Franse taco-keten betreedt de Nederlandse markt

11 februari 2021 | Redactie

De Franse keten O’Tacos groeit exponentieel. Het bedrijf is in 5 jaar tijd gegroeid van 10 naar 300 locaties, voornamelijk in Frankrijk en België. O’Tacos is gestoeld op de Franse taco variant, die zeker niet verward mag worden met de Mexicaanse taco, en richt zich op een multi-culturele doelgroep en op het primaire leeftijdssegment tussen 15-25 jaar. Een verborgen troef is ook dat het menu 100% halal is, iets wat alleen impliciet wordt meegenomen in de communicatie. Klanten kunnen hun taco’s zelf samenstellen door te kiezen uit de zes vleeskeuzes (halal) en een vegetarische optie. Heerlijke frietjes en de iconische Sauce Fromagère maken de O’Tacos compleet.

Sterk businessmodel

Door dicht bij hun eigen waarden te blijven en door de aansluiting op te zoeken en te behouden met hun specifieke doelgroep, wisten zij een ijzersterk businessmodel te creëren met een uniek product, passend bij de doelgroep en met de juiste tone-of-voice. Dit alles ondersteund door een sterke businesscase, waarbij relatief lage investeringen gecombineerd worden met substantiële omzetten en gezonde marges. De formule werd in no-time een grandioos succes.

Het begon allemaal in Grenoble waar drie ondernemers besloten om een Quick-Service-Restaurant te ontwikkelen voor taco’s. Vanaf het moment dat besloten werd om franchising in te zetten als primaire groei-strategie wist O’Tacos in een kort tijdsbestek de Franse en Belgische markt te veroveren en staat de teller inmiddels op een kleine 300 locaties, waarvan er zo’n 50 in België werden geopend in slechts 2 jaar tijd. 

Het succes achter de formule is onder andere te danken aan de intensieve en innovatieve social media campagnes en resulterende hoge digitale footprint waarbij zij trouw bleven aan hun identiteit en doelgroep. De digitale footprint (aantal volgers) van O’Tacos steekt zelfs gevestigde namen als McDonald’s en Burger King voorbij. Zo nodigden zij bekende rappers uit in hun restaurants die zorgden voor veel belangstelling en publiciteit en werden diverse activaties ingezet online, zoals de ‘Gigatacos challenge’.

Innovaties

Digitale tools zoals Kiosks, Click & Collect en een Loyalty Program zorgen voor korte wachttijden, hogere productiviteit en herhaalbezoekers. Naast digitale innovaties zet O’Tacos ook in op productinnovaties. Zo is onlangs de ‘O’Belge’ gelanceerd met de iconische Dallas saus. Ook op operationeel vlak is het O’Tacos concept door de jaren heen aangescherpt waardoor ze een hoge productiviteit kunnen bereiken.

Het jaar 2020 was voor iedereen in de horecasector moeilijk. Maar dankzij de korte wachttijden is het O’Tacos concept ideaal voor afhalen, ook is een taco makkelijk uit het vuistje te eten. Deze hebben ervoor gezorgd dat de negatieve impact voor O’Tacos relatief beperkt is gebleven en vergelijkbaar is met andere grote fastfoodketens. Sinds 2020 zetten zij ook meer in op Home Delivery wat enorm aan belang heeft gewonnen tijdens de coronacrisis. Zo lanceert O’Tacos bijvoorbeeld acties samen met de delivery partners.

Eigenlijk heeft deze crisis alleen maar de kracht van het merk bevestigd en hun focus is dan ook op de verdere groei van het merk. Na hun successen op de Franse en Belgische markt, richt O’Tacos zich nu op de Duitse en Nederlandse markt. De eerste locatie is al geopend in Utrecht, waarna er nog meerdere zullen volgen met Maastricht als eerstvolgende locatie. O’Tacos is op zoek naar ervaren lokale ondernemers die onderdeel willen uitmaken van dit mooie succesverhaal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

60 procent Nederlanders vindt dat terrassen open kunnen

Uit onderzoek van I&O Research - in opdracht van de NOS - blijkt dat zes op de tien Nederlanders vindt dat de terrassen weer open kunnen. I&O Research doet regelmatig onderzoek naar het draagvlak van de coronomaatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat de steun voor de maatregelen steeds verde ...

Interview Longread Themamaand energie
Frits Groeneveld opent restaurant in coronatijd

“Financieel is het een waardeloos jaar, maar op ondernemersvlak was het bijzonder mooi.” Een jaar geleden hoorde horecaondernemer Frits Groeneveld vanuit Nieuw-Zeeland dat zijn café in Apeldoorn noodgedwongen dicht moest. Een jaar later is Café Den Olifant nog altijd geslot ...

Horeca naar de stembus deel vier; SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
''Op 16 maart gooien we ons terras open''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw restaurantbedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Corona
Nog altijd geen datum dat terras open mag

Het gonst al enige dagen rond in Den Haag, maar nog altijd is niet duidelijk wanneer de terrassen officieel open mogen. Afgelopen dinsdag 2 maart zetten veel horecaondernemers hun terrassen buiten om de penibele situatie van de horeca onder de aandacht te krijgen. Dat lukte, maar nog altijd is het g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: