Tweedehands horecaspullen veilen: zo gaat het in z'n werk

4 mei 2018 | David Bakker

Apparatuur, belachelijk duur. Een nieuwe professionele combisteamer kost al snel een slordige 8000 euro. Bedragen die niet elke ondernemer even heeft liggen. Er zijn alternatieven. Huren tegen een veel te hoog dagtarief of kopen via een veiling, maar dan online welteverstaan. De veiling wordt steeds populairder onder de horecaondernemer. En daar ligt één ding aan ten grondslag. “Bieders kunnen een eerlijke prijs verwachten.”

In 2017 verkocht veilinghuis BVA Auctions maar liefst een kleine 50.000 horecagerelateerde artikelen. “En mijn idee is dat dit de aankomende jaren alleen nog maar meer zal gaan groeien”, vertelt Mars Samsom, Business Unit Manager Consumer bij BVA Auctions. De crisis heeft de ondernemer bewust gemaakt van zijn geld. De creativiteit die tijdens de crisis heerste, heeft de restaurateur nog altijd in zich. Waarom duur als het goedkoper kan?

Niet meer alles nieuw

Andrej Pieterson, verantwoordelijk voor alle foodgerelateerde items binnen veilinghuis Troostwijk, ziet een verschuiving bij de horecaondernemer. “Vroeger moest alles nieuw, maar wat veel mensen niet weten, is dat wij ook nieuwe spullen veilen. Een fabrikant stopt soms met de productie van een bepaald product. De restanten veilen wij. Voor een eerlijke prijs. Wat de geïnteresseerde ervoor over heeft, dat wordt betaald.”

De veilingen zijn echter niet alleen voordelig voor de potentiële koper. Stel dat je als ondernemer van plan bent om je keuken te verbouwen, maar het te lastig vindt om alles zelf te verhandelen. “Als bij ons ruim van tevoren wordt aangegeven wanneer de ondernemer van zijn of haar spullen af moet, dan kan hij of zij ons inlichten. Wij sturen dan iemand langs, maken de foto’s van de producten, berekenen een startprijs en de kavels gaan online. Zo kan de ondernemer zijn plannen doorzetten”, aldus Pieterson.

Discussie over de prijs

Het kiezen van het startbedrag wordt bepaald door de experts van het veilinghuis. “Wij hebben inmiddels zoveel spullen geveild, dat we nu wel een beeld hebben wat een combisteamer met een kapotte deur op kan leveren. Daar is nog wel eens wat discussie over met de opdrachtgever, maar ze zijn het uiteindelijk vaak toch wel met ons eens. Als koper betaal je 16 procent opgeld”, vertelt Pieterson

Bij het bepalen van de waarde wordt ook meteen gekozen voor een eventuele kijkdag. Zo’n dag geeft potentiële kopers de gelegenheid om alle aangeboden kavels eens goed te bekijken. “Dit gebeurt vaak op locatie”, ziet Samsom. “Bijvoorbeeld wanneer de inboedel van een failliet restaurant wordt geveild. Daar zit vaak een beetje haast achter.” De kijkdagen worden niet bijzonder goed bezocht. Dat heeft volgens Pieterson een goede reden. “Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn over hoe we het product aanbieden. De tekst is nooit in superlatieven geschreven, het beschrijft het product en de status ervan. Daarnaast moet de foto eigenlijk al genoeg zeggen. We hebben in de loop der jaren een vertrouwensband opgebouwd met klanten die zowel willen kopen als verkopen.”

Minder faillissementen

Dat de veilinghuizen vooral failliete inboedel verkopen, is een fabel. Slechts vijf procent van alle horeca gerelateerde artikelen veilt Troostwijk in opdracht van curatoren. “Er zijn simpelweg minder faillissementen. Wat je wel steeds vaker ziet is dat ondernemers vrijwillig een zaak afstoten en hun spullen via ons willen verkopen. Voor alle duidelijkheid, wij kopen niks. Wij faciliteren alleen de verkoop. Wij nemen bij de horecaondernemer een hoop kopzorgen weg, de ervaring leert dat dat als prettig wordt ervaren omdat de ondernemer al genoeg aan zijn hoofd heeft.” Ondernemers houden vooral van de snelheid van werken bij de veilingen. “De kavels zijn zo weg. Het is een duidelijke, transparante manier van handelen. De dagwaarde bepaalt de prijs, eerlijker kan bijna niet”, besluit Samsom.  

Hoe gaat het in zijn werk?

Hoe werkt zo een veiling nou precies? Het is vrij simpel. Een partij biedt één of meerdere kavels aan bij het veilinghuis. Deze inventariseren een startprijs, de prijs waar de veiling mee begint. Als de opdrachtgever akkoord gaat met de startprijs gaan de kavels online. Dan wordt er geboden, iedereen kan bieden. De veiling heeft een sluittijd. Wordt er binnen vijf minuten van de sluittijd overboden, dan krijgt degene die overboden is weer vijf minuten de tijd om een tegenbod te doen. Dit om de veiling de ruimte te geven, maar ook om het uiteindelijke verkoopbedrag voor de opdrachtgever zo hoog mogelijk te laten eindigen. Bij het sluiten van de veiling regelt het veilinghuis de financiën en wordt er met beide partijen een tijd afgesproken waarop de kavels kunnen worden opgehaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Awards Events Culinair
Gault&Millau 2020: Soenil Bahadoer beste chef, nog 16 winnaars

Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen is door Gault&Millau uitgeroepen tot Chef van het Jaar. Dit gebeurde tijdens de presentatie van de culiniare gids vanmiddag in Amsterdam. "Wat chef Soenil Bahadoer zo bijzonder maakt, is niet in een paar woorden te vatten, maar des te beter te ervar...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: