''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

27 maart 2019 | Thijs Jacobs

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een heel marketingteam, dat inmiddels bestaat uit twaalf personen, dat de restaurants ondersteunt. Bovendien staan er nog twee vacatures open.”

De lokale ondernemers hebben een zekere vrijheid om zelf te posten op hun pagina’s. “De vestigingen hebben lokale pagina’s, maar er zijn ook de reguliere pagina’s. De lokale ondernemers worden wel begeleid in hun campagnes; er zijn duidelijke afspraken over wat geplaatst kan worden en wij leveren beeldmateriaal aan. Daarnaast staat het ze vrij om eigen beeldmateriaal te maken, we zijn er zelfs voorstander van. De mensen willen toch zien wat er in ‘hun’ vestiging gebeurt, welke acties er zijn en wie de mensen achter de schermen zijn.”

Denk je ook aan de wetgeving?

Zo’n social media protocol klinkt wat streng, maar volgens Marjolein is het vooral bedoeld om bepaalde fouten, waar je niet zo gauw over nadenkt, te voorkomen. “Dat protocol klinkt inderdaad zwaar”, vertelt Marjolein, “maar soms kom je dingen tegen op het gebied van wet- en regelgeving die je aan kunt pakken. Of ik een voorbeeld heb? Jazeker, foto’s waarop gasten zichtbaar in beeld zijn. Daar moet je mee uitkijken; officieel moet je een ‘portretrechtcontract’ tekenen, maar dat gaat wel een beetje ver. In het geval van social media kun je onderling wat afspreken, dat is doorgaans prima, maar in het geval van een poster aan de wand van je zaak is het een ander geval. Zo’n social media post is een eenmalig iets, terwijl die poster er langere tijd hangt.”

Je facebookpagina is geen vacatureprikbord

Het is verleidelijk om op je Facebookpagina openstaande vacatures te plaatsen, maar niet altijd verstandig. “Je moet uitkijken dat de lokale pagina’s geen vacaturepagina’s worden. Het doel van de lokale pagina is immers de doelgroep relevante content aan te bieden, zoals leuke acties, actualiteiten  en evenementen. We hebben dan ook een speciale vacature-facebookpagina, waarop we de vacatures wél kwijt kunnen. Natuurlijk blijven wij als marketingafdeling doorontwikkelen, want de gast verandert ook. Op Instagram plaats je heel andere content dan op Facebook, je moet je dat wel realiseren. Dat is ook de reden waarom we de lokale franchisers aanvankelijk geen eigen accounts aan lieten maken, maar nu kan dat inmiddels wel. Nog een verschil: voor ‘Insta’ leveren wij niets aan bij de ondernemers. Dat werkt niet, het moet wel echte content zijn uit de zaak of van gasten. In het verleden hebben we weleens met influencers gewerkt en dat gaan we weer oppakken. We worden ook vaak door influencers benaderd, maar het moet honderd procent een goede match zijn, de mensen moeten zich wel voor kunnen stellen dat die persoon daadwerkelijk een gast van De Beren is.”

Instagram en Facebook worden het meest gebruikt door horecaondernemers, maar ook andere kanalen worden ingezet door De Beren. “Snapchat gebruikten we wel bij de opening van een nieuwe vestiging; toen konden mensen een eigen filtertje gebruiken. Heel leuk! Maar op ‘snap’ doen we nu geen advertenties, daar zit toch meer de subdoelgroep van De Beren, terwijl de echte doelgroepen op Facebook en Instagram zitten. Daar adverteren we wel.” Zelfs LinkedIn wordt actief gebruikt door de formule: “LinkedIn is meer corporate, dus niet naar de gasten toe gericht. Daar plaatsen we wel nieuws over openingen en we laten er zien wat voor organisatie we zijn.”

Hoe bereik je je doelgroep nog via social media?

Sinds ongeveer een jaar is het zeer moeilijk om je content op organische wijze in de tijdlijn van je doelgroep te krijgen. Je moet dus wel campagnes maken? Marjolein: “Het bereik is op Facebook zonder meer veel lager geworden, terwijl je daar totaal geen invloed op hebt. Het is aan te raden gewoon door te blijven gaan en steeds betere content te maken. Op die manier kom je vanzelf wel in beeld, zo doen wij het ook. Vooral de lokale ondernemers zullen er last van hebben, op de hoofdpagina van De Beren (met bijna 33.000 likes op Facebook, red.) merken we er minder van. Om lokaal toch goed zichtbaar te worden, targeten we op locaties en doelgroepen. Retargeting wordt heel veel ingezet; op die manier ga je als merk toch in het achterhoofd van je klant zitten. Die ziet een filmpje op YouTube met een advertentie van De Beren, waarna hij op Facebook en Instagram weer met het merk in aanraking komt. Dat werkt zeker. Naamsbekendheid is wat ons betreft toch wel het grootste doel in de social campagnes.”

Inmiddels heeft De Beren niet alleen 37 restaurants, maar ook zo’n 20 bezorgrestaurants. “Er staan veel franchisenemers te popelen om een bezorgrestaurant te kunnen openen, maar het ontbreekt nog een beetje aan goede locaties. In het verleden zaten we vaker op industrieterreinen, maar we hebben er al enkele verhuisd naar zichtlocaties. Waarom? Nou ja, afhalen willen we ook stimuleren, of tenminste meepakken, en het is goed voor je naamsbekendheid. In Amersfoort openen we begin mei een nieuw bezorgrestaurant. In de social campagnes zijn we voor opening al een tijdje bezig, meestal is het een traject van drie maanden. Gedurende die periode zetten we al leuke content live, zoals beelden van de verbouwing en dergelijke. Als er al een restaurant in de buurt zit, dan trekken ze samen op. Het bereik is dan groter en de kosten kunnen worden gedeeld.”

De Beren blijft maar groeien!

De Beren is een restaurantketen die online zeer zichtbaar is, maar ook op het vlak van bezorgen steeds groter wordt. Tegelijkertijd opent de keten aan de lopende band restaurants. Marjolein moet even in de planning kijken en ziet dat er de komende tijd weer wat feestjes gevierd gaan worden bij De Beren: “Even kijken hoor, dinsdag heropenen we ons restaurant in Dordrecht. Die zaak is verbouwd naar de nieuwe stijl, zodat het echt een ‘Beren 2.0’ is. In Den Bosch openen we begin april onze achtendertigste zaak en de week daarop openen we ons tweede restaurant in Capelle aan den IJssel. Het leuke aan de zaak in den Bosch is het verhaal van de franchiser. Kim heeft een De Beren zaak in Arnhem, maar komt van origine uit Den Bosch. Toen zij hoorde dat we in die stad zouden openen, was ze er als eerste bij. Dat is enorm leuk toch?”

Meer leren over social media?

HM Academy biedt horecaprofessionals de kans om op 15 april aanstaande een training over Facebook en Instagram marketing te volgen. Het organische bereik valt immers vaak tegen (dat las je net al), maar daar kan verandering in komen!

De training duurt één dag, vindt plaats in Postillion Hotel Bunnik en het tarief bedraagt 395 euro. Koffie en thee, lunch en een afsluitende borrel zijn inclusief! Klik hier om je in te schrijven voor deze interessante training.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: