Joost Flink: het leven van een freelance kok

7 mei 2018 | David Bakker

De crisis hield het een beetje tegen, maar een leven als freelance-kok wint steeds meer aan populariteit, zowel bij werkgever als bij werknemer. Joost Flink besloot na een lange carrière zijn baan als chef-kok op te zeggen en de diepe duik in het leven als zzp’er te nemen. “Ik voelde dat ik de uitdaging miste om iedere dag het maximale eruit te halen, dat heb ik door dit leven weer terug.”

Want hij had het helemaal voor elkaar. Een gerenommeerde chef-kok in de regio Breda. Bij Restaurant BINNEN in Breda en Grand Café Du Nord in Kaatsheuvel heeft hij zijn sporen verdiend. Keukens die hij vanaf het begin mocht opzetten. “Maar nadat ik bij mijn laatste baan als chef alles op de rails had, merkte ik dat ik een beetje verzadigd was. De uitdaging was eruit, het stond. Al een aantal jaar liep ik rond met de gedachte om als zelfstandige aan de slag te gaan, in oktober hakte ik de knoop door. Ik had het misschien wel eerder willen doen hoor, maar de crisis liet dat niet echt toe. Ik durfde lang de stap niet te nemen.”

Van hotelketen tot sterrenzaak

Toen de stap eenmaal genomen was, begon de reis die hem in de tussentijd een hoop ervaringen rijker heeft gemaakt. Van sterrenniveau tot hotelketen, die afwisseling vindt hij heerlijk. “Bij de hotelketen werk ik een aantal vaste dagen in de week; ongeveer drie tot vier. Dat geeft mij de basis en daaromheen kan ik dus al mijn andere opdrachten kwijt.” Om zich heen ziet hij veel collega-zzp’ers kiezen voor veel verschillende opdrachtgevers. Hij heeft het aantal laag gehouden. “Sinds ik ben begonnen zijn dat er ongeveer vijf. Het geeft mij op dit moment even wat meer zekerheid, dat kan in de toekomst nog wel veranderen.”

Want hij is pas een halfjaartje bezig. Veel nadelen heeft hij nog niet kunnen ervaren aan zijn nieuwe leven. “Hoewel, het financiële aspect. Dat moet je als ondernemer niet onderschatten. Ik heb het allemaal goed voor elkaar. Ik heb een systeem dat gekoppeld is aan mijn accountant waar ik mijn hele boekhouding mee doe. Ik zie collega’s om mij heen die daar wel vergissingen in maken. De belastingdienst weet je uiteindelijk altijd te vinden.”

Detachering

Flink schreef zich in bij een detacheringbureau. Daar heeft hij vanwege zijn netwerk geen gebruik van hoeven maken. Voor een startende ondernemer zonder groot netwerk is het misschien wel van essentieel belang om een detacheringsbureau te omarmen. De Culinaire Makelaar is zo’n bedrijf, gerund door René Bakker en Valentijn Veldman. Zij hebben 25 vaste werknemers die zij detacheren door het hele land.

René Bakker, mede-eigenaar, legt uit. “Werkgevers melden zich bij ons. Die kunnen de wens hebben om vandaag nog een kok in de keuken te krijgen, dan regelen wij dat. In ons bestand zoeken wij iemand die beschikbaar is, bellen op en binnen een halfuur zit diegene in de auto op weg naar de nieuwe opdracht.” Het zijn niet alleen de last-minute opdrachten die zij kunnen regelen. “Wij bieden voor elk probleem een oplossing. Heeft de chef-kok zijn arm gebroken en is er op korte termijn een chef nodig voor zes weken? Dan gaan wij zoeken naar de geschikte kandidaat, daarbij laten we de expertise van de kok uiteraard aansluiten op de expertise van het bedrijf. Je zet geen klassiek Franse kok in een Oriëntaalse keuken neer.”

Het is een intensieve job, het leven van een freelancer. Daar weet Bakker alles van. Na een leven als chef-kok, besloot hij in 1999 als zelfstandige door het leven te gaan. Hij weet dus waar hij over praat. “Ik merkte dat ik toch meer een ondernemer was dan iemand die graag in loondienst werkt.” Hij keek om zich heen, zag dat er kansen lagen in de detachering en begon zijn bedrijf in 2004. “Ik ben toen niet meteen fulltime hier aan de slag gegaan hoor, dat is natuurlijk zo gegroeid.”

Iedereen kan zich aanmelden op zijn site, middels het uploaden van het cv. Daarna volgt een kort intakegesprek. “Dat is voor beide partijen prettig. Dan kunnen we even kijken wat we aan elkaar hebben. Wat verwacht de klant van ons en wat verwachten wij van hen. Het is een vrij intensieve job. Je kan in de ochtend denken dat je vrij bent en nog geen twee uur later sta je met je buis al te kokerellen.” Ook waarschuwt Bakker voor te hoge verwachtingen. “De diversiteit moet je aanspreken. Van productiekoken tot haute cuisine. Alles komt langs, dat moet je liggen. Daarnaast moet je je vaste loon vaarwel zeggen en kiezen voor het ondernemerschap.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Internationaal
Nederland voor het eerst gastland op trendy food festival Parijs

Van 10 t/m 12 maart 2019 is Nederland gastland op het jaarlijkse trendy food platform Omnivore in Parijs. Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement; bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto Te...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden Wijn
Dit is wel een heel duur wijntje!

Twee flessen wijn zijn bij veilinghuis Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor de astronomische bedragen van respectievelijk 558.000 dollar en 496.000 dollar. De flessen komen uit het jaar 1945 en zijn afkomstig van het beroemde wijnhuis Romanée Conti. Op de website van De Telegr...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: