Roken op het werk

20 november 2018 | Marijke Stevens

Lange tijd was het heel gewoon dat niet alleen gasten in een café rookten, maar ook dat de barman een sigaretje opstak terwijl hij zijn gasten van een drankje voorzag. Dat beeld is veranderd. 

Wat zijn ook alweer de regels omtrent roken op of rondom het werk?

De werkgever heeft de wettelijke verplichting te zorgen voor een rookvrije werkplek. Een werknemer mag niet te werk worden gesteld op een plek waar gerookt wordt. Het is aan de werkgever om te zorgen dat de wet wordt nageleefd. Dus ook als een gast een sigaret opsteekt, is het primair de verantwoordelijkheid van de werkgever om die gast daarop aan te spreken en te zorgen dat de sigaret gedoofd wordt. Treedt een werkgever daar niet tegen op, dan kunnen sancties van diverse aard volgen. Niet alleen zou de werknemer zelf iets kunnen ondernemen tegen zijn werkgever (de werknemer heeft immers recht op een rookvrije werkplek), ook zou er een bestuursrechtelijke sanctie (lees: boete) kunnen volgen die door de overheid kan worden opgelegd.

Het is goed om te weten dat een e-sigaret strikt genomen niet onder Tabaks- en rookwarenwet valt. De e-sigaret valt daarom niet onder het wettelijk rookverbod. Niettemin mag een werkgever wel besluiten de e-sigaret onder hetzelfde regime te laten vallen als tabakswaren.

Er zijn veel werkgevers die met hun werknemers afspraken maken over roken op/rondom/tijdens het werk. Dus niet alleen dat er bijvoorbeeld gerookt kan worden op een aangewezen plek, maar ook hoe wordt omgegaan met de tijd die gemoeid gaat met roken.

Grotere werkgevers (meer dan 50 werknemers) zullen vaak een ondernemingsraad hebben. Dan zal de werkgever de instemming nodig hebben van de OR om een rookbeleid vast te stellen (of te wijzigen of in te trekken). Een rookbeleid wordt namelijk gezien als een regeling op het gebied van arbeidsomstandigheden. En wanneer het zou gaan om een regeling over de tijdstippen waarop gerookt mag worden, dan zou de regeling ook kunnen gelden als een arbeidstijdenregeling. En ook daarvoor geldt het instemmingsvereiste van de OR.

Een kleinere werkgever mag dus zelf een rookbeleid vaststellen. De wet gaat niet zo ver dat er een algeheel verbod op roken moet komen. Wanneer er op het werk gewerkt zou worden met bijvoorbeeld brandbare of chemische stoffen, dan ligt een algeheel rookverbod wel voor de hand. Dan mag een werknemer enkel roken in een aparte rookruimte.

Van de werkgever wordt dus verlangd een rookbeleid op te stellen. Daarin staat op welke plek gerookt mag worden. In het beleid staat ook of een werknemer buiten een reguliere pauze even van de werkplek weg mag om te roken en hoe dan omgegaan wordt met die tijd. Het is toegestaan om een werknemer te verbieden buiten de pauze te roken. Alternatief is dat afgesproken wordt dat de werknemer langer doorwerkt om de “rooktijd” te compenseren.

In het rookbeleid heeft de werkgever ook sancties te vermelden. Dus bijvoorbeeld bij een eerste overtreding volgt er een waarschuwing, en bij herhaling kan ontslag volgen. Zorg er dan ook voor dat het rookbeleid niet in een bureaulade verdwijnt, maar besteed er aandacht aan. Dus bespreek (en overhandig) het beleid bij indiensttreding, laat het regelmatig de revue passeren bij een werkoverleg, plaats het op intranet, hang de regels op het werknemersprikbord, etc.

Er wordt nog altijd geprocedeerd over kwesties waarin de werknemer de rookregels overtrad. Keer op keer wordt duidelijk dat rechters er groot belang aan hechten dat er sprake is van een rookbeleid dat door de werkgever ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt. Door het geven een eerst een waarschuwing –waardoor de werknemer het rookbeleid opgefrist krijgt wanneer dat zou zijn weggezakt – en daarna (eventueel) ontslag, maakt dat het ontslag (onder omstandigheden ook op staande voet) vermoedelijk ook stand zal houden.

Marijke Stevens

Work Legal is gespecialiseerd in collectief en individueel arbeidsrecht en adviseert o.a. hoteliers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: