Pak de crisis aan met super personeel

24 oktober 2013 |
Pak de crisis aan met super personeel<

Jazeker, de horeca heeft wel eens betere tijden gekend. Maar laat u zich hierdoor belemmeren in uw ambities? Natuurlijk niet. Want u weet dat u met gastvrijheid, service en vakmanschap het verschil
kunt maken. En dus investeert u in uw mensen, door hun kennis van en passie voor het vak te vergroten.

Veel te winnen
Gastvrijheid is de core business van horecabedrijven. Het zijn vakbekwame, professionele en gemotiveerde medewerkers die ervoor zorgen dat gasten graag terugkomen. Toch is van alle medewerkers in de horeca slechts een kwart opgeleid voor een horecaberoep in de gastvrijheid. Tijd om aan de slag te gaan met personeel. Er is veel te doen, maar vooral ook: veel te winnen! Want juist in deze economisch moeilijke tijd kan het niveau van gastvrijheid wel eens bepalend zijn voor het succes van uw bedrijf.

Beter worden motiveert
We zijn vaak eerder geneigd te kijken naar wat het kost om iemand op te leiden die toch op zekere dag vertrekt, dan te kijken naar wat we verliezen door het niet opleiden van iemand die blijft. De harde waarheid is dat we vaak niet weten of iemand blijft of gaat. Wat we wel weten, is dat het aantrekken van nieuw personeel tijd en geld kost. Aanbod aan personeel is er in deze tijd genoeg, maar het selecteren van geschikte mensen blijft onverminderd lastig en ook zij moeten worden ingewerkt. Het is dus beter om geschikte mensen te behouden en aan uw bedrijf te binden.
Door mensen op te leiden, slaat u twee vliegen in één klap. De kwaliteit van wat u biedt, wordt bepaald door gastvrijheid, service en vakmanschap. Met name een minder tastbaar begrip als gastvrijheid is geworteld in werkplezier en motivatie. Voor een ontevreden medewerker zal het een haast onmogelijke opgave zijn uw gasten gastvrij tegemoet te treden. Maar een medewerker die de kans krijgt zich te ontwikkelen, zal zich fijner voelen in zijn vak en op zijn werkplek, en dit ook uitstralen naar de gasten. Andersom zal dit fijne gevoel zich weer vertalen in een grotere leergierigheid om nog beter te presteren.

Alles is te leren
Gastvrijheid komt voor een deel voort uit werkplezier en motivatie. Maar veel andere zaken zijn te leren. Voor de vele inhoudelijke aspecten van het vak (het vakmanschap), zoals het maken van een goede cappuccino, spreekt dit voor zich. Ook de servicegerichte aspecten zijn aan te leren. U kunt uw mensen bijvoorbeeld instrueren dat ze iedere gast die binnenkomt welkom heten, waarbij ze de gast aankijken. Dat is service. Gastvrijheid laat zich minder duidelijk omschrijven en is daarom ook minder makkelijk aan te leren.
Gastvrijheid gaat meer over het anticiperen en reageren op wat gasten willen en, vooral ook, op wat ze niet willen. Als een gast op tijd weg wil, kan uw medewerker de afrekenprocedure bespoedigen of voorstellen om vast een taxi te bestellen. Twijfelt uw gast tussen twee dranken of gerechten, dan is het misschien mogelijk hem iets van beide te laten proeven. Het leren herkennen van de signalen van de gast en het ontdekken van de mogelijkheden om daaraan gehoor te geven, zijn zaken die uw medewerkers kunnen leren. Juist omdat ze al in de praktijk werken en direct het effect van hun nieuw verworven kennis zullen ervaren.

Snelle trainingen
Het scholen van uw medewerkers hoeft niet meteen te betekenen dat ze een mbo- of hbo-opleiding moeten volgen. Er zijn veel méér mogelijkheden om uw personeel verbeterslagen te laten maken. U kunt uw leverancier vragen een productgerichte training te verzorgen, er zijn trainingen ‘on the job’ en er bestaan verschillende e-learningtrajecten die online kunnen worden gevolgd. Over heel veel onderwerpen zijn op websites, zoals die van SVH en Passie voor Horeca, korte instructies en video’s te vinden. Die kosten niets en behandelen specifieke onderwerpen gedetailleerd en helder; van keuken tot bediening, van warenkennis tot veiligheid.
Tot slot kunnen medewerkers elkaar onderling ook veel leren. Tijdens werkoverleg kunt u bijvoorbeeld hun tips van de week bespreken. Waar het om gaat, is dat u van scholing een structureel onderdeel van de bedrijfsvoering maakt.

Investeringen moeten renderen
Daarnaast zijn er opleidingen die wel een investering van uw kant vragen, een investering die u wilt terugzien. Het is dan van belang duidelijk voor ogen te hebben wat de opleiding betekent voor de waarde van uw medewerker. Gaan zijn nieuwe kwaliteiten iets toevoegen dat uw bedrijf goed kan gebruiken? Vereisen deze nieuwe kwaliteiten niet ook nieuwe verantwoordelijkheden van de medewerker om goed tot hun recht te komen? Dat zijn vragen die u moet beantwoorden.
Verder is een opleiding als investering voor de lange termijn uitstekend voor fulltime medewerkers die lange tijd bij het bedrijf blijven. Bij parttimers waarvan u minder goed weet hoelang ze zullen blijven, zal de meerwaarde van een opleiding zich direct moeten uitbetalen. Maak in alle gevallen met uw medewerker duidelijke afspraken wat de gevolgen zijn als hij het diploma/examen niet haalt of als hij bij de cursus afwezig is zonder goede reden. Hij of zij moet begrijpen dat uw investering niet vrijblijvend is. Aan duurdere opleidingen kunt u verbinden dat de werknemer minimaal een bepaalde tijd bij u werkzaam moet blijven. Gaat de werknemer eerder weg, dan moet hij (een deel van) de opleidingskosten terugbetalen. Daarbij is het natuurlijk zo dat de kosten van scholing fiscaal aftrekbaar zijn. Maar het einddoel van uw investering is duidelijk: meer omzet. En hoe beter uw mensen, hoe hoger uw omzet.

Download het artikel gratis in de nieuwste editie van De RestaurantKrant.
SVH

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: