Godfried van der Lugt vaart nieuwe koers met Gault&Millau

27 september 2018 | David Bakker

De allereerste Gault&Millau onder het bewind van Godfried van der Lugt wordt op 3 december in Amsterdam gepresenteerd. In het voorjaar startte Van der Lugt in zijn functie als Managing Director met een schone lei en half november gaat ‘zijn’ gids naar de drukker. “We willen een hoop nieuwe dingen doen, maar de basis blijft voorlopig nog altijd de gids.”

Een van de meest ingrijpende veranderingen die Van der Lugt heeft toegepast is de drempel om in de gids te komen te verhogen van 11 naar 12 punten. “Dat betekent dat er restaurants af zullen vallen, maar er komen ook ruim 150 nieuwe adressen bij. De gids is nu in de afrondende fase en ik verwacht dat er tussen de 600 en 650 restaurants in komen te staan. We hebben voor de verhoging van 11 naar 12 punten gekozen, omdat de buitenlandse Gault&Millau’s ook de drempel op 12 hebben. We willen daarin consequent zijn.”

Hele jaar door

De gids lag de voorgaande jaren slechts twee maanden per jaar in de schappen, in de maanden november en december. “Dat waren goede maanden omdat Kerst ertussen zit. Maar ik denk dat we minstens tot en met de zomer relevant zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om het hele jaar door in de boekhandel te liggen. In totaal komen er 15.000 gidsen per jaar uit.”

Van der Lugt bouwde het afgelopen halfjaar aan zijn team van ongeveer 30 inspecteurs. Die werden allemaal vanaf het nulpunt uitgezocht. “We hebben ervoor gekozen om helemaal opnieuw te beginnen. Het hele inspectieteam is zo goed als nieuw. Drie inspecteurs van voorgaande jaren hebben zich weer bij ons gevoegd.”

Parels en jong talent

Met het uitzoeken van de inspecteurs probeerde Van der Lugt een landelijke dekking te realiseren. “De focus gaat al jaren uit naar Amsterdam, maar we willen ook sterk zijn in de regio. Dat betekent dat we ook onze inspecteurs landelijk moesten zoeken. De gids vermeld restaurants met 12 tot 20 punten. Vanaf 16 punten praat je over de absolute top in de gastronomie, maar het jonge talent en de parels zijn nu al te vinden tussen de 12 en de 16 punten. Door het puntensysteem van Gault&Millau zijn wij in staat ook de juiste aandacht te geven aan deze mooie culinaire adressen.”

Evenementen

Ook op het gebied van evenementen heeft de voormalig business development director footwear bij Chaud Devant nieuwe plannen. “Los van de lancering van de gids wil ik nog een contactmoment organiseren. Het liefst in het voorjaar. Hoewel we nu nog erg druk bezig zijn met de voorbereiding voor de lancering van de gids, ben ik van het begin al bezig om te kijken waar en of er nog een evenement plaats kan vinden.” Daarbij heeft hij zich tijdens zijn werkzaamheden bij Chaud Devant laten inspireren op buitenlandse beurzen. “Waar barista’s en bartenders echt in hun eigen niche zitten, ook op beurzen, is dit nog niet echt het geval met de chef-koks. Daar zie ik kansen."

Gault&Millau POP

De frisse start zorgt ervoor dat de app nog geen reviews en punten heeft kunnen uitdelen. “Dat doen we pas na 3 december”, verklaart Van der Lugt. “Dan hebben we onze eigen reviews en onze eigen punten en gaan we alles up-to-date maken. Net als in België willen we volgend jaar starten met de Gault&Millau POP. POP staat voor popular. Dat wordt een selectie van toegankelijke restaurants met vaak de focus op één product.” Denk aan kwalitatief goede burgerrestaurants met een ijzersterk concept. De selectie komt voornamelijk online te staan en is mede opgezet om de jongere generatie aan ons te binden.”

Onderscheidende factor

Over het culinaire niveau in Nederland is Van der Lugt erg te spreken. Hoewel hij zichzelf niet brandt aan uitspraken over het niveau, neemt hij er graag een uitspraak over van zijn hoofdinspecteur, Luc Hoornaert. De geboren Belg zei tegen hem: "Na Parijs en Londen denk ik dat Amsterdam op een goede derde plaats komt in de Europese ranking.” Zelf durft Van der Lugt wel de volgende uitspraak aan: “Je ziet dat de chefs in Amsterdam en Nederland eigenlijk een beetje afstand nemen van de klassieke scholing. Chefs hier bewandelen echt hun eigen weg. Die onderscheidende factor is van groot belang in de culinaire wereld.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends
Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren gele...

Economie KHN
KHN in actie tegen boete op tijdelijk werk

‘Zo werkt het niet’. Onder dat motto komen ondernemers uit de horeca en andere branches vanaf vandaag in actie tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet maakt tijdelijk werk, en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, duurder. Seizoensarbeid of ...

Awards F&B
De 10 genomineerden voor AF&BM F&B Professional of the Year

Jaarlijks gaat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) op zoek naar dé F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer/-vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij/zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Columns Starten in de horeca
Audio-column: Verslavend Genieten

Monique van Gevelt schrijft al enige tijd columns voor onze website, waarbij ondernemen centraal staat. De horeca is immers een business die niet voor iedereen weggelegd is, en zeker niet op zakelijk vlak. Voor onze websites spreekt Monique ook audio-columns in. Dit keer met het onderwerp 'Ve...

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Amsterdam Achtergronden
De Gouden Reael: al 200 jaar een begrip in Amsterdam

De Gouden Reael is al jaren een begrip, maar voor veel Amsterdammers nog een echte 'hidden gem'. Het restaurant is gevestigd in een prachtig zeventiende-eeuws pand en gelegen op het historisch Realeneiland in Amsterdam. Sinds deze zomer heeft De Gouden Reael twee nieuwe eigenaren. Doel is om...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: