Wat zoekt de gast in het hotelontbijt?

23 oktober 2019 | David Bakker
Wat zoekt de gast in het hotelontbijt?<

Het hotelontbijt is in beweging. En hoe. Waar voorheen hotels bijna zonder uitzondering kozen voor het traditionele buffet, zijn veel hoteleigenaren tegenwoordig genoodzaakt verder te kijken. “Zelfs de AH To Go is een concurrent.”

Rino Soeters is eigenaar van LBG Hotels. Een hotelgroep van zeven hotels: vijf in Maastricht, een in Amsterdam en een hotel in Eindhoven. Hij heeft het hotelontbijt de afgelopen jaren zien veranderen. “Er zijn ontzettend veel concurrenten bijgekomen. Alle quick-and-dirty-locaties bieden voor een paar euro een croissant, verse koffie en een stuk fruit aan. Qua prijs kan je daar als hotel niet mee concurreren. De bereidheid om een fors bedrag voor het ontbijtbuffet te betalen, is er niet meer bij de gast. We ‘veramerikaniseren’ en nemen onderweg snel een kop koffie en een croissant als ontbijt.”

Soeters probeert door personeelstaken te combineren, het aanbod aan te passen én het ontbijtmoment als marketingtool te gebruiken, het ontbijt een andere dimensie te geven. “Het ontbijt is een van de laatste contactmomenten met de gast. Je moet je niet opdringen, maar je kan best in gesprek met de gast vragen of we na het verblijf contact op mogen nemen en hoe hij of zij het verblijf heeft ervaren, op een informele manier. Op die manier proberen we input van de gast te genereren.”

De consument ‘veganiseerst’ en de hotellerie moet mee, vindt Soeters. “Volle schalen met royale plakken vleesbeleg is iets dat niet meer kan. Vega, lokaal en bio is wat de mensen willen. Het component gezond wordt steeds belangrijker in het hotelontbijt. Daarbij is een mix van aandacht en rust belangrijk. Wij serveren in ieder hotel een buffet, maar lopen ook rond met verse smoothies en poffertjes met aardbeien om toch die vorm van luxe aan te kunnen bieden.”

Om kosten te besparen kiest Soeters ervoor om het nachtpersoneel mee te laten doen in het ontbijt. “Het is erg moeilijk om medewerkers voor het ontbijt te vinden, vooral jongeren zijn niet meer te porren om vroeg op te staan. De nachtportier en de nachtreceptie draaien daarom gewoon mee in het ontbijtshift.”

Vooral de zakelijke gast slaat het ontbijt in het hotel vaak over, ervaart Soeters. Om de zakelijke gast alsnog te bedienen, heeft hij het ontbijt to-go toegevoegd aan zijn F&B-aanbod. “Leisuregasten zijn meer geneigd om de tijd te nemen voor een uitgebreid ontbijt. Zakelijke gasten hebben vaak haast en zijn eerder geneigd om een ontbijtje buiten de deur te pakken. Qua prijs concurreren met de quick-and-dirty concepten heeft volgens Soeters niet zoveel zin. “Voor die prijzen is het als hotel onmogelijk om rendabel te zijn. Ik heb geprobeerd om een aantal euro’s in prijs te zakken met het ontbijt, maar ik kon in de cijfers niet terugzien dat het vaker werd geboekt. Pas bij de prijzen die de quick-and-dirty-concepten hanteren, zou een hotelontbijt de voorkeur hebben. Maar dat is simpelweg te duur.”

Soeters kijkt breder dan de ontbijtwensen van zijn (potentiële) gasten. Daarbij heeft hij een verklaring voor de moeilijke positie waar het hotelontbijt in verkeert. “Ik denk dat op lange termijn de middelmaat gaat verdwijnen. Mensen sparen een mooi bedrag bij elkaar om zich volledig in luxe te laten verwennen, met de mooiste kamer en het meest uitgebreide diner en ontbijt, of ze gaan voor een goede degelijke, schone kamer waar ze alleen slapen en de rest van hun verblijf de stad of de omgeving verkennen. Alles wat daartussen ligt gaat het denk ik moeilijk krijgen. Dat zie je ook terug in het ontbijt. Gasten willen de full-experience binnen het hotel en zijn bereid daarvoor te betalen, of gaan voor een koffie to-go met een croissant.”

 

Zo serveert Librije’s Hotel het ontbijt

Het beste restaurant van Nederland streeft ook naar het beste ontbijt van Nederland. Daarin maakt De Librije geen onderscheid. “Alles moet van dezelfde kwaliteit zijn. Ontbijt of diner, alles krijgt bij ons dezelfde aandacht”, verzekert chef-kok Nelson Tanate ons.

Uiteraard. Geen boterkuipje, kaiserbrood en voorgesneden plakjes kaas, maar een taartje van aardbei en vlierbloesem, versgemaakt watermeloensap, Hollandse coppa, variant van ei en de wereldberoemde banaan royale met chocosaus als dessert, dat serveert Librije’s Hotel als ontbijt. Geen à la carte. Een vast menu en rekening houdend met de wensen van de gasten. De eerste koks staan om kwart voor zeven in de ochtend klaar om vanaf acht uur het ontbijt aan de gasten te kunnen serveren.

De ontbijtsalon biedt plaats aan veertig couverts. “Wij vinden het belangrijk dat de aandacht binnen De Librije persoonlijk is. Bij ontvangst in Librije’s Hotel wordt er besproken of gasten gebruik willen maken van het ontbijt als zij enkel voor een overnachting hebben gekozen. Gasten willen bij ons toch vaak de hele ervaring, daar maakt het ontbijt ook onderdeel van uit. We streven ernaar om degene die de ontvangst verzorgt, ook bij het ontbijt de ontvangst te laten doen. Dat zorgt voor een stuk herkenbaarheid bij de gasten. Op die manier hebben ze één aanspreekpunt”, besluit Tanate.

Foto: Laurens Bouvrie

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
De beste burgers en hotdogs vind je op Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: