de knoop door. Ik had het misschien wel eerder willen doen hoor, maar de crisis liet dat niet echt toe. Ik durfde lang de stap niet te nemen.”

Van hotelketen tot sterrenzaak

Toen de stap eenmaal genomen was, begon de reis die hem in de tussentijd een hoop ervaringen rijker heeft gemaakt. Van sterrenniveau tot hotelketen, die afwisseling vindt hij heerlijk. “Bij de hotelketen werk ik een aantal vaste dagen in de week; ongeveer drie tot vier. Dat geeft mij de basis en daaromheen kan ik dus al mijn andere opdrachten kwijt.” Om zich heen ziet hij veel collega-zzp’ers kiezen voor veel verschillende opdrachtgevers. Hij heeft het aantal laag gehouden. “Sinds ik ben begonnen zijn dat er ongeveer vijf. Het geeft mij op dit moment even wat meer zekerheid, dat kan in de toekomst nog wel veranderen.”

Want hij is pas een halfjaartje bezig. Veel nadelen heeft hij nog niet kunnen ervaren aan zijn nieuwe leven. “Hoewel, het financiële aspect. Dat moet je als ondernemer niet onderschatten. Ik heb het allemaal goed voor elkaar. Ik heb een systeem dat gekoppeld is aan mijn accountant waar ik mijn hele boekhouding mee doe. Ik zie collega’s om mij heen die daar wel vergissingen in maken. De belastingdienst weet je uiteindelijk altijd te vinden.”

Detachering

Flink schreef zich in bij een detacheringbureau. Daar heeft hij vanwege zijn netwerk geen gebruik van hoeven maken. Voor een startende ondernemer zonder groot netwerk is het misschien wel van essentieel belang om een detacheringsbureau te omarmen. De Culinaire Makelaar is zo’n bedrijf, gerund door René Bakker en Valentijn Veldman. Zij hebben 25 vaste werknemers die zij detacheren door het hele land.

René Bakker, mede-eigenaar, legt uit. “Werkgevers melden zich bij ons. Die kunnen de wens hebben om vandaag nog een kok in de keuken te krijgen, dan regelen wij dat. In ons bestand zoeken wij iemand die beschikbaar is, bellen op en binnen een halfuur zit diegene in de auto op weg naar de nieuwe opdracht.” Het zijn niet alleen de last-minute opdrachten die zij kunnen regelen. “Wij bieden voor elk probleem een oplossing. Heeft de chef-kok zijn arm gebroken en is er op korte termijn een chef nodig voor zes weken? Dan gaan wij zoeken naar de geschikte kandidaat, daarbij laten we de expertise van de kok uiteraard aansluiten op de expertise van het bedrijf. Je zet geen klassiek Franse kok in een Oriëntaalse keuken neer.”

Het is een intensieve job, het leven van een freelancer. Daar weet Bakker alles van. Na een leven als chef-kok, besloot hij in 1999 als zelfstandige door het leven te gaan. Hij weet dus waar hij over praat. “Ik merkte dat ik toch meer een ondernemer was dan iemand die graag in loondienst werkt.” Hij keek om zich heen, zag dat er kansen lagen in de detachering en begon zijn bedrijf in 2004. “Ik ben toen niet meteen fulltime hier aan de slag gegaan hoor, dat is natuurlijk zo gegroeid.”

Iedereen kan zich aanmelden op zijn site, middels het uploaden van het cv. Daarna volgt een kort intakegesprek. “Dat is voor beide partijen prettig. Dan kunnen we even kijken wat we aan elkaar hebben. Wat verwacht de klant van ons en wat verwachten wij van hen. Het is een vrij intensieve job. Je kan in de ochtend denken dat je vrij bent en nog geen twee uur later sta je met je buis al te kokerellen.” Ook waarschuwt Bakker voor te hoge verwachtingen. “De diversiteit moet je aanspreken. Van productiekoken tot haute cuisine. Alles komt langs, dat moet je liggen. Daarnaast moet je je vaste loon vaarwel zeggen en kiezen voor het ondernemerschap.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Economie Food
Foodora stopt in Nederland

Maaltijdbezorger Foodora trekt de stekker uit de Nederlandse markt. Het Duitse moederbedrijf Delivery Hero zette afgelopen maand de Nederlandse tak in de etalage, maar heeft geen koper kunnen vinden. Dat meldt de NOS. Medewerkers van het bedrijf zijn schriftelijk ingelicht en krijgen vrijdag 17 ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: