Interview René Giel over F&B Professional of the Year

28 november 2018 | Thijs Jacobs

Op 5 december is de sluitingsdatum voor het aanmelden van jouw favoriete F&B-professional. Wie is volgens jou dé inspirator, dé visionair, maar bovenal de beste F&B-professional in Nederland? Volgens René Giel, voorzitter van de AF&BM, heeft de organisatie vooralsnog niets te klagen over het aantal nominaties. "De verkiezing leeft, niet alleen is het aantal nominaties zeer hoog, maar ook de kwaliteit van de inzendingen is verrassend goed."

Aanmeldingen uit alle windstreken

Onder de nominaties vinden we een groot aantal F&B-professionals terug uit het Randstedelijk gebied, en met name uit Amsterdam. "Maar gelukkig ook van buiten de Randstad", vertelt René. "Van der Valk heeft bijvoorbeeld een aantal F&B-managers voorgedragen die niet in de Randstad werken. We wisten al dat Van der Valk op het vlak van F&B goed bezig was, maar deze nominaties onderstrepen dat beeld. Daarnaast zijn er aanmeldingen uit de cateringhoek en zelfs van een museum, dat de F&B-manager heeft genomineerd. Dat doet mij goed, want met de AF&BM zoeken we de breedte op, het vak is veel breder dan de hotellerie en andere sectoren lopen vaak zelfs voorop ten opzichte van de hotelwereld. Daar leren wij weer van."

Vernieuwing komt vanuit de cateringhoek

Kunnen we dus aannemen dat bedrijfscateraars vernieuwender zijn dan hotels? Giel denkt dat dit in veel gevallen zo is: "De ontwikkelingskracht en slagkracht van bedrijfscateraars is groot. Ik zie dat ze, meer dan de hotellerie, inspelen op veranderende wensen van de consument en daardoor ook meer focus hebben op thema's zoals duurzaamheid en gezondheid. De bedrijfskantines van tegenwoordig zijn gewoon restaurants geworden en de grote cateraars hebben hele afdelingen die zich bezighouden met vernieuwingen op het vlak van duurzaamheid en veranderend eetgedrag."

Natuurlijk speelt de schaalgrootte van deze bedrijfscateraars een grote rol, kleinere hotels hebben minder tijd en expertise om snel mee te bewegen met de steeds sneller veranderende culinaire wensen van de gast. "Zelf werk ik bij een stand-alone-locatie. Vergeleken met grotere hotelketens hebben wij ook minder tijd en mankracht om veranderingen door te voeren en kort op de trend te zitten. Je moet het erbij doen, naast de waan van de dag. Dat is soms best moeilijk."

Niet alleen de horeca, maar ook supermarkten en zelfs de overheid hebben steeds meer aandacht voor veranderend eetgedrag. Met het oog op duurzaamheid, klimaatverandering (laat meneer Trump het maar niet horen, want dit fenomeen bestaat volgens hem niet), dierenwelzijn en gezondheid wordt er steeds minder vlees gegeten, suiker ingenomen en ook minder alcohol gedronken. Bepaalde gemeenten en andere overheidsinstellingen serveren al helemaal geen vlees meer tijdens de lunch of borrel. Als vereniging voor professionele F&B-managers houdt de AF&BM met die aspecten vast wel rekening in de jurering? "Je brengt me op een idee", lacht Giel. "We willen daarin zeker een leidende rol spelen en F&B-managers wijzen op hun verantwoordelijkheden op dat vlak. Zij kunnen hun gasten adviseren, een sturende rol oppakken en minder suiker en vlees verwerken in de gerechten. Op onze agenda voor volgend jaar staat ook al een bijeenkomst over non-alcoholische dranken, die gefaciliteerd wordt door onze drankpartners. Zij zien ook dat het minder innemen van alcohol een niet te stoppen ontwikkeling is. Bovendien zijn er heel veel non-alcoholische alternatieven."

Geen bitterballen meer

Dus straks krijgt een hotel dat geen bitterballen meer serveert bij een borrel, meer vegetarische opties aanbiedt en meer groenten op het bord legt een hogere waardering? "Niet direct", erkent Giel. "Alhoewel je de bitterbal op een ongedwongen, aangename wijze kunt vervangen. Laatst was ik bijvoorbeeld in Koninklijk Theater Carré, bij een voorstelling met een pauze-arrangement. Ik kreeg een heerlijke bitterbal voorgeschoteld. Pas toen ik deze op had, vertelde het personeel mij dat de bitterbal was gevuld met oesterzwammen. Serieus, de smaak en textuur deed niet onder voor vlees. Op die manier kun je het dus ook in je hotel aanpakken."

Op het vlak van beoordeling gaat het dit jaar wat anders dan in voorgaande jaren, waardoor de beoordeling volgens Giel eerlijker is. "In de stemronde waarin het grote publiek mee mag stemmen, bleken de 'NH's' en 'Accors' altijd te winnen vanwege de grote achterban. Dat doen we nu dus anders, de publieksronde weegt minder zwaar mee, het oordeel van de jury en de AF&BM-leden weegt zwaarder. Volgens ons kunnen zij als professionals de kwaliteit van hun vakgenoten het beste inschatten. Een andere verandering is de presentatie door de drie finalisten. Vorig jaar was dat nog in Carré, op een groot podium. Eerlijk gezegd is dat voor sommige F&B-professionals niet geschikt, ze functioneren uitstekend binnen hun eigen omgeving, maar zo'n podium is niets voor ze. Het is jammer als je dan niet goed uit de verf komt, dus we hebben besloten om de finalisten op hun eigen locatie te bezoeken. Dat is eerlijker. Als ze ons dan vertellen over duurzaamheid in hun organisatie, dan kunnen ze het ons ook laten zien. Dan weten we dat het geen gebakken lucht is, maar daadwerkelijk onderdeel is van het DNA van het bedrijf. Ik verwacht er veel van!

Goed, tot 5 december kun je jouw favoriete F&B-professional nog voordragen via deze link. Speel voor de verandering eens voor Sinterklaas en maak je vriend, vriendin, werknemer of collega blij met een welverdiende nominatie!

Jaargala

Tijdens het jaargala van de AF&BM op 2 februari 2019 - in de wintertuin van NH Grand Hotel Krasnapolsky - wordt bekend gemaakt wie de titel ‘F&B Professional of the Year 2019’ verdient. Naast eeuwige roem, een mooie trofee en een passende culinaire prijs krijgt deze professional een AF&BM jaarlidmaatschap aangeboden.

Het verloop van de verkiezingsstrijd nog even op een rij:

5 december: uiterlijke datum waarop je jezelf of vakgenoten kunt nomineren

10 december: AF&BM themabijeenkomst waar de genomineerden bekend worden gemaakt

17 december tot 9 januari: stemmen op jouw favoriet

9 januari - Tijdens de HORECAVA worden de finalisten met de meeste stemmen bekendgemaakt

18 januari - Finalisten presenteren zich aan de vakjury

2 februari – Uitreiking F&B Professional of the Year 2019 award tijdens het AF&BM jaargala

Meer info: www.afbm.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: