Pak de crisis aan met super personeel

24 oktober 2013 |
Pak de crisis aan met super personeel<

Jazeker, de horeca heeft wel eens betere tijden gekend. Maar laat u zich hierdoor belemmeren in uw ambities? Natuurlijk niet. Want u weet dat u met gastvrijheid, service en vakmanschap het verschil
kunt maken. En dus investeert u in uw mensen, door hun kennis van en passie voor het vak te vergroten.

Veel te winnen
Gastvrijheid is de core business van horecabedrijven. Het zijn vakbekwame, professionele en gemotiveerde medewerkers die ervoor zorgen dat gasten graag terugkomen. Toch is van alle medewerkers in de horeca slechts een kwart opgeleid voor een horecaberoep in de gastvrijheid. Tijd om aan de slag te gaan met personeel. Er is veel te doen, maar vooral ook: veel te winnen! Want juist in deze economisch moeilijke tijd kan het niveau van gastvrijheid wel eens bepalend zijn voor het succes van uw bedrijf.

Beter worden motiveert
We zijn vaak eerder geneigd te kijken naar wat het kost om iemand op te leiden die toch op zekere dag vertrekt, dan te kijken naar wat we verliezen door het niet opleiden van iemand die blijft. De harde waarheid is dat we vaak niet weten of iemand blijft of gaat. Wat we wel weten, is dat het aantrekken van nieuw personeel tijd en geld kost. Aanbod aan personeel is er in deze tijd genoeg, maar het selecteren van geschikte mensen blijft onverminderd lastig en ook zij moeten worden ingewerkt. Het is dus beter om geschikte mensen te behouden en aan uw bedrijf te binden.
Door mensen op te leiden, slaat u twee vliegen in één klap. De kwaliteit van wat u biedt, wordt bepaald door gastvrijheid, service en vakmanschap. Met name een minder tastbaar begrip als gastvrijheid is geworteld in werkplezier en motivatie. Voor een ontevreden medewerker zal het een haast onmogelijke opgave zijn uw gasten gastvrij tegemoet te treden. Maar een medewerker die de kans krijgt zich te ontwikkelen, zal zich fijner voelen in zijn vak en op zijn werkplek, en dit ook uitstralen naar de gasten. Andersom zal dit fijne gevoel zich weer vertalen in een grotere leergierigheid om nog beter te presteren.

Alles is te leren
Gastvrijheid komt voor een deel voort uit werkplezier en motivatie. Maar veel andere zaken zijn te leren. Voor de vele inhoudelijke aspecten van het vak (het vakmanschap), zoals het maken van een goede cappuccino, spreekt dit voor zich. Ook de servicegerichte aspecten zijn aan te leren. U kunt uw mensen bijvoorbeeld instrueren dat ze iedere gast die binnenkomt welkom heten, waarbij ze de gast aankijken. Dat is service. Gastvrijheid laat zich minder duidelijk omschrijven en is daarom ook minder makkelijk aan te leren.
Gastvrijheid gaat meer over het anticiperen en reageren op wat gasten willen en, vooral ook, op wat ze niet willen. Als een gast op tijd weg wil, kan uw medewerker de afrekenprocedure bespoedigen of voorstellen om vast een taxi te bestellen. Twijfelt uw gast tussen twee dranken of gerechten, dan is het misschien mogelijk hem iets van beide te laten proeven. Het leren herkennen van de signalen van de gast en het ontdekken van de mogelijkheden om daaraan gehoor te geven, zijn zaken die uw medewerkers kunnen leren. Juist omdat ze al in de praktijk werken en direct het effect van hun nieuw verworven kennis zullen ervaren.

Snelle trainingen
Het scholen van uw medewerkers hoeft niet meteen te betekenen dat ze een mbo- of hbo-opleiding moeten volgen. Er zijn veel méér mogelijkheden om uw personeel verbeterslagen te laten maken. U kunt uw leverancier vragen een productgerichte training te verzorgen, er zijn trainingen ‘on the job’ en er bestaan verschillende e-learningtrajecten die online kunnen worden gevolgd. Over heel veel onderwerpen zijn op websites, zoals die van SVH en Passie voor Horeca, korte instructies en video’s te vinden. Die kosten niets en behandelen specifieke onderwerpen gedetailleerd en helder; van keuken tot bediening, van warenkennis tot veiligheid.
Tot slot kunnen medewerkers elkaar onderling ook veel leren. Tijdens werkoverleg kunt u bijvoorbeeld hun tips van de week bespreken. Waar het om gaat, is dat u van scholing een structureel onderdeel van de bedrijfsvoering maakt.

Investeringen moeten renderen
Daarnaast zijn er opleidingen die wel een investering van uw kant vragen, een investering die u wilt terugzien. Het is dan van belang duidelijk voor ogen te hebben wat de opleiding betekent voor de waarde van uw medewerker. Gaan zijn nieuwe kwaliteiten iets toevoegen dat uw bedrijf goed kan gebruiken? Vereisen deze nieuwe kwaliteiten niet ook nieuwe verantwoordelijkheden van de medewerker om goed tot hun recht te komen? Dat zijn vragen die u moet beantwoorden.
Verder is een opleiding als investering voor de lange termijn uitstekend voor fulltime medewerkers die lange tijd bij het bedrijf blijven. Bij parttimers waarvan u minder goed weet hoelang ze zullen blijven, zal de meerwaarde van een opleiding zich direct moeten uitbetalen. Maak in alle gevallen met uw medewerker duidelijke afspraken wat de gevolgen zijn als hij het diploma/examen niet haalt of als hij bij de cursus afwezig is zonder goede reden. Hij of zij moet begrijpen dat uw investering niet vrijblijvend is. Aan duurdere opleidingen kunt u verbinden dat de werknemer minimaal een bepaalde tijd bij u werkzaam moet blijven. Gaat de werknemer eerder weg, dan moet hij (een deel van) de opleidingskosten terugbetalen. Daarbij is het natuurlijk zo dat de kosten van scholing fiscaal aftrekbaar zijn. Maar het einddoel van uw investering is duidelijk: meer omzet. En hoe beter uw mensen, hoe hoger uw omzet.

Download het artikel gratis in de nieuwste editie van De RestaurantKrant.
SVH

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: