Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

23 mei 2018 | Marijke Stevens

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn behaald en voldoende tussentijdse evaluaties.

Een verbetertraject mag niet puur voor de schijn worden gedaan, de medewerker moet een reële kans tot verbetering worden geboden.

Een medewerker bediening, die in eerste instantie bij de kantonrechter aan het kortste eind trok, kreeg in hoger beroep alsnog zijn gelijk. De betreffende werkgever – een hotel – was eerst bereid tot het opstellen van een verbeterplan, nadat de werknemer niet wilde instemmen met een beëindiging van het dienstverband en liet weten zijn baan te willen behouden.

Deze medewerker werd vervolgens deels afgerekend op werkzaamheden die niet de zijne waren. Hij was namelijk jarenlang werkzaam geweest in de vroege uren om het ontbijt te verzorgen, assistentie te verlenen bij de lunch en zalen te managen. Maar zijn werkgever rekende hem af op het werken in het a la carte restaurant in de avonduren, welk werk hij al jaren niet meer had gedaan. Daar kwam bij dat een externe coach een positieve review had gegeven over de uitvoering van zijn eigen taken en er was sprake van een 18-jarig dienstverband.

De rechter maakt uiteindelijk korte metten met deze handelwijze door de werkgever, de werknemer moest terug in dienst worden genomen.

Het loopt ook wel eens anders af...

In een andere kwestie ging het om een Hoofd Huishoudelijke Dienst, bijna 20 jaar in dienst van een hotelketen, die al meerdere onvoldoende beoordelingen had ontvangen. Er werd een verbetertraject ingezet waarvan externe coaching deel uitmaakte. Deze medewerker liet in gesprekken niets gelegen om kenbaar te maken dat zij het gezag van haar leidinggevenden niet langer wenste te aanvaarden. De manier waarop zij haar opvattingen uitte, kon en zou door geen enkele leidinggevende worden geaccepteerd.

De rechter ontbond de arbeidsovereenkomst en oordeelde dat deze medewerker het ontslag over zich had afgeroepen. De houding werd als dusdanig ernstig beoordeeld, dat zij haar recht op een vergoeding verspeelde.

De aangehaalde voorbeelden zijn twee uitersten

Een gemiddeld verbetertraject zal –bij het uitblijven van onvoldoende resultaat- kunnen eindigen in een te behalen ontslag bij de rechter. Wel is nodig dat de medewerker oprecht een kans tot verbetering wordt geboden. In een traject zal de nodige tijd gaan zitten. Maar weet dat in veel gevallen de medewerker zijn functioneren verbetert en zelfs ook als een gemotiveerder werknemer uit zo’n traject komt. Mocht een verbetertraject niet succesvol zijn, dan kan de werkgever veelal overgaan tot ontslag. In verreweg alle gevallen behoudt de werknemer dan wel zijn recht op een wettelijke vergoeding.

Marijke Stevens
Advocaat arbeidsrecht bij Immix advocaten mediators in Zeist

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Bistrobar Bankoh opent 19 oktober

Vrijdag 19 oktober opent Bistrobar Bankoh met een spetterend openingsfeest de deuren aan de Handelskade in Nijmegen. Vanaf zaterdag 20 oktober is het mogelijk in de nieuwe Bistrobar in Aziatische sferen te dineren met uitzicht op het water. Na Bistrobar Berlin wordt Bankoh het tweede Nijmeegse re...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: