Godfried van der Lugt vaart nieuwe koers met Gault&Millau

27 september 2018 | David Bakker

De allereerste Gault&Millau onder het bewind van Godfried van der Lugt wordt op 3 december in Amsterdam gepresenteerd. In het voorjaar startte Van der Lugt in zijn functie als Managing Director met een schone lei en half november gaat ‘zijn’ gids naar de drukker. “We willen een hoop nieuwe dingen doen, maar de basis blijft voorlopig nog altijd de gids.”

Een van de meest ingrijpende veranderingen die Van der Lugt heeft toegepast is de drempel om in de gids te komen te verhogen van 11 naar 12 punten. “Dat betekent dat er restaurants af zullen vallen, maar er komen ook ruim 150 nieuwe adressen bij. De gids is nu in de afrondende fase en ik verwacht dat er tussen de 600 en 650 restaurants in komen te staan. We hebben voor de verhoging van 11 naar 12 punten gekozen, omdat de buitenlandse Gault&Millau’s ook de drempel op 12 hebben. We willen daarin consequent zijn.”

Hele jaar door

De gids lag de voorgaande jaren slechts twee maanden per jaar in de schappen, in de maanden november en december. “Dat waren goede maanden omdat Kerst ertussen zit. Maar ik denk dat we minstens tot en met de zomer relevant zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om het hele jaar door in de boekhandel te liggen. In totaal komen er 15.000 gidsen per jaar uit.”

Van der Lugt bouwde het afgelopen halfjaar aan zijn team van ongeveer 30 inspecteurs. Die werden allemaal vanaf het nulpunt uitgezocht. “We hebben ervoor gekozen om helemaal opnieuw te beginnen. Het hele inspectieteam is zo goed als nieuw. Drie inspecteurs van voorgaande jaren hebben zich weer bij ons gevoegd.”

Parels en jong talent

Met het uitzoeken van de inspecteurs probeerde Van der Lugt een landelijke dekking te realiseren. “De focus gaat al jaren uit naar Amsterdam, maar we willen ook sterk zijn in de regio. Dat betekent dat we ook onze inspecteurs landelijk moesten zoeken. De gids vermeld restaurants met 12 tot 20 punten. Vanaf 16 punten praat je over de absolute top in de gastronomie, maar het jonge talent en de parels zijn nu al te vinden tussen de 12 en de 16 punten. Door het puntensysteem van Gault&Millau zijn wij in staat ook de juiste aandacht te geven aan deze mooie culinaire adressen.”

Evenementen

Ook op het gebied van evenementen heeft de voormalig business development director footwear bij Chaud Devant nieuwe plannen. “Los van de lancering van de gids wil ik nog een contactmoment organiseren. Het liefst in het voorjaar. Hoewel we nu nog erg druk bezig zijn met de voorbereiding voor de lancering van de gids, ben ik van het begin al bezig om te kijken waar en of er nog een evenement plaats kan vinden.” Daarbij heeft hij zich tijdens zijn werkzaamheden bij Chaud Devant laten inspireren op buitenlandse beurzen. “Waar barista’s en bartenders echt in hun eigen niche zitten, ook op beurzen, is dit nog niet echt het geval met de chef-koks. Daar zie ik kansen."

Gault&Millau POP

De frisse start zorgt ervoor dat de app nog geen reviews en punten heeft kunnen uitdelen. “Dat doen we pas na 3 december”, verklaart Van der Lugt. “Dan hebben we onze eigen reviews en onze eigen punten en gaan we alles up-to-date maken. Net als in België willen we volgend jaar starten met de Gault&Millau POP. POP staat voor popular. Dat wordt een selectie van toegankelijke restaurants met vaak de focus op één product.” Denk aan kwalitatief goede burgerrestaurants met een ijzersterk concept. De selectie komt voornamelijk online te staan en is mede opgezet om de jongere generatie aan ons te binden.”

Onderscheidende factor

Over het culinaire niveau in Nederland is Van der Lugt erg te spreken. Hoewel hij zichzelf niet brandt aan uitspraken over het niveau, neemt hij er graag een uitspraak over van zijn hoofdinspecteur, Luc Hoornaert. De geboren Belg zei tegen hem: "Na Parijs en Londen denk ik dat Amsterdam op een goede derde plaats komt in de Europese ranking.” Zelf durft Van der Lugt wel de volgende uitspraak aan: “Je ziet dat de chefs in Amsterdam en Nederland eigenlijk een beetje afstand nemen van de klassieke scholing. Chefs hier bewandelen echt hun eigen weg. Die onderscheidende factor is van groot belang in de culinaire wereld.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: