Tweedehands horecaspullen veilen: zo gaat het in z'n werk

4 mei 2018 | David Bakker

Apparatuur, belachelijk duur. Een nieuwe professionele combisteamer kost al snel een slordige 8000 euro. Bedragen die niet elke ondernemer even heeft liggen. Er zijn alternatieven. Huren tegen een veel te hoog dagtarief of kopen via een veiling, maar dan online welteverstaan. De veiling wordt steeds populairder onder de horecaondernemer. En daar ligt één ding aan ten grondslag. “Bieders kunnen een eerlijke prijs verwachten.”

In 2017 verkocht veilinghuis BVA Auctions maar liefst een kleine 50.000 horecagerelateerde artikelen. “En mijn idee is dat dit de aankomende jaren alleen nog maar meer zal gaan groeien”, vertelt Mars Samsom, Business Unit Manager Consumer bij BVA Auctions. De crisis heeft de ondernemer bewust gemaakt van zijn geld. De creativiteit die tijdens de crisis heerste, heeft de restaurateur nog altijd in zich. Waarom duur als het goedkoper kan?

Niet meer alles nieuw

Andrej Pieterson, verantwoordelijk voor alle foodgerelateerde items binnen veilinghuis Troostwijk, ziet een verschuiving bij de horecaondernemer. “Vroeger moest alles nieuw, maar wat veel mensen niet weten, is dat wij ook nieuwe spullen veilen. Een fabrikant stopt soms met de productie van een bepaald product. De restanten veilen wij. Voor een eerlijke prijs. Wat de geïnteresseerde ervoor over heeft, dat wordt betaald.”

De veilingen zijn echter niet alleen voordelig voor de potentiële koper. Stel dat je als ondernemer van plan bent om je keuken te verbouwen, maar het te lastig vindt om alles zelf te verhandelen. “Als bij ons ruim van tevoren wordt aangegeven wanneer de ondernemer van zijn of haar spullen af moet, dan kan hij of zij ons inlichten. Wij sturen dan iemand langs, maken de foto’s van de producten, berekenen een startprijs en de kavels gaan online. Zo kan de ondernemer zijn plannen doorzetten”, aldus Pieterson.

Discussie over de prijs

Het kiezen van het startbedrag wordt bepaald door de experts van het veilinghuis. “Wij hebben inmiddels zoveel spullen geveild, dat we nu wel een beeld hebben wat een combisteamer met een kapotte deur op kan leveren. Daar is nog wel eens wat discussie over met de opdrachtgever, maar ze zijn het uiteindelijk vaak toch wel met ons eens. Als koper betaal je 16 procent opgeld”, vertelt Pieterson

Bij het bepalen van de waarde wordt ook meteen gekozen voor een eventuele kijkdag. Zo’n dag geeft potentiële kopers de gelegenheid om alle aangeboden kavels eens goed te bekijken. “Dit gebeurt vaak op locatie”, ziet Samsom. “Bijvoorbeeld wanneer de inboedel van een failliet restaurant wordt geveild. Daar zit vaak een beetje haast achter.” De kijkdagen worden niet bijzonder goed bezocht. Dat heeft volgens Pieterson een goede reden. “Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn over hoe we het product aanbieden. De tekst is nooit in superlatieven geschreven, het beschrijft het product en de status ervan. Daarnaast moet de foto eigenlijk al genoeg zeggen. We hebben in de loop der jaren een vertrouwensband opgebouwd met klanten die zowel willen kopen als verkopen.”

Minder faillissementen

Dat de veilinghuizen vooral failliete inboedel verkopen, is een fabel. Slechts vijf procent van alle horeca gerelateerde artikelen veilt Troostwijk in opdracht van curatoren. “Er zijn simpelweg minder faillissementen. Wat je wel steeds vaker ziet is dat ondernemers vrijwillig een zaak afstoten en hun spullen via ons willen verkopen. Voor alle duidelijkheid, wij kopen niks. Wij faciliteren alleen de verkoop. Wij nemen bij de horecaondernemer een hoop kopzorgen weg, de ervaring leert dat dat als prettig wordt ervaren omdat de ondernemer al genoeg aan zijn hoofd heeft.” Ondernemers houden vooral van de snelheid van werken bij de veilingen. “De kavels zijn zo weg. Het is een duidelijke, transparante manier van handelen. De dagwaarde bepaalt de prijs, eerlijker kan bijna niet”, besluit Samsom.  

Hoe gaat het in zijn werk?

Hoe werkt zo een veiling nou precies? Het is vrij simpel. Een partij biedt één of meerdere kavels aan bij het veilinghuis. Deze inventariseren een startprijs, de prijs waar de veiling mee begint. Als de opdrachtgever akkoord gaat met de startprijs gaan de kavels online. Dan wordt er geboden, iedereen kan bieden. De veiling heeft een sluittijd. Wordt er binnen vijf minuten van de sluittijd overboden, dan krijgt degene die overboden is weer vijf minuten de tijd om een tegenbod te doen. Dit om de veiling de ruimte te geven, maar ook om het uiteindelijke verkoopbedrag voor de opdrachtgever zo hoog mogelijk te laten eindigen. Bij het sluiten van de veiling regelt het veilinghuis de financiën en wordt er met beide partijen een tijd afgesproken waarop de kavels kunnen worden opgehaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: