Column: wat eet en drinkt de (on)bewuste Millennial?

13 april 2018 | David Bakker

De Millennial. De zelfbewuste, ongrijpbare, quinoa-kauwende dertiger. Of twintiger? Wat is het nou eigenlijk? De Millennial, ook wel generatie Y genoemd, is iemand geboren tussen 1980 en 1995. De consument anno nu, die graag buiten de deur eet. Maar wat dan? Als ondernemer wil je alles weten van degene die ervoor zorgt dat jij meer omzet genereert. Het consumentengedrag van de Millennial kantelt naar gemak en beleving. Twee uiterste, die niet makkelijk te combineren zijn.

Want eigenlijk wil de Millennial dit: een uitgebreide Flat White Latte Macchiato gemaakt van duurzame, biologische koffiebonen uit Chili. De koffieboer moet Jesús heten en de derde generatie koffieboer zijn. Het liefst is zijn vader verzetsstrijder geweest tijdens het bewind van Pinochet. De boon moet handgeplukt zijn, duurzaam gebrand en verscheept worden door een milieuvriendelijke boot. En dat allemaal voor nog geen twee euro en vijfentwintig cent. Oh wacht, amandelmelk natuurlijk. Want veganistisch, of lactose-intolerant. U begrijpt: een onmogelijke missie.

Want ondanks het feit dat de Millennial graag buiten de deur eet en drinkt, geeft het van alle generaties ook het minste uit per horecabezoek. Het wil onder de twee tientjes blijven als het uit eten gaat. Nogmaals: onmogelijk. Het woord ‘beleving’ valt elke keer weer als de woorden Millennial en horeca in dezelfde zin gebruikt worden. Vroeger zei de trainer van de lokale voetballers dat hij een stukje beleving miste in de rust van het duel tussen het eerste elftal van Koedijk en Jong Holland, nu willen we het in ons drankje of op ons bord.

U begrijpt mijn ondertoon, die is wat cynisch. Maar ik kan mij zo goed voorstellen dat horecaondernemers gillend gek worden van de wensen van deze ongrijpbare generatie. Maar op welke producten mét een achterliggend verhaal valt nou geld te verdienen die aansluit op de wensen van de generatie Y? Koffie en thee. Een mooie marge en een mogelijkheid om de Millennial die zo gewilde beleving mee te geven. Geef het personeel een kleine training en een verhaal mee en de Millenial smult ervan. Thee is een gigantische inhaalslag aan het maken waar een mooi verhaal achter kan hangen. Het theezakje verdwijnt, losse thee serveren is de toekomst.

Geef je gerechten kleur! De ‘experience’ die wordt beleefd als het gerecht wordt geserveerd is van groot belang. De Millennial neemt overal foto’s van en knalt het door de sociale kanalen. #food is een van meest gebruikte hashtags ter wereld(!) Het geeft een gigantisch bereik, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Een frisse bulgursalade met granaatappel en peterselie. Kost niks, #superhealthylife, veganistisch, kleurrijk, makkelijk om klaar te maken en het heeft een verhaal. Want ja, vertellen dat bulgur wordt verbouwd in Yozgat, de graanschuur van Turkije, is al voldoende. (Mits de boer Mehmet heet uiteraard.)

Nu ben ik mij ervan bewust dat ik niet een heel positief verhaal over de Millennial schrijf. Wat vreemd is. Geboren in 1988 in een Vinexwijk, ben ik misschien wel hét prototype Millennial. Ik zette mij altijd af tegen de, in mijn ogen, overdreven behoeftes van mijn generatiegenoten. Echter, toen de behoefte kwam om hier middels een column aandacht aan te besteden, ben ik even in de spiegel gaan kijken. Letterlijk. Ik draag een baard, eet gezond, wil weten waar mijn speciaalbier vandaan komt, mijn ontbijt bestaat uit ‘oatmeal overnight’; een papje van duurzame havermout met amandelmelk, rozijnen en kaneel. Likkebaardend lekker! Gelukkig drink ik mijn cappuccino nog met gewone koeienmelk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: