Wat zoekt de gast in het hotelontbijt?

23 oktober 2019 | David Bakker

Het hotelontbijt is in beweging. En hoe. Waar voorheen hotels bijna zonder uitzondering kozen voor het traditionele buffet, zijn veel hoteleigenaren tegenwoordig genoodzaakt verder te kijken. “Zelfs de AH To Go is een concurrent.”

Rino Soeters is eigenaar van LBG Hotels. Een hotelgroep van zeven hotels: vijf in Maastricht, een in Amsterdam en een hotel in Eindhoven. Hij heeft het hotelontbijt de afgelopen jaren zien veranderen. “Er zijn ontzettend veel concurrenten bijgekomen. Alle quick-and-dirty-locaties bieden voor een paar euro een croissant, verse koffie en een stuk fruit aan. Qua prijs kan je daar als hotel niet mee concurreren. De bereidheid om een fors bedrag voor het ontbijtbuffet te betalen, is er niet meer bij de gast. We ‘veramerikaniseren’ en nemen onderweg snel een kop koffie en een croissant als ontbijt.”

Soeters probeert door personeelstaken te combineren, het aanbod aan te passen én het ontbijtmoment als marketingtool te gebruiken, het ontbijt een andere dimensie te geven. “Het ontbijt is een van de laatste contactmomenten met de gast. Je moet je niet opdringen, maar je kan best in gesprek met de gast vragen of we na het verblijf contact op mogen nemen en hoe hij of zij het verblijf heeft ervaren, op een informele manier. Op die manier proberen we input van de gast te genereren.”

De consument ‘veganiseerst’ en de hotellerie moet mee, vindt Soeters. “Volle schalen met royale plakken vleesbeleg is iets dat niet meer kan. Vega, lokaal en bio is wat de mensen willen. Het component gezond wordt steeds belangrijker in het hotelontbijt. Daarbij is een mix van aandacht en rust belangrijk. Wij serveren in ieder hotel een buffet, maar lopen ook rond met verse smoothies en poffertjes met aardbeien om toch die vorm van luxe aan te kunnen bieden.”

Om kosten te besparen kiest Soeters ervoor om het nachtpersoneel mee te laten doen in het ontbijt. “Het is erg moeilijk om medewerkers voor het ontbijt te vinden, vooral jongeren zijn niet meer te porren om vroeg op te staan. De nachtportier en de nachtreceptie draaien daarom gewoon mee in het ontbijtshift.”

Vooral de zakelijke gast slaat het ontbijt in het hotel vaak over, ervaart Soeters. Om de zakelijke gast alsnog te bedienen, heeft hij het ontbijt to-go toegevoegd aan zijn F&B-aanbod. “Leisuregasten zijn meer geneigd om de tijd te nemen voor een uitgebreid ontbijt. Zakelijke gasten hebben vaak haast en zijn eerder geneigd om een ontbijtje buiten de deur te pakken. Qua prijs concurreren met de quick-and-dirty concepten heeft volgens Soeters niet zoveel zin. “Voor die prijzen is het als hotel onmogelijk om rendabel te zijn. Ik heb geprobeerd om een aantal euro’s in prijs te zakken met het ontbijt, maar ik kon in de cijfers niet terugzien dat het vaker werd geboekt. Pas bij de prijzen die de quick-and-dirty-concepten hanteren, zou een hotelontbijt de voorkeur hebben. Maar dat is simpelweg te duur.”

Soeters kijkt breder dan de ontbijtwensen van zijn (potentiële) gasten. Daarbij heeft hij een verklaring voor de moeilijke positie waar het hotelontbijt in verkeert. “Ik denk dat op lange termijn de middelmaat gaat verdwijnen. Mensen sparen een mooi bedrag bij elkaar om zich volledig in luxe te laten verwennen, met de mooiste kamer en het meest uitgebreide diner en ontbijt, of ze gaan voor een goede degelijke, schone kamer waar ze alleen slapen en de rest van hun verblijf de stad of de omgeving verkennen. Alles wat daartussen ligt gaat het denk ik moeilijk krijgen. Dat zie je ook terug in het ontbijt. Gasten willen de full-experience binnen het hotel en zijn bereid daarvoor te betalen, of gaan voor een koffie to-go met een croissant.”

 

Zo serveert Librije’s Hotel het ontbijt

Het beste restaurant van Nederland streeft ook naar het beste ontbijt van Nederland. Daarin maakt De Librije geen onderscheid. “Alles moet van dezelfde kwaliteit zijn. Ontbijt of diner, alles krijgt bij ons dezelfde aandacht”, verzekert chef-kok Nelson Tanate ons.

Uiteraard. Geen boterkuipje, kaiserbrood en voorgesneden plakjes kaas, maar een taartje van aardbei en vlierbloesem, versgemaakt watermeloensap, Hollandse coppa, variant van ei en de wereldberoemde banaan royale met chocosaus als dessert, dat serveert Librije’s Hotel als ontbijt. Geen à la carte. Een vast menu en rekening houdend met de wensen van de gasten. De eerste koks staan om kwart voor zeven in de ochtend klaar om vanaf acht uur het ontbijt aan de gasten te kunnen serveren.

De ontbijtsalon biedt plaats aan veertig couverts. “Wij vinden het belangrijk dat de aandacht binnen De Librije persoonlijk is. Bij ontvangst in Librije’s Hotel wordt er besproken of gasten gebruik willen maken van het ontbijt als zij enkel voor een overnachting hebben gekozen. Gasten willen bij ons toch vaak de hele ervaring, daar maakt het ontbijt ook onderdeel van uit. We streven ernaar om degene die de ontvangst verzorgt, ook bij het ontbijt de ontvangst te laten doen. Dat zorgt voor een stuk herkenbaarheid bij de gasten. Op die manier hebben ze één aanspreekpunt”, besluit Tanate.

Foto: Laurens Bouvrie

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

trends
Han Ji adviseert: Trends in 2019 en hoe hier als eigenaar mee om te gaan

De restaurantbranche was het afgelopen jaar onderhevig aan veel veranderingen: een belastingverhoging, toenemende concurrentie, de opkomst van nieuwe restaurantconcepten en een vervaging van horeca-segmenten. Stuk voor stuk ontwikkelingen waardoor traditionele horecaondernemers hun omzet zagen dalen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: