Monique van Gevelt: hoe uniek en onderscheidend is jouw restaurant?

13 maart 2018 | Monique van Gevelt

Momenteel zit ik in een aantal intensieve trajecten om horecaconcepten te herzien en weer sterk in de markt te zetten. Deze restaurants draaien helemaal niet slecht, maar realiseren zich dat de tijd doortikt en de gast meer verwacht dan ooit tevoren. En dan is je concept aanscherpen meer dan een likje verf, een nieuw interieur of zelfs een nieuwe naam. Het begint bij wie je bent, waarom je dit doet en voor wie je dit doet. En laten we eerlijk zijn, ook over hoe bijzonder goed je dit doet.

Het is overduidelijk dat een werkelijk sterk onderscheidend concept tussen al die bruisende horeca nog niet zo eenvoudig is. Als ik de vraag stel wat een restaurant nou echt uniek maakt, dragen horecaondernemers en hun teams meestal heel veel positieve punten aan. Maar als ik vraag wat voor unieke aspecten echt niet te kopiëren zijn door de concurrent, blijft het akelig stil.

Die constatering komt soms hard aan. Het is ook verrekte lastig om iets te verzinnen wat niet door anderen kan worden gekloond. Dan moet je al in een uniek pand zitten, een onderscheidende techniek of methode in je bedrijf gebruiken, of iets bieden wat zo apart, gewaagd of anders is, dat anderen dat niet aandurven.

Maar als je dan niet uniek bent, heb je dan wel een bestaansrecht?


Tuurlijk wel. Zolang je relevant blijft voor je doelgroepen en je je gasten genoeg weet te verleiden en behagen is er niet zoveel aan de hand. In zo’n situatie zal je het moeten doen met die niet zo unieke ‘Unique Selling Points’. Bekijk die aspecten in je bedrijf eens goed. Je concurrent kan ze best kopiëren, maar waar doe jij het in vergelijking met die branchegenoten veel beter? Misschien ben je wel niet zo onderscheidend, maar wel heel aantrekkelijk voor je gasten. En als je concurrent ook niet onderscheidend is, heb je gelijke kansen. Probeer dan ergens de allerbeste in te zijn en houd dat vast. Ben het beste in bijvoorbeeld je service of gebruik technieken die zelden worden gebruikt of heb een ‘signature dish’ die je nergens anders vindt.

Heb je de ambitie om toch hét BESTE restaurant in jouw omgeving te worden?


Dan heb je naast onderscheidend vermogen en die unieke USP nog drie zaken nodig:

  1. Je locatie moet top zijn
    Jouw restaurant staat op een A-locatie en er lopen dagelijks massa’s mensen voorbij. Dan komen gasten bijna als vanzelf binnen waaien. Of je zit gewoon op een woest aantrekkelijke plek die spannend of juist idyllisch is. En dat kan best ‘in the middle of nowhere’ zijn.
     
  2. Je operatie loopt vlekkeloos
    Je kwaliteit is extreem constant voor een goede prijs. Je gasten komen terug voor je gastvrijheid en je hebt een goed personeelsbeleid. Je weet exact waar je financieel staat, je gebruikt systemen om alles te registreren, te meten en aan te sturen. Je menu is goed doordacht en je routing is uitermate efficiënt.
     
  3. Je bent een marketingmachine
    Je snijdt iedereen de pas af met je marketing. Met goede marketing kan je je nog echt onderscheiden want het gros van de restaurants heeft hier geen kaas van gegeten. Je hebt een systeem in je marketing, je gaat partnerships aan en meestert je online -en social mediakanalen.

Om de beste te zijn moet wat in je mars hebben. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waar gasten heel veel verwachten. De waardering voor je harde werk en inspanningen is een stuk lager dan pakweg tien jaar geleden. Het leven gaat snel en vergt meer van ons dan vroeger. Dat is ook zo bij je gasten. Mede daardoor zijn hun verwachtingen hoger gespannen.

Het resultaat van alles wat je doet is onderhevig aan slijtage. Wat ooit goed was, kan nu niet meer goed genoeg zijn. Tegenwoordig moet je excellent zijn en alles in je bedrijf meesteren om er een goede boterham aan over te houden. Maar dan nog, waar een wil is, is een weg.

Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Economie Opening
Arsenaal Restaurants Groep lanceert Grill&Lounge

Op 1 juni staat vanaf 12.00 uur in de Brasserie van Arsenaal Restaurants de grill aan. Met een Restaurant, Brasserie, Arsenaal Events en Catering biedt de groep nu een nieuw concept aan: De Brasserie | GRILL&LOUNGE. De Brasserie voor lunch en borrel wordt uitgebreid met een trendy daily gril...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: