Column: hoeveel tijd besteed jij aan zaken die werkelijk impact maken?

11 oktober 2018 | Monique van Gevelt

Wij hebben een dynamisch beroep. In de horeca is het hollen of stilstaan, op het juiste moment pieken, maar ook plannen. Zelf heb ik het altijd lastig gevonden om vanaf een drukke werkvloer direct achter mijn bureau te gaan zitten om mijn administratieve taken op te pakken. Vaak zat ik een kwartier in de lucht te staren, want mijn hoofd racete nog door. Verloren tijd. Ik had beter tussendoor een ommetje kunnen maken in de frisse lucht. Even iets heel anders doen, zonder externe prikkels. Zoals fietsen, mediteren of hardlopen. Dit is waarom mensen de beste ideeën krijgen onder de douche. Door afstand te nemen ontstaat er weer ruimte in je brein.

Je tijd verdoen of besteden aan echt belangrijke dingen?

Voor iedereen heeft een uur 60 minuten. Iemand die klaagt dat hij het druk heeft, heeft echt niet minder tijd dan anderen. Wellicht managet hij zijn tijd slecht. Of besteed hij de tijd aan de verkeerde dingen. Tijd is een kostbaar goed. Als een uur eenmaal voorbij is, komt dat uur nooit meer terug en ben je een stukje dichter bij je einde.

Daarom is het belangrijk hoe je je tijd besteed en welke prioriteiten je stelt. Hoe verdeel je de tijd over werk en privé? En hoeveel tijd besteed je aan ontspanning en aan de mensen waar je om geeft? Het gaat om de kwaliteit van die tijd. Zo kan je bedrijf en werk je veel voldoening geven, maar ook kopzorgen. Een rustmoment kan bestaan uit een dutje doen, bewegen, een goed boek lezen of struinen in de buitenlucht. Maar vaak wint het mobieltje en zitten wij tijdens onze rusttijd naar een beeldschermpje te staren.

Verlies je niet in kleine werkzaamheden

Als je tijd besteed aan zaken die weinig impact maken op de kwaliteit van je leven of werk, dan besteed je de tijd verkeerd. Schaarse tijd gaat vaak op aan kleine, onbenullige werkzaamheden in plaats van aan waardevolle bezigheden die je leven verrijken en je business laten groeien. Er zijn ondernemers die blijven zoeken naar leveranciers die een paar cent goedkoper zijn, zichzelf inroosteren op niet drukke tijden, de groente zelf bij de Lidl halen omdat het iets goedkoper is of zelfs jagen op suikerzakjes die van tafel terugkomen om ze daarna te hergebruiken. Dit soort dingen leveren maar een klein voordeel op en de vraag is of je dit als ondernemer wel moet doen.

Als je elke dag dezelfde eenvoudige taken verricht, is het verstandiger dit je medewerkers te leren. Investeer liever tijd in het trainen en coachen van je mensen, waardoor ze dit soort werkzaamheden kunnen overnemen. Dan kweek je op termijn tijd voor jezelf die je kan investeren in belangrijkere taken. Stel je gebruikt deze tijd om een praatje te maken met je gasten of om een doordachte actie in de markt te zetten. Wat voor verschil zou dat maken voor jouw bedrijf?

Uitstelgedrag

Vaak verliezen we ons in onbelangrijke taakjes door uitstelgedrag. We gaan dingen doen die ook door anderen kunnen worden gedaan. Maar als ondernemer hoor jij juist de dingen te doen, die anderen niet kunnen doen. Jij regelt de randvoorwaarden die bijdragen aan het werk van anderen en zorgt voor een werkbare structuur. Jij overziet de grote lijnen, ziet kansen en tackelt bedreigingen. Jouw werkzaamheden in je bedrijf richten zich op planning, organisatie, personeel, delegeren, supervisie, coaching, meten en acteren. Of dat nou op keukengebied is, in de service, in je marketing of financiën.

Hoogwaardig gebruik van je tijd

Stop de activiteiten die je niet van vitaal belang zijn. Richt je alleen nog op taken die de kwaliteit van je leven verbeteren en je bedrijf verder helpen. Maak er een gewoonte van om elke dag te beginnen met de taak die de meeste impact maakt. Die werkelijk consequenties heeft als je hem niet uitvoert. Vaak zijn dit de taken die veel tijd kosten of waar je tegenop ziet. Stel die taak daarom niet uit, maar pak hem als eerste op en maak het af. Zodra je zo’n taak achter de rug hebt, geeft je dit een goed gevoel.

Je hebt nooit tijd over of tijd te veel. Neem je een taak erbij, dan moet je er ook een afstoten. Maar zorg dat je enkel de belangrijke en impactvolle taken voor je rekening neemt en de onbelangrijke taken laat voor wat ze zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: