Themamaand Bier: Hoe zorg je voor het hoogst mogelijke rendement op bier?

Auteur: Juan Kort
Themamaand Bier 19 september 2023
Themamaand Bier: Hoe zorg je voor het hoogst mogelijke rendement op bier?

Het bepalen van de juiste verkoopprijs van bier is cruciaal voor horecaondernemers. Het vereist een goede balans tussen winstgevendheid en klanttevredenheid. In dit artikel behandelen we de belangrijkste factoren die een rol spelen bij het bepalen van de verkoopprijs van bier en delen we strategieën voor een zo hoog mogelijk rendement. En, waar komt de kostprijs van bier vandaan?

Allereerst nemen we de kostprijs van bier onder de loep. Deze is de afgelopen jaren sterk toegenomen door verschillende factoren. Eén daarvan is de prijsstijging van grondstoffen, zoals gerst, hop en gist. Daarnaast spelen ook stijgende energie- en arbeidskosten een rol. Zowel de coronapandemie als de oorlog in Oekraïne hebben invloed (gehad) op de kostprijs van bier.

De kostprijs van bier bestaat uit verschillende componenten die bijdragen aan de totale productiekosten. Enkele andere belangrijke elementen die de kostprijs van bier beïnvloeden zijn: verpakkingsmaterialen, belastingen (en accijnzen) en transport- en distributiekosten. Specifieke kosten variëren tussen brouwerijen en regio's. Andere factoren spelen daarnaast ook een rol, zoals marketinguitgaven en winstmarges. De kostprijs van een biertje is daarom moeilijk uit te rekenen. RTL Nieuws deed daar in 2016 onderzoek naar en kwam op een bedrag uit van minder dan 0,50 euro per glas, waarbij alleen was gekeken naar de ingrediënten. Hoe groter het productievolume, hoe lager de relatieve kosten. De productiekosten van Heineken zijn niet bekend, maar zijn vermoedelijk maar een fractie van het bovengenoemd bedrag.

Verkoopprijs bepalen

Het juiste evenwicht tussen winst maken en concurrerend blijven is cruciaal voor het succes van horecaondernemers. Het is van belang de volgende factoren te overwegen bij de verkoopprijs van bier:

1.            Kosten: bereken allereerst de variabele kosten die direct gerelateerd zijn aan de verkoop van bier. Deze kosten omvatten de inkoopprijs van het bier, glazen, onderzetters, personeel, opslag en eventuele andere overheadkosten. Een totaalplaatje van deze kosten brengt in beeld wat je moet dekken.

2.            Marge: bepaal de winstmarge. De hoogte ervan kan afhangen van het bedrijfsmodel, concurrentie en andere factoren. De winstmarge is een bepaald percentage bovenop de kostprijs. In de horeca wordt vaak uitgegaan van een brutowinstmarge van rond de 70 procent.

3.            Concurrentie: wat horecazaken in de omgeving vragen voor een glas bier is van belang voor het bepalen van de eigen verkoopprijs. Bedragen die te hoog zijn vergeleken met die van conculega’s kunnen potentiële gasten afschrikken, of juist aantrekken (zie ‘Hogere prijzen’ verderop in het artikel).

4.            Doelgroep: pas de prijzen aan je doelgroep aan. Een luxe hotelbar kan hogere prijzen vragen dan een studentenkroeg. Begrijp de koopkracht en de voorkeuren van je gasten.

5.            Seizoensinvloeden: in sommige periodes is de vraag naar bier hoger, bijvoorbeeld tijdens vakanties en grote evenementen, waardoor hogere bierprijzen te rechtvaardigen zijn.

6.            Promoties en aanbiedingen: speciale promoties en aanbiedingen, zoals Happy Hour, kortingen bij aankoop van meerdere biertjes of speciale aanbiedingen voor bepaalde evenementen, kunnen de verkoop van bier stimuleren. Pas aan de hand daarvan de prijzen aan.

Het uitvoeren van marktonderzoek, het monitoren van de kosten en regelmatige evaluatie van je prijsstrategie, helpen je om de optimale verkoopprijs voor bier in je horecaonderneming vast te stellen.

Hogere prijzen

Er zijn situaties waarin hogere prijzen juist een positief effect hebben op het aantrekken van gasten. Enkele redenen daarvoor zijn:

1.    Sommige mensen associëren hogere prijzen met betere kwaliteit, service en ervaring. Het kan een gevoel van exclusiviteit en bijzonderheid creëren, waardoor gasten zich speciaal voelen.

2.    Bepaalde doelgroepen zijn bereid om meer te betalen voor unieke concepten of een bepaalde ambiance. Horecabedrijven met deze doelgroep kunnen hogere prijzen vragen.

3.    Gasten zijn bereid om meer te betalen voor iets wat nergens anders te krijgen is. Denk aan een bierproeverij met zeldzame bieren, bier-spijscombinaties op hoog niveau of een speciale thema-avond. Ook dit soort unieke ervaringen verantwoorden hogere prijzen.

Upselling

Om upselling van bier binnen je horecabedrijf te stimuleren, kun je de volgende strategieën overwegen:

1.    Train je personeel: goed opgeleid personeel is in staat om aanbevelingen te doen op basis van de smaakvoorkeuren van gasten en de eigenschappen van de verschillende bieren. Medewerkers kunnen worden aangemoedigd om suggestieve verkoop toe te passen. Daarbij vragen zij proactief aan gasten of ze geïnteresseerd zijn in een upgrade naar een premium bier, een speciaal- of seizoensbier of een bier-spijscombinatie-advies aan de hand van het gekozen gerecht. Personeel kan ook aanbevelingen doen op basis van de voorkeuren van gasten.

2.    Een aantrekkelijk biermenu dat verschillende biersoorten en hun kenmerken beschrijft, kan gasten helpen bij het maken van een keuze en hen interesseren voor de beschikbare premium- of speciaalbieren.

3.    Bied proeverijen aan: organiseer bierproeverijen of flights waarbij gasten kleine porties van verschillende bieren kunnen proeven. Na de ontdekking van voor hen nieuwe lekkere bieren, bestellen zij daar later volle glazen van.

4.    Zorg voor promoties en bundelaanbiedingen waarbij gasten worden gestimuleerd om een groter formaat of duurder bier te bestellen. Of zorg voor een aanbieding waarbij een bepaald bier in combinatie met een gerecht wordt aangeboden (ook wel cross-selling genoemd).

5.    Visuele presentatie: door de visuele presentatie van de bieren aantrekkelijk te maken wordt de interesse van gasten gewekt. Speciale bierglazen en aantrekkelijke garnering - een schijfje citroen in sommige gevallen – zorgen voor extra aandacht.

Begrijp de behoeften en voorkeuren van je gasten en bied upselling op een subtiele en servicegerichte manier aan. Met een goed doordachte aanpak streef je naar het hoogst mogelijke rendement op bier, waar zowel het bedrijf als je gasten van kunnen profiteren.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws