Starten en groeien in de horeca: De crúciale rol van restaurantpersoneel

Starten en groeien in de horeca: De crúciale rol van restaurantpersoneel

Het avontuur van het starten en laten groeien van een horecaonderneming is spannend en zit vol uitdagingen. Eén van de belangrijkste sleutels tot succes is het hebben van geweldig personeel. Maar… met alleen het aannemen van geweldig personeel ben je er nog niet. Wil jij je personeelszaken écht succesvol regelen? Wij attenderen je op 7 belangrijke aandachtspunten én tips om deze effectief aan te pakken.

#1 Werven en selecteren? Schiet met scherp, niet met hagel
Bij het opbouwen van je team is het belangrijk om zorgvuldig te werven en selecteren. Bedenk waar de ideale kandidaat aan moet voldoen, schrijf een passende vacaturetekst, social post of maak een vacaturevideo die de juiste doelgroep direct aanspreekt. Plaats je vacature op platforms waar horecapersoneel actief zoekt naar banen. Denk aan platforms als social media, werkenindehoreca.nl en hospitality.please.nl. Vergeet ook niet om vacatureposters op te hangen in je eigen zaak, bijvoorbeeld op de toiletten. Zit je écht verlegen om personeel? Schakel dan een externe recruitmentpartij in, maar ben je wel bewust van een mogelijke wervingsfee.

#2 Zorg voor een juridische juist, up-to-date en waterdicht arbeidscontract
Weet je zeker dat jouw contracten voldoen aan de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot arbeidsrecht én de horeca-cao? Doe je dat niet, dan hangen je tal van financiële risico’s boven het hoofd in de vorm van naheffingen, boetes of claims van medewerkers. Dat wil je voorkomen! Belangrijk is te letten op zaken als de vereisten voor minimumloon en de arbeidstijdenwet. Vermeld ook altijd duidelijk de functiebeschrijving in het contract en specificeer de arbeidsvoorwaarden, zoals het salaris, werktijden, vakantiedagen, overurenregeling, pensioenregeling en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Leg ook de duur van het contract en een eventuele proeftijd vast. Tot slot; laat het contract checken door een juridisch expert en zorg dat de werknemer het contract ondertekent vóór de eerste werkdag.

Tip! Lees hier alles over het opstellen van een goede arbeidscontract…

#3 Onderschat nooit de ambitie van je personeel
Investeren in de ontwikkeling van je personeel is van onschatbare waarde. Door een cultuur van continue ontwikkeling te stimuleren, geef je je medewerkers de mogelijkheid om te groeien binnen je organisatie en vergroot je de loyaliteit en betrokkenheid. Bied daarom voldoende trainingen en opleidingsmogelijkheden aan, zowel voor technische vaardigheden als voor soft skills. Wat dacht je van een cursus BHV of Sociale Hygiëne, een barista- of sommeliertraining of een specifieke producttraining? Door je medewerkers de kans te geven om te groeien en te leren, verhoog je niet alleen hun betrokkenheid en loyaliteit, maar ook de kwaliteit van de dienstverlening aan je gasten.

#4 Een baan is meer dan werk
Een positieve werkcultuur is van onschatbare waarde voor een startende en groeiende horecaonderneming. Het helpt je namelijk enorm om personeel te behouden én aan te trekken. Creëer een omgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Organiseer regelmatig teambuildingactiviteiten, zoals een gezamenlijke lunch, een sportevenement of een personeelsuitje. Dit versterkt de onderlinge band en bevordert een positieve werksfeer.

#5 Luisteren, luisteren, luisteren én vragen stellen
Het regelmatig geven van feedback en het uitvoeren van evaluaties met je personeel is erg belangrijk. Dit stelt medewerkers in staat om te groeien, sterke punten te benutten en eventuele zwakke punten aan te pakken. Creëer een cultuur waarin constructieve feedback wordt gewaardeerd en waarin medewerkers worden aangemoedigd om zelfreflectie toe te passen. Door regelmatig met je team in gesprek te gaan, kun je hun prestaties optimaliseren en de algehele tevredenheid verhogen. Dit geldt zowel voor je vaste medewerkers als je tijdelijke krachten.

#6 Afwachten? Niet doen!
Als horecaondernemer zul je ongetwijfeld te maken krijgen met verschillende uitdagingen op het gebied van personeel. Dit zijn zaken zoals personeelsverloop, ziekteverzuim of conflicten op de werkvloer. Het is belangrijk om deze uitdagingen proactief aan te pakken. Dit kan onder meer inhouden dat je een goed verzuimbeleid opzet, open communicatie bevordert en waar nodig mediation inschakelt. Het effectief omgaan met deze uitdagingen draagt bij aan een gezonde en stabiele werkomgeving. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan zeker punt 7 ter harte.

#7 Schoenmaker, blijf bij je leest
Hoewel je als horecaondernemer veel zelf kunt doen op het gebied van personeelsbeleid en -zaken, kan het nuttig zijn om samen te werken met experts. Sommige zaken vragen namelijk echt om de input van een expert. Een partner zoals Please, die gespecialiseerd is in het ondersteunen van horecaondernemers, kan je helpen bij het navigeren door de complexe wereld van personeelszaken. Ze geven waardevol advies en bieden ondersteuning op gebied van HR-zaken, salarisadministratie, contractbeheer en verzuimbegeleiding. Zo kun jij je concentreren op het runnen en laten groeien van je zaak.

Aan de slag!
Het starten en groeien van een horecaonderneming is een spannende reis, waarin je met kwalitatief personeel het verschil kan maken. Wanneer je bovenstaande 7 aandachtspunten opneemt in jouw personeelsbeleid weet je zeker dat je een krachtige basis hebt om jouw ambities te realiseren, samen met je team. Succes!

Meer weten hoe je jouw personeel kunt vinden & binden? Download via deze link het gratis whitepaper met hierin dé “Sleutel tot succes voor een topteam in de horeca”.

Overig nieuws