''We kijken kritisch naar de restaurants die we bezoeken''

Auteur: David Bakker
Gastronomie 4 juni 2021
''We kijken kritisch naar de restaurants die we bezoeken''

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal.

In deze aflevering een gesprek met Godfried van der Lugt, sinds 2018 Managing Director van Gault&Millau Nederland. Van der Lugt werkt al bijna 25 jaar in verschillende functies in het horecalandschap.

MENS

Hoe is uw carrière tot stand gekomen?

“Ik wist al vrij snel dat ik de Hotelschool wilde doen. Het werd de Middelbare Hotelschool in Heerlen. Ik ben verder gaan studeren in de Verenigde Staten, waar ik de F&B-kant van de hotellerie leerde kennen. Na een stage in Hongkong, waar ik een rooms division stage ben gaan lopen, ben ik erachter gekomen dat ik de F&B-afdeling van de branche de meest dynamische en uitdagende kant van de horeca vind. Terug in Nederland ben ik bij Oranjeboom gaan werken als accountmanager, wat later over is gegaan in AB InBev. Eind jaren ’90 werd ik Business Development Manager bij Bacardi. Een hele energieke tijd waarin we - omdat reclame maken voor alcoholische dranken werd beperkt – de horeca als de perfecte outlet van het merk Bacardi zagen. Dat hebben we toen volledig op poten gezet en ontzettend veel horecazaken aan ons weten te binden. Bacardi werd het nummer 1 merk in Nederland op het gebied van rum, ondanks de concurrentie van Havana Club. Later ben ik als zelfstandig consultant aan de slag gegaan en heb ik BarNL (een zakelijk event voor de drankverstrekkende horeca, red.) in Nederland ontwikkeld en georganiseerd. Later is dat overgegaan in Venuez, waar ook het gelijknamige magazine aan verbonden was. Uiteindelijk is Venuez opgegaan in een fusie tussen de horecabladen Venuez, Proost en Horeca Entree. Daar ben ik bij betrokken geweest als commercieel directeur. Na dit avontuur heb ik een half jaar als Business Development Director Footwear voor het horecakledingmerk Chaud Devant gewerkt om in 2018 Managing Director van Gault&Millau in Nederland te worden.”

Een flinke en lange carrière in de branche. Wat betekent de horeca voor u?

“Veel. De dynamiek en de mogelijkheden zijn groot. Er gebeurt ontzettend veel en de branche is altijd in beweging. Ook op momenten dat het tegenzit zoals nu. De innovatiekracht in de branche is groot. Nu besef ik inderdaad dat het al bijna 25 jaar is dat ik in de branche werk. Ik sta er met ontzettend veel plezier middenin.”

Hoe vaak bezoekt u zelf de horeca?

“Het laatste jaar noodgedwongen minder, maar we hebben veel gebruik gemaakt van de thuisboxen en ‘delivery’. Nu er weer meer mogelijk is zal ik zeker de horeca gaan bezoeken. Omdat ik dicht in de buurt van Amsterdam woon, bezoek ik vaak de horeca in de hoofdstad. Scheepskameel en Choux zijn zaken die ik graag bezoek. De stroming wordt Nouvelle Dutch Cuisine genoemd en Nederland is zich echt aan het ontwikkelen als culinaire ‘destination’. Al jaren trouwens.”

BEDRIJF

Hoeveel mensen werken er binnen de afdeling?

“We werken met redelijk veel vrijwilligers en freelancers. In de periode voor de crisis waren we met 28 mensen. We zijn op dit moment de voorbereidingen voor de gids van 2022 aan het treffen en het team weer op poten aan het zetten.”

Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf gehad?

“We hebben vorig jaar geen gids uitgebracht. De reden dat we ervoor hebben gekozen om geen gids uit te brengen is het feit dat de horeca in 2020 maandenlang gesloten is geweest en we ons afvroegen of het daardoor een representatief jaar en dus een representatieve gids zou worden. De lancering en het event maakt een groot onderdeel uit van ons businessmodel. Daarnaast vonden wij ook dat we de horecaprofessionals moesten laten focussen op het bestrijden van de crisis. Al met al is het een verstandige keuze geweest om geen gids uit te brengen. We hebben echter niet stilgezeten. We zijn onder andere een podcast-serie gaan maken. Volgend jaar willen we weer een gids uitbrengen én het event organiseren. Vanwege de onduidelijkheid over wat wanneer wel mag hebben we er nu voor gekozen om de gids aan het begin van 2022 te lanceren en het bijbehorende event in het voorjaar te organiseren. Op dit moment zijn we druk bezig het team weer compleet te krijgen om weer een mooie, evenwichtige gids uit te brengen volgend jaar.”

Hoe gaan de inspecteurs van Gault&Millau te werk?

“Luc Hoornaert is onze hoofdinspecteur en zorgt er samen met het team voor dat alle restaurants die wij de moeite waard vinden, worden bezocht. Vanuit ons netwerk weten we vaak welke nieuwe restaurants in aanmerking komen voor een vermelding in de gids. Het gebeurt ook dat restaurants zich spontaan aanmelden. We kijken kritisch naar de restaurants die we bezoeken.”

VISIE

Hoe kijk je naar de toekomst van de branche?

“Heel positief. Er is vanuit de consument een enorme behoefte om weer frequent de horeca te bezoeken. Op het gebied van de dinerboxen en de take-away zullen er denk ik zeker veel bedrijven zijn die door de coronacrisis dit verdienmodel blijven hanteren, het zal even zoeken zijn hoe ze dat kunnen combineren met de operatie van een restaurant met gasten, maar de consument heeft laten zien er open voor te staan. Het is uiteraard wel sterk afhankelijk van de locatie. In de Randstad zal het sterker aanwezig blijven dan in de landelijke gebieden, is mijn verwachting.”

En de toekomst van Gault&Millau?

“We willen een nog sterkere stempel drukken op de consumentenmarkt. In de culinaire wereld hebben we onze naam zeker gevestigd, nu willen we nog dominanter worden bij degenen die de restaurants moeten gaan bezoeken. Dat willen we doen door nog een event te ontwikkelen en meer zichtbaarheid te creëren bij de restaurantbezoeker. Op Europees niveau zien we met de gids veel beweging. Italië heeft zich niet lang geleden aangesloten, in Duitsland heeft Burda Media (een van de grootste uitgevers van het land, red.) de licentie voor Gault&Millau Duitsland gekocht en ontwikkelen ze daar nieuwe categorieën, zoals de beste wijnstreken van het land. Ondanks de crisis zie ik de toekomst positief tegemoet. We gaan in 2022 hier in Nederland weer een prachtige gids uitgeven.”

Overig nieuws