Column: wat eet en drinkt de (on)bewuste Millennial?

13 april 2018 | David Bakker

De Millennial. De zelfbewuste, ongrijpbare, quinoa-kauwende dertiger. Of twintiger? Wat is het nou eigenlijk? De Millennial, ook wel generatie Y genoemd, is iemand geboren tussen 1980 en 1995. De consument anno nu, die graag buiten de deur eet. Maar wat dan? Als ondernemer wil je alles weten van degene die ervoor zorgt dat jij meer omzet genereert. Het consumentengedrag van de Millennial kantelt naar gemak en beleving. Twee uiterste, die niet makkelijk te combineren zijn.

Want eigenlijk wil de Millennial dit: een uitgebreide Flat White Latte Macchiato gemaakt van duurzame, biologische koffiebonen uit Chili. De koffieboer moet Jesús heten en de derde generatie koffieboer zijn. Het liefst is zijn vader verzetsstrijder geweest tijdens het bewind van Pinochet. De boon moet handgeplukt zijn, duurzaam gebrand en verscheept worden door een milieuvriendelijke boot. En dat allemaal voor nog geen twee euro en vijfentwintig cent. Oh wacht, amandelmelk natuurlijk. Want veganistisch, of lactose-intolerant. U begrijpt: een onmogelijke missie.

Want ondanks het feit dat de Millennial graag buiten de deur eet en drinkt, geeft het van alle generaties ook het minste uit per horecabezoek. Het wil onder de twee tientjes blijven als het uit eten gaat. Nogmaals: onmogelijk. Het woord ‘beleving’ valt elke keer weer als de woorden Millennial en horeca in dezelfde zin gebruikt worden. Vroeger zei de trainer van de lokale voetballers dat hij een stukje beleving miste in de rust van het duel tussen het eerste elftal van Koedijk en Jong Holland, nu willen we het in ons drankje of op ons bord.

U begrijpt mijn ondertoon, die is wat cynisch. Maar ik kan mij zo goed voorstellen dat horecaondernemers gillend gek worden van de wensen van deze ongrijpbare generatie. Maar op welke producten mét een achterliggend verhaal valt nou geld te verdienen die aansluit op de wensen van de generatie Y? Koffie en thee. Een mooie marge en een mogelijkheid om de Millennial die zo gewilde beleving mee te geven. Geef het personeel een kleine training en een verhaal mee en de Millenial smult ervan. Thee is een gigantische inhaalslag aan het maken waar een mooi verhaal achter kan hangen. Het theezakje verdwijnt, losse thee serveren is de toekomst.

Geef je gerechten kleur! De ‘experience’ die wordt beleefd als het gerecht wordt geserveerd is van groot belang. De Millennial neemt overal foto’s van en knalt het door de sociale kanalen. #food is een van meest gebruikte hashtags ter wereld(!) Het geeft een gigantisch bereik, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Een frisse bulgursalade met granaatappel en peterselie. Kost niks, #superhealthylife, veganistisch, kleurrijk, makkelijk om klaar te maken en het heeft een verhaal. Want ja, vertellen dat bulgur wordt verbouwd in Yozgat, de graanschuur van Turkije, is al voldoende. (Mits de boer Mehmet heet uiteraard.)

Nu ben ik mij ervan bewust dat ik niet een heel positief verhaal over de Millennial schrijf. Wat vreemd is. Geboren in 1988 in een Vinexwijk, ben ik misschien wel hét prototype Millennial. Ik zette mij altijd af tegen de, in mijn ogen, overdreven behoeftes van mijn generatiegenoten. Echter, toen de behoefte kwam om hier middels een column aandacht aan te besteden, ben ik even in de spiegel gaan kijken. Letterlijk. Ik draag een baard, eet gezond, wil weten waar mijn speciaalbier vandaan komt, mijn ontbijt bestaat uit ‘oatmeal overnight’; een papje van duurzame havermout met amandelmelk, rozijnen en kaneel. Likkebaardend lekker! Gelukkig drink ik mijn cappuccino nog met gewone koeienmelk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bocuse d'Or
Jarno Eggen jurylid Bocuse d'Or Nederland

Inmiddels is bekend dat naast de voorzitter Soenil Bahadoer, Moshik Roth een van de juryleden is tijdens de Nederlandse finale van Bocuse d'Or. Maar ook Jarno Eggen van Restaurant de Groene Lantaarn mag samen met de heren beoordelen wie van de finalisten het meest geschikt is om Nederland culina...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Columns
Column Sico de Moel: Gezond uit eten

"Voor mij graag een salade van pruimtomaat en avocado en de kwartel met zoete aardappel. En heeft u ook frites van zoete aardappel?" Meneer was helemaal gestopt met suikers en at nog maar zo weinig mogelijk koolhydraten. Zoete aardappel was veel gezonder dan gewone frieten. "en wat...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: