Monique van Gevelt: hoe uniek en onderscheidend is jouw restaurant?

13 maart 2018 | Monique van Gevelt

Momenteel zit ik in een aantal intensieve trajecten om horecaconcepten te herzien en weer sterk in de markt te zetten. Deze restaurants draaien helemaal niet slecht, maar realiseren zich dat de tijd doortikt en de gast meer verwacht dan ooit tevoren. En dan is je concept aanscherpen meer dan een likje verf, een nieuw interieur of zelfs een nieuwe naam. Het begint bij wie je bent, waarom je dit doet en voor wie je dit doet. En laten we eerlijk zijn, ook over hoe bijzonder goed je dit doet.

Het is overduidelijk dat een werkelijk sterk onderscheidend concept tussen al die bruisende horeca nog niet zo eenvoudig is. Als ik de vraag stel wat een restaurant nou echt uniek maakt, dragen horecaondernemers en hun teams meestal heel veel positieve punten aan. Maar als ik vraag wat voor unieke aspecten echt niet te kopiëren zijn door de concurrent, blijft het akelig stil.

Die constatering komt soms hard aan. Het is ook verrekte lastig om iets te verzinnen wat niet door anderen kan worden gekloond. Dan moet je al in een uniek pand zitten, een onderscheidende techniek of methode in je bedrijf gebruiken, of iets bieden wat zo apart, gewaagd of anders is, dat anderen dat niet aandurven.

Maar als je dan niet uniek bent, heb je dan wel een bestaansrecht?


Tuurlijk wel. Zolang je relevant blijft voor je doelgroepen en je je gasten genoeg weet te verleiden en behagen is er niet zoveel aan de hand. In zo’n situatie zal je het moeten doen met die niet zo unieke ‘Unique Selling Points’. Bekijk die aspecten in je bedrijf eens goed. Je concurrent kan ze best kopiëren, maar waar doe jij het in vergelijking met die branchegenoten veel beter? Misschien ben je wel niet zo onderscheidend, maar wel heel aantrekkelijk voor je gasten. En als je concurrent ook niet onderscheidend is, heb je gelijke kansen. Probeer dan ergens de allerbeste in te zijn en houd dat vast. Ben het beste in bijvoorbeeld je service of gebruik technieken die zelden worden gebruikt of heb een ‘signature dish’ die je nergens anders vindt.

Heb je de ambitie om toch hét BESTE restaurant in jouw omgeving te worden?


Dan heb je naast onderscheidend vermogen en die unieke USP nog drie zaken nodig:

  1. Je locatie moet top zijn
    Jouw restaurant staat op een A-locatie en er lopen dagelijks massa’s mensen voorbij. Dan komen gasten bijna als vanzelf binnen waaien. Of je zit gewoon op een woest aantrekkelijke plek die spannend of juist idyllisch is. En dat kan best ‘in the middle of nowhere’ zijn.
     
  2. Je operatie loopt vlekkeloos
    Je kwaliteit is extreem constant voor een goede prijs. Je gasten komen terug voor je gastvrijheid en je hebt een goed personeelsbeleid. Je weet exact waar je financieel staat, je gebruikt systemen om alles te registreren, te meten en aan te sturen. Je menu is goed doordacht en je routing is uitermate efficiënt.
     
  3. Je bent een marketingmachine
    Je snijdt iedereen de pas af met je marketing. Met goede marketing kan je je nog echt onderscheiden want het gros van de restaurants heeft hier geen kaas van gegeten. Je hebt een systeem in je marketing, je gaat partnerships aan en meestert je online -en social mediakanalen.

Om de beste te zijn moet wat in je mars hebben. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waar gasten heel veel verwachten. De waardering voor je harde werk en inspanningen is een stuk lager dan pakweg tien jaar geleden. Het leven gaat snel en vergt meer van ons dan vroeger. Dat is ook zo bij je gasten. Mede daardoor zijn hun verwachtingen hoger gespannen.

Het resultaat van alles wat je doet is onderhevig aan slijtage. Wat ooit goed was, kan nu niet meer goed genoeg zijn. Tegenwoordig moet je excellent zijn en alles in je bedrijf meesteren om er een goede boterham aan over te houden. Maar dan nog, waar een wil is, is een weg.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: