Godfried van der Lugt vaart nieuwe koers met Gault&Millau

27 september 2018 | David Bakker

De allereerste Gault&Millau onder het bewind van Godfried van der Lugt wordt op 3 december in Amsterdam gepresenteerd. In het voorjaar startte Van der Lugt in zijn functie als Managing Director met een schone lei en half november gaat ‘zijn’ gids naar de drukker. “We willen een hoop nieuwe dingen doen, maar de basis blijft voorlopig nog altijd de gids.”

Een van de meest ingrijpende veranderingen die Van der Lugt heeft toegepast is de drempel om in de gids te komen te verhogen van 11 naar 12 punten. “Dat betekent dat er restaurants af zullen vallen, maar er komen ook ruim 150 nieuwe adressen bij. De gids is nu in de afrondende fase en ik verwacht dat er tussen de 600 en 650 restaurants in komen te staan. We hebben voor de verhoging van 11 naar 12 punten gekozen, omdat de buitenlandse Gault&Millau’s ook de drempel op 12 hebben. We willen daarin consequent zijn.”

Hele jaar door

De gids lag de voorgaande jaren slechts twee maanden per jaar in de schappen, in de maanden november en december. “Dat waren goede maanden omdat Kerst ertussen zit. Maar ik denk dat we minstens tot en met de zomer relevant zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om het hele jaar door in de boekhandel te liggen. In totaal komen er 15.000 gidsen per jaar uit.”

Van der Lugt bouwde het afgelopen halfjaar aan zijn team van ongeveer 30 inspecteurs. Die werden allemaal vanaf het nulpunt uitgezocht. “We hebben ervoor gekozen om helemaal opnieuw te beginnen. Het hele inspectieteam is zo goed als nieuw. Drie inspecteurs van voorgaande jaren hebben zich weer bij ons gevoegd.”

Parels en jong talent

Met het uitzoeken van de inspecteurs probeerde Van der Lugt een landelijke dekking te realiseren. “De focus gaat al jaren uit naar Amsterdam, maar we willen ook sterk zijn in de regio. Dat betekent dat we ook onze inspecteurs landelijk moesten zoeken. De gids vermeld restaurants met 12 tot 20 punten. Vanaf 16 punten praat je over de absolute top in de gastronomie, maar het jonge talent en de parels zijn nu al te vinden tussen de 12 en de 16 punten. Door het puntensysteem van Gault&Millau zijn wij in staat ook de juiste aandacht te geven aan deze mooie culinaire adressen.”

Evenementen

Ook op het gebied van evenementen heeft de voormalig business development director footwear bij Chaud Devant nieuwe plannen. “Los van de lancering van de gids wil ik nog een contactmoment organiseren. Het liefst in het voorjaar. Hoewel we nu nog erg druk bezig zijn met de voorbereiding voor de lancering van de gids, ben ik van het begin al bezig om te kijken waar en of er nog een evenement plaats kan vinden.” Daarbij heeft hij zich tijdens zijn werkzaamheden bij Chaud Devant laten inspireren op buitenlandse beurzen. “Waar barista’s en bartenders echt in hun eigen niche zitten, ook op beurzen, is dit nog niet echt het geval met de chef-koks. Daar zie ik kansen."

Gault&Millau POP

De frisse start zorgt ervoor dat de app nog geen reviews en punten heeft kunnen uitdelen. “Dat doen we pas na 3 december”, verklaart Van der Lugt. “Dan hebben we onze eigen reviews en onze eigen punten en gaan we alles up-to-date maken. Net als in België willen we volgend jaar starten met de Gault&Millau POP. POP staat voor popular. Dat wordt een selectie van toegankelijke restaurants met vaak de focus op één product.” Denk aan kwalitatief goede burgerrestaurants met een ijzersterk concept. De selectie komt voornamelijk online te staan en is mede opgezet om de jongere generatie aan ons te binden.”

Onderscheidende factor

Over het culinaire niveau in Nederland is Van der Lugt erg te spreken. Hoewel hij zichzelf niet brandt aan uitspraken over het niveau, neemt hij er graag een uitspraak over van zijn hoofdinspecteur, Luc Hoornaert. De geboren Belg zei tegen hem: "Na Parijs en Londen denk ik dat Amsterdam op een goede derde plaats komt in de Europese ranking.” Zelf durft Van der Lugt wel de volgende uitspraak aan: “Je ziet dat de chefs in Amsterdam en Nederland eigenlijk een beetje afstand nemen van de klassieke scholing. Chefs hier bewandelen echt hun eigen weg. Die onderscheidende factor is van groot belang in de culinaire wereld.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: