Menu-engineering: Vijf tips om meer uit vega te halen

16 december 2019 | David Bakker

De keuzes die we maken – op een bestelformulier, in een winkel of restaurant – worden vaak subtiel gestuurd door onze omgeving. De volgorde en wijze waarop de verschillende opties zijn gepresenteerd oefenen invloed uit, of we dit nu willen of niet. Dit principe heet nudging. Maak hier slim gebruik van en je maakt het voor jouw gasten makkelijker om duurzame keuzes te maken.

1.

Plaats in een salad bar of buffet de gezonde en duurzame opties binnen handbereik en de ongezondere opties achteraan. Dit maakt echt een verschil! Er kan altijd maar één gerecht vooraan staan, dus waarom niet het vegetarische?

2.

Een vegetarisch gerecht verkoopt vaak beter wanneer het niet als zodanig wordt gepresenteerd. De schijn wordt dan immers gewekt dat dit gerecht alleen voor vegetariërs interessant is. Benadruk dus vooral de kwaliteiten van het gerecht (lekker, duurzaam, gezond) en niet per se het vegetarische karakter ervan. Waarom ‘vegetarische lasagne’ als ‘lasagne van aubergine en linzen’ veel smakelijker klinkt? Voor vegetarische gasten volstaat een simpel groen ‘V’-icoontje naast de naam.

3.

Vegetariërs wijken af van de norm en moeten daardoor extra moeite doen, door bijvoorbeeld speciaal om een vleesloos menu te vragen. Waarom draaien we dit niet om? Maak van het vegetarische menu de standaard en laat gasten die een vleesoptie willen dit zelf aangeven.

4.

Plaats vega gerechten bovenaan of juist helemaal onderaan een menukaart. Daar vallen ze meer op dan in het midden. Plaats ze in elk geval niet onder een apart kopje ‘Vegetarische gerechten’. Uit onderzoek van de London School of Economics blijkt dat er, op deze manier gepresenteerd, maar liefst 56 procent minder vegetarisch besteld wordt.

5.

Maak vlees geen standaard onderdeel van een gerecht, maar laat gasten er zelf voor kiezen het op te scheppen als bijgerecht of garnering.

Wanneer bestellen mensen vega?

De manier waarop je vegetarische gerechten op de menukaart plaatst kan van grote invloed zijn op de verkoop. Onderzoekers van de London School of Economics testten dit uit met bovenstaande menukaarten. Op menu 1 staan de vegetarische gerechten tussen de andere gerechten, subtiel aangeduid met een ‘v’. Op menu 2 staan ze onder een apart kopje ‘vegetarian dishes’. Dit kopje lijkt bij veel gasten de indruk te wekken dat deze gerechten alleen voor vegetariërs bestemd zijn: de verkoop van de twee vegetarische opties daalde met maar liefst 56 procent vergeleken met het andere menu.

Dit artikel werd geschreven door ProVeg Nederland

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een gewijzigde Bibob-toets: wat betekent dat?

Zoals iedere horecaondernemer weet, kan geen restaurant of café worden geopend zonder de daartoe benodigde vergunning of vergunningen. Bij de aanvraag van zo’n vergunning, bijvoorbeeld een exploitatie- of Drank- en horecawetvergunning, is het mogelijk dat de aanvrager een zogenaamde Bib...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Nice 'n Easy
Sous-vide garen, zo werkt het

Sous-vide koken heeft de laatste jaren in de horeca flink aan populariteit gewonnen. Bij deze techniek worden in een waterbad met exact gecontroleerde lage temperatuur vacuümverpakte producten gelijkmatig gegaard. Doordat het gevacumeerd is, behoudt het smaak en structuur. Hoewel sous-vide in d...

KHN Coronacrisis
KHN: kabinet voert disproportionele maatregelen in tegen horeca

De blijvende toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Naast een update van de huidige stand van zaken, werden er voor 6 van de 25 veiligheidsregio’s extra maatregelen aangekondigd, waaronder maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: