Robots in de keuken: zo groeien Nederlandse restaurateurs nog sneller

28 juli 2017 | Stef Driessen

Nederland eet steeds meer buiten de deur. Restaurateurs die daarvan willen profiteren, spelen in op de vraag naar ‘affordable luxury’. En denken goed na over innovatieve manieren om hun aanbod sneller, overzichtelijker, goedkoper én aantrekkelijker te ontsluiten.

Het consumentenvertrouwen en de bijbehorende bestedingen liggen op het hoogste niveau in twintig jaar. En dus piekt ook het ondernemersvertrouwen in de horeca. De restaurantomzet groeide in het afgelopen jaar met ruim 6 procent. In 2017 én in 2018 neemt de restaurantomzet met steeds 4,5 procent toe. Hoe profiteer je hier optimaal van mee?

Scherpe, goed doortimmerde keuzes blijven cruciaal. Kiest de restaurateur voor een keuken, doelgroep, thema, service- of prijsniveau? De prijsbewuste Nederlandse restaurantbezoeker - waarvan bijna driekwart uit eten gaan te duur vindt - laat zich nog steeds graag verleiden met value for money-concepten. Maar ook voor unieke belevingen tegen meerprijs is plaats. Denk daarbij ook aan de ochtend. Van de millennials ontbijt 20 procent minimaal één keer per week buitenshuis.

Soepele luxe

Affordable luxury heeft volgens ABN AMRO de toekomst. Een goed product tegen een redelijke prijs in een comfortabele omgeving. Comfortabel betekent óók snel en soepel. Zoals bekend, betekenen wachtrijen nee-verkopen en dus omzetverlies. En dus moeten horecaondernemers op zoek naar innovatieve mogelijkheden om hun aanbod soepeler, sneller, overzichtelijker en toch goedkoper te kunnen ontsluiten.

Onderzoek toont aan dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties ‘voorspelbaar en repetitief’ is. En daardoor een activiteit die prima kan worden geautomatiseerd. Robots in de keuken? Wel als het aan organisatieadviesbureau McKinsey ligt, of Momentum Machines. De ‘burger robot’ van deze firma uit Chicago produceert razendsnel een hamburger pattie, snijdt toppings en zorgt dat alles netjes terecht komt op een gesaust en getoast broodje.

Interactieve bediening

En hoe zit dat met de bediening? Retailers experimenteren al langere tijd volop met de mogelijkheden van interactieve schermen en displays. Horecaondernemers volgen op de voet. Al in 2011 opende in Londen bijvoorbeeld het eerste restaurant waar gasten kunnen bestellen vanaf hun interactieve tafelblad. De E-Table biedt desgewenst ook zicht op de werkende chef, toeristische informatie en de mogelijkheid om games te spelen, te betalen en een taxi te bestellen.

Uit onderzoek naar de resultaten van andere interactieve schermen en ‘bestelzuilen’ blijkt bovendien dat consumenten makkelijker besluiten gerechten of drankjes aan hun bestelling toe te voegen. Blijkbaar is het scherm beter in staat te upsellen dan de balie- of restaurantmedewerker. In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij McDonald's) ligt dit waarschijnlijk aan de weggevallen druk van wachtrijen. Zeker bij de relatief veel in restaurants spenderende millenials, die visueel zijn ingesteld, spelen gemak en het gevoel van meer controle ook een rol.

Social media feeds

Zo wist de Britste burgerketen Prime Burger zijn omzet met liefst 50 procent te verhogen door zijn statische menudisplays te vervangen door interactieve touchscreens. Andere restaurants gebruiken hun connected screens ook om hun social media feeds in het decor te verwerken. Zo zien gasten de foto van hun verjaardagfeestje direct terug in het restaurant waar ze dat vieren. Betere reclame is bijna niet denkbaar en bovendien neemt het engagement onder terugkomende klanten sterk toe.

Succesvolle restaurantconcepten vergroeien steeds meer met digitale kanalen en contactmomenten. Horecaondernemers die daar op een slimme manier op inspelen, kunnen hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet sterk verhogen. Bovendien kunnen zo ook de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Zeker in een sterk groeiende markt zijn dat investeringen waarmee elke Nederlandse horecaondernemer zijn voordeel kan doen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Twee nieuwe pop-up zaken in Hofhouse Den Haag

De nieuwste hotspot van Den Haag, food court Hofhouse aan de Rijnstraat 10, opent twee nieuwe pop-up zaken. Foodliefhebbers kunnen zich laten verrassen door de verrukkelijke Oosterse en Westerse keuken van Madame Gao en de heerlijke Singapore Style gerechten bij Boogie Street Food. Uiteraard zijn oo...

Amsterdam Opening
Nieuw restaurant in Amsterdamse Westergasfabriek

In het monumentale pand aan de centrumkant van de Westergasfabriek, grenzend aan het Westerpark, opent Bar Kantoor op 13 april haar deuren. Het wordt een all-day restaurant met de nodige ‘office humor’ waarbij er een grote rol weggelegd zal zijn voor de bar, met funky cocktails en een ge...

Chefs Internationaal Michelin
Michelingids Bangkok: 17 restaurants bekroond met Michelinster

Michelin heeft in de eerste Micheling Gids Bangkok maar liefst 98 restaurants opgenomen. Deze selectie belicht hoe de stad met zowel de nationale authentieke als de internationale keuken, miljoenen bezoekers van over de hele wereld trekt. Gaggan, Le Normandie en Mezzaluna zijn bekroond met twee Mich...

Financieel
Crowdfunding record: 400.000 euro in een dag

Restaurant Colins in Breda heeft een nieuwe record gevestigd op het platform 'Horeca Crowdfunding Nederland'. Binnen 24 uur wist de zaak 397.000 euro op te halen, het hoogste bedrag ooit dat via het platform werd opgehaald. Dat schrijft het Brabants Dagblad. Colins is een idee van Colin R...

Regelgeving Personeel
Nieuwe horeca-cao opgestuurd naar ministerie

CNV Vakmensen en KHN hebben de nieuwe horeca-cao aangemeld bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze week ontvingen we van het ministerie de formele kennisgeving zodat onze nieuwe cao per 1 januari 2018 officieel van kracht is. Nu deze bevestiging er is, gaan we de minister v...

Amsterdam Opening
Bistro in Beurs van Berlage: Bistro Berlage

Op 15 december 2017 opent Bistro Berlage in de Beurs van Berlage haar deuren. In deze nieuwe stijl bistro worden eigentijdse klassiekers voor lunch en diner geserveerd met een Nederlandse touch. Deze aanpak komt ook terug in het elegante interieur waar authentieke, monumentale elementen worden gecom...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: