Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

23 mei 2018 | Marijke Stevens

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn behaald en voldoende tussentijdse evaluaties.

Een verbetertraject mag niet puur voor de schijn worden gedaan, de medewerker moet een reële kans tot verbetering worden geboden.

Een medewerker bediening, die in eerste instantie bij de kantonrechter aan het kortste eind trok, kreeg in hoger beroep alsnog zijn gelijk. De betreffende werkgever – een hotel – was eerst bereid tot het opstellen van een verbeterplan, nadat de werknemer niet wilde instemmen met een beëindiging van het dienstverband en liet weten zijn baan te willen behouden.

Deze medewerker werd vervolgens deels afgerekend op werkzaamheden die niet de zijne waren. Hij was namelijk jarenlang werkzaam geweest in de vroege uren om het ontbijt te verzorgen, assistentie te verlenen bij de lunch en zalen te managen. Maar zijn werkgever rekende hem af op het werken in het a la carte restaurant in de avonduren, welk werk hij al jaren niet meer had gedaan. Daar kwam bij dat een externe coach een positieve review had gegeven over de uitvoering van zijn eigen taken en er was sprake van een 18-jarig dienstverband.

De rechter maakt uiteindelijk korte metten met deze handelwijze door de werkgever, de werknemer moest terug in dienst worden genomen.

Het loopt ook wel eens anders af...

In een andere kwestie ging het om een Hoofd Huishoudelijke Dienst, bijna 20 jaar in dienst van een hotelketen, die al meerdere onvoldoende beoordelingen had ontvangen. Er werd een verbetertraject ingezet waarvan externe coaching deel uitmaakte. Deze medewerker liet in gesprekken niets gelegen om kenbaar te maken dat zij het gezag van haar leidinggevenden niet langer wenste te aanvaarden. De manier waarop zij haar opvattingen uitte, kon en zou door geen enkele leidinggevende worden geaccepteerd.

De rechter ontbond de arbeidsovereenkomst en oordeelde dat deze medewerker het ontslag over zich had afgeroepen. De houding werd als dusdanig ernstig beoordeeld, dat zij haar recht op een vergoeding verspeelde.

De aangehaalde voorbeelden zijn twee uitersten

Een gemiddeld verbetertraject zal –bij het uitblijven van onvoldoende resultaat- kunnen eindigen in een te behalen ontslag bij de rechter. Wel is nodig dat de medewerker oprecht een kans tot verbetering wordt geboden. In een traject zal de nodige tijd gaan zitten. Maar weet dat in veel gevallen de medewerker zijn functioneren verbetert en zelfs ook als een gemotiveerder werknemer uit zo’n traject komt. Mocht een verbetertraject niet succesvol zijn, dan kan de werkgever veelal overgaan tot ontslag. In verreweg alle gevallen behoudt de werknemer dan wel zijn recht op een wettelijke vergoeding.

Marijke Stevens
Advocaat arbeidsrecht bij Immix advocaten mediators in Zeist

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Hudson Bar & Kitchen lanceert als eerste Moritz Beercan Chicken

Op vrijdag 22 juni introduceert Hudson Bar & Kitchen als eerste het oudste Spaanse biermerk Moritz Bier in combinatie met de Moritz Beercan Chicken. Swinkels Family Brewers – die verantwoordelijk is voor de lancering van Moritz in Nederland - verkoos restaurant Hudson als de eerste partner...

Culinair Rotterdam
Gert Blom draagt sterrenrestaurant Amarone Rotterdam over aan Jan van Dobben

Gert Blom draagt sterrenrestaurant Amarone in Rotterdam per 1 juli 2018 over aan chef Jan van Dobben. Van Dobben was sinds juli 2017 al mede-eigenaar en werkt sinds 2012 bij Amarone. De 29-jarige Van Dobben is nu 100% eigenaar van het Rotterdamse restaurant, waarin zijn echtgenote en oenoloog Yoshik...

Personalia Michelin
Michael Ellis verlaat Michelin

Michael Ellis, de directeur van de culinaire Michelin restaurant- en hotelgidsen stapt op. Hij gaat een nieuwe uitdaging aan bij Jumeirah Group, waar hij leiding gaat geven aan de culinaire afdelingen. Diner De 'chief executive' van Jumeirah, José Silva, wil het restaurant...

Awards Culinair
Team sterrenrestaurant Merlet wint kookwedstrijd Slag op de Schelde 2018

De vierde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant Merlet in Schoorl. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant de Ertepeller in Papendrecht. Tijdens de wedstrijd, d...

Culinair Fastservice
Fusie De Pizzabakkers en Da Portare Via

De Pizzabakkers (nu 12 vestigingen) en Da Portare Via (nu 9 vestigingen) maken bekend in de loop van dit jaar te fuseren. De bedrijven zijn ervan overtuigd samen sterker te staan. De kernwaarden van beide bedrijven komen nagenoeg overeen, ze staan voor een ambachtelijke houtovenpizza van hoge kwa...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: