Deliveroo vraagt politiek om passende wetgeving voor platformeconomie

6 december 2017 | Roy Spijker

Bezorgingsplatform Deliveroo vraagt de politiek om passende wetgeveving voor de platformeconomie. Dat laat het bedrijf weten in een persverklaring. Volgens Deliveroo kiezen steesd meer mensen ervoor om on demand- of in een platformeconomie te werken, omdat dit flexibel en goedbetaald werk is. 

In het persbericht staat het volgende:

Het merendeel van Deliveroo’s riders vraagt om meer vrijheid. In het nieuwe model van Deliveroo kunnen riders daarom zelf bepalen wanneer en hoe lang ze werken, en kunnen ze gelijktijdig voor meerdere platformen aan de slag. Deze flexibiliteit wordt op dit moment het beste bereikt met het freelance model. Deliveroo kan zo voldoen aan de grote vraag naar maaltijden in de piekuren. Dat levert veel nieuw werk op voor mensen die dat juist als nevenactiviteit willen doen. Restaurants kunnen zo meer klanten bedienen en hun omzet vergroten

Deliveroo draait om de riders, en wil het beste voor de bijna 2000 riders in Nederland. Freelancers die voor Deliveroo bezorgen kunnen zelf kiezen uit twee opties: ze kunnen hun inkomsten als zzp’er ontvangen of ze kunnen besluiten hun inkomsten als loon te laten uitbetalen via een derde partij. Daarover worden dan alle sociale premies betaald, en daarmee krijgen ze de bijbehorende sociale zekerheden. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop krantenbezorgers werken: ze krijgen loon en betalen daarover alle sociale premies zonder dat ze een arbeidsrelatie hebben. Ze worden betaald per opdracht en niet per uur?. Daarnaast vallen alle riders onder de zorgplicht van Deliveroo als ze bezig zijn met een bezorging. Dit houdt in dat alle riders via de verzekering van Deliveroo gedekt zijn voor aansprakelijkheid, schade en ongevallen. Maar Deliveroo wil meer. De bezorgdienst zou graag de mogelijkheid hebben om riders in de toekomst nog beter te ondersteunen. Zo wil Deliveroo de riders helpen met administratieve lasten, meer sociale zekerheden bieden, en ze voorzien van training en coaching. Dat is nu niet mogelijk omdat Deliveroo dan mogelijk gezien wordt als werkgever. De vrijheid die de riders waarderen komt daarmee in gevaar.

Aanpassen wetgeving
De huidige wetgeving past niet bij de platformeconomie. Op dit moment is er een gedwongen uitruil tussen de flexibiliteit waarom wordt gevraagd en meer sociale zekerheid die men verdient. Deliveroo roept de politiek dan ook op om wetgeving aan te passen en gaat graag samen met Nederlandse beleidsmakers op zoek naar een manier om deze nieuwe vorm van flexibel werk mogelijk te maken, zonder dat riders dan direct weer als werknemer worden gezien. De riders verliezen dan de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken omdat ze van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren.

Mathieu de Lophem, General Manager van Deliveroo Benelux:
“Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze riders. Alle riders vallen onder onze zorgplicht en zijn beschermd als ze letsel oplopen tijdens het bezorgen. Tegelijkertijd hebben onze freelance riders de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe lang ze willen werken. Wij willen onze riders graag meer bescherming bieden en worstelen met de complexiteit van wetgeving. Daarom roepen we de politiek op om wetgeving beter te laten aansluiten bij de platformeconomie, zodat we het beste van twee werelden krijgen: flexibiliteit en zekerheid. Net als in andere Europese landen waar dit ook is gelukt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitma ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: