Column Charlotte Mauritz: In de ban van de crompouce

Auteur: charlotte mauritz
Charlotte Mauritz Columns 16 november 2023
Column Charlotte Mauritz: In de ban van de crompouce

Mijn laatste column sloot ik af met de zin: Op naar de volgende hype! Nou daar is hij, de volgende hype heeft zich al aangediend, De crompouce en al haar andere verschijningsvormen! Deze hype, die bekend is geworden via TikTok, overstelpt ons land. Voor degene die het toch even gemist hebben (het kan bijna niet, volgens mij): de crompouce is een combinatie van een tompouce en een croissant en bestaat al sinds 2020. De binnenkant van de croissant is gevuld met slagroom of banketbakkersroom en de bovenkant van de croissant is gedipt in roze glazuur of roze ruby chocolade.

De marketingafdeling van Bakkerij van Maanen heeft een paar maanden geleden de week van de tompouce bedacht. In die week werden er verschillende soorten tompoucen verkocht, waarbij de crompouce de bestseller was. Gijsbregt Brouwer en Maartje Nelissen bespraken de crompouce al in hun podcast ‘Bekt Lekker De Podcast’. Maar het ging pas echt los toen influencer Sophie Ousri een video maakte over de crompouce en deze op TikTok plaatste. Sindsdien wil iedereen een crompouce.

Er is vorige week zelfs een heuse crompouce pop-up winkel geopend in Amsterdam door bakkerij van Maanen, waar iedereen zijn crompouce kan kopen. Voor de liefhebber: deze is geopend tot februari 2024 op de Prinsengracht. Je begrijpt, daar moest ik heen om deze hype met eigen ogen te bekijken, en te proeven uiteraard. Ik heb bij de lokale bakker wel al een aantal versies gezien maar dé bakkerij van Maanen crompouce wil ik zelf proeven. Noem het maar onderzoek. De crompouce pop-up winkel is de droom van iedere marketeer, alles klopt! Bakkerij van Maanen heeft zelf ook al een aantal nieuwe varianten van de crompouce bedacht, onder andere met een pistache vulling of met een vulling van dulche de leche.

Ik heb natuurlijk een crompouce gekocht en ik moet je zeggen, het is best lekker. Je kan het vergelijken met een taartje. Eigenlijk had ik verwacht dat hij machtiger zou zijn, maar dat viel mij mee. Maar toch.. er gaat niets boven een echte tompouce! Ik vind dit wel een leuke stunt.

Er duiken steeds meer plekken op waar je een crompouce kan kopen, van de lokale bakker tot in de supermarkten. Je zou er bijna een smaaktest aan wijden. Ook andere bedrijven springen hierop in, zo heb ik op social media al de chocopouce (croissant met chocolade vulling), dopouce (donut met banketbakkersroom) en zelfs kibbeling met banketbakkersroom en glazuur langs zien komen.

Ook in diverse dagzaken in de horeca en hotels verschijnt de crompouce op de kaart, want iedereen wil hem proeven. Zo langzamerhand waait deze trend ook de horeca in.

Steeds vaker zien we producten die viral gaan op social media, met name door influencers die het hebben, en daardoor vliegt het hele land erop af. Iedereen wil het proeven of hebben. De producten vliegen de winkels uit. Vaak komt er dan ook meer vraag in horecazaken naar de eetbare producten die ze op TikTok of Instagram hebben gezien en een beetje slimme horecaondernemer speelt natuurlijk in op de vraag van zijn gast, dus pakt het meteen op.

Wat kunnen we leren van deze hype? 

Het belangrijkste wat we kunnen leren van deze hype is dat het investeren in marketing en online zichtbaarheid belangrijk is. Zoals je ziet met deze hype levert online- en social media marketing echt geld op, zolang je er maar aandacht aan besteedt. Bij de crompouce is het eigenlijk een heel klein element wat enorm opgeblazen wordt en wat door social media een hit wordt. Vooral TikTok heeft een grote invloed op het viraal gaan van producten. Vaak is viraal gaan wel toeval, het moet nét opgepikt worden door die ene influencer of trendwatcher. Het is een kwestie van geluk. Het bedenken en vaststellen van de contentstrategie kan jouw bedrijf wel helpen om een stuk zichtbaarder te worden op social media en misschien ook een keer viraal te gaan. Maar ook inspelen op de actualiteit helpt jouw bereik te vergoten, misschien heb je het antwoord van Hema op de crompouce wel gezien? Zij schreven een post als antwoord op de crompouce hype “Waarom iets crom maken wat recht is?” met een foto van hun tompouce. Hema kreeg bijna 100.000 likes op deze post en overal verscheen hij op social media. Normaliter krijgt Hema rond de 1.000 likes op een post. Dat is echt een briljant stukje marketing. Blijf dus vooral aandacht besteden aan je marketing en online zichtbaarheid, want voor je het weet ga jij ook viraal!

Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Al haar columns zijn hier te lezen.

Fotografie: Linda Hemmes

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

 

Overig nieuws