Column: Verfijnd versus verwilderd

14 september 2018 | David Bakker

Als de mensen in een land een weerspiegeling zijn van wat ze eten, dan mag de Spaanse keuken als volgt worden getypeerd: puur, simpel, ietwat dik, luidruchtig, gepassioneerd en een tikkeltje onverzorgd. Ik mocht de afgelopen dagen aan de Spaanse Costa Blanca vertoeven en heb gegeten, veel gegeten. Wat ik onbewust doe, is bij elke hap een soort analyse maken. Wat is lekker? Wat proef ik? Wat mis ik?

Mijn referentiekader is de Franse keuken. De smaak waarmee we zijn opgegroeid. En die heerlijke drang naar perfectie die de Franse keuken typeert, die mis ik aan de Costa. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat ik niet lekker heb gegeten in Moraira. In tegendeel zelfs. Want het volgende gebeurde.

Met een Renault Clio, die meer motorolie drinkt dan ik speciaalbiertjes, slingerde mijn oom en ik ons langs een van de vele kromme kustwegen die Spanje rijk is. “Hier links!”, sommeerde Ron (dat is mijn oom), terwijl ik de actieradius van deze bolide nog probeer te manipuleren. We manoeuvreerden ons in een nog kleiner kustweggetje dat uitmondt op een stoffige parkeerplaats waar de ‘locals’ zich als een rotspelikaan laten verwarmen door de brandende zon.

Pal naast de parkeerplaats staat het restaurant. Althans, een hok van nog geen zes bij zes dat dient als keuken, bar en spoelkeuken. Het interieur in het restaurant bestaat uit plastic tuinmeubilair zoals je die in de jaren ’90 in elke vinexwijk kon vinden. Overigens is het niet helemaal duidelijk waar het restaurant stopt, overal staan tafels en stoelen. “Maar”, zo verzekert Ron, “de pulpo die je hier eet, is van een ongekend niveau.” Ietwat nerveus laat ik mij zakken op een van de plastic stoeltjes en vraag mij af of mijn zuinige tachtig kilo niet teveel is voor dit meubilair.

Ik blijf zitten en bestel vol overtuiging de pulpo. Wanneer het meisje van de bediening aankomt lopen en het bord op mijn kleurrijke placemat zet krijg ik het nog warmer. De eenvoud in zijn puurste vorm: op een bedje van aardappelpuree een snoeiheet gebakken stuk pulpo, die net niet zwartgeblakerd is. De korst is krokanter dan de huid van de kippenvleugels van mijn vroegere Surinaamse buurvrouw en de binnenkant is zachter dan de fijnste coquilles. We zijn er allebei stil van.

In mijn beste Spaans vraag ik dolenthousiast aan de chef hoe hij dit toch voor elkaar krijgt, het antwoord laat ik vertalen door Ron. Vrij vertaald: vanochtend gevangen, heel heet bakken en even laten rusten. Lekker eten hoeft niet moeilijk te zijn. Om even terug te komen op mijn opening: de pulpo was puur, simpel, ietwat dik en een tikkeltje onverzorgd. Maar o zo overheerlijk!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: