Over horecaheldinnen en periodieke perikelen

12 juni 2019 | Monique van Gevelt

Vorige week was ik bij een bijeenkomst. Een zaal vol met hoteliers en restaurateurs. Allemaal mensen met een ‘trackrecord’ in de hospitality en bezieling voor hun vak. Een bijeenkomst met fijne sprekers waarbij een panel van deskundigen naar voren werd geroepen om vragen te beantwoorden. Helaas werd er meer tijd besteed aan ‘wie is wie’ dan aan de inhoud. Maar goed.

Turend over het clubje deskundigen bespeurde ik al snel een gebrek aan dames op het podium. Het panel bestond enkel uit mannen. Ik keek rond in de zaal. Dames genoeg. Ik kende er een paar waarvan ik weet dat ze heel wat in hun mars hebben. Echte leiders en soms zelfs visionairs. Waarom zaten zij niet in de spotlights? Blijkbaar was het bij de organisatie niet opgekomen dat een podium met enkel mannen niet meer anno nu is.

Balans

Het is verbazingwekkend lastig om horecaheldinnen of zakenvrouwen in de horeca te vinden. Niet dat ze er niet zijn, maar er zijn weinig dames die naar voren treden of uit de schaduw van hun partner stappen. Want over het algemeen profileren vrouwen zich minder prominent dan mannen. Ze laten liever anderen de blits maken.

Toch zie ik steeds meer vrouwelijke ondernemers in ons vakgebied. Maar het percentage vrouwen in management- of directiefuncties stijgt naar mijn smaak te langzaam. En dat terwijl veel horecabedrijven streven naar een gezonde mix aan dames en heren in hun team.

Er zijn heel wat discussies over vrouwenquota aan de top en over de rol van de vrouw in het gezin. Iedereen vindt er wel wat van. Ik ben voor gelijkheid, terwijl ik best snap dat er (hormonale) verschillen zijn die op van alles en nog wat invloed hebben. Bij ons thuis zijn de taken gelijk verdeeld en ondersteunen wij elkaar om zo een goede werk-privé balans te houden. Maar of je nou een man of vrouw bent, het blijft balanceren. Ook thuis is het teamwerk.

Juist als je een gezin hebt, is het belangrijk dat jouw baan, of het hebben van een eigen bedrijf, uitdagend is. Je ziet vrouwen, maar ook mannen, deeltijds werken of oninteressant werk aannemen zodat er geld in het laadje komt. Maar als je toch van huis bent voor je werk, besteed die tijd dan aan nuttig en fijn werk. En hou je voet op het gaspedaal en doe bij voorkeur iets waar je voldoening uit haalt en enthousiast van wordt.

Dames, treed nou eens op de voorgrond. Niet omdat het moet, maar omdat je het waard bent

In mijn advieswerk merk ik weinig verschil tussen mannen en vrouwen. Maar ik zoek er ook niet naar. Ik kan het prima met beide geslachten vinden. Het enige wat mij wel opvalt is dat mannen eerder overtuigd zijn van hun gelijk en kunnen, terwijl vrouwen nog weleens twijfelen aan hun werkwijze en zich afvragen of ze op het juiste weg zijn. Dat vergt van mij een andere benaderwijze en aanpak.

Zo zie je dat vrouwen weleens hun eigen capaciteiten onderschatten. Ervaring maakt hier meester(es) en zorgt dat je zelfverzekerd en stevig in je schoenen staat. Ook onderhandelen vrouwen niet goed als het over henzelf gaat. Succes dichten ze vooral aan anderen toe, terwijl jij zelf meestal de reden bent voor jouw succes.

Uiteindelijk wordt iedereen beoordeeld op zijn of haar prestaties, hetgeen je bereikt. Daarom is het belangrijk dat je met de vingers aan de knoppen zit.

Periodieke perikelen

Wat weinig mensen zich beseffen is dat vrouwen elke maand door 4 hormonale fasen gaan, waarbij ze in elke fase anders functioneren. Oftewel: ze pieken elke keer weer op een ander gebied. Hun talent wisselt dus met hun maandelijkse cyclus. Dit is geen geitenwollensokkenfeitje maar gewoon zoals de natuur werkt en het is wetenschappelijk onderzocht.

Vier periodes wisselen zich elke maand af. Van fase 1: van hyperfocus en superproductief zijn, naar fase 2: verbindend en overtuigend zijn, naar fase 3: de creatieve fase waar briljante ideeën naar boven komen drijven, naar fase 4: de administratieve periode waar ze veel denkwerk verrichten. Mannen daarentegen moeten het doen met minder hormonale fluctuaties. En dat is eigenlijk best een beetje monotoon ;)

Dit verklaart misschien waarom vrouwen niet altijd op de voorgrond willen treden. Maar het wil niet zeggen dat ze minder ambitieus zijn of ongeschikt voor bepaalde functies. In grote delen van de wereld schijnt er een stijgende vraag te zijn naar vrouwelijke leiders of mannen met een meer feminiene leiderschapsstijl. Dat zet mij aan het denken. Hoe zou het horecalandschap eruitzien met meer horecaheldinnen?

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: