Aards Eetbar en Wijnwinkel: “Een transparante personeelsplanner geeft ons de juiste uitstraling”

Auteur: José Mast
Branded Content 20 oktober 2023
Aards Eetbar en Wijnwinkel: “Een transparante personeelsplanner geeft ons de juiste uitstraling”

Aards Eetbar en Wijnwinkel in het Brabantse Berkel-Enschot is een combinatie van een dorpse eetbar en een winkel met circa 350 verschillende wijnen. Gasten van het restaurant lopen er weleens met een doosje wijn naar buiten en wijnproevers in de winkel genieten er ook van bijpassende gerechten. “Zo versterken winkel en restaurant elkaar,” legt chef-kok Vic Gruntjes uit. Samen met zijn vriendin Chrissy van Roessel is hij eigenaar van de zaak.

Met de tien personeelsleden die Aards Eetbar en Wijnwinkel heeft, vonden de ondernemers een geautomatiseerde personeelsplanner een must. Vic wilde het liefst een transparant systeem met slimme koppelingen met de kassa en de boekhouding. “Professionaliteit vind ik erg belangrijk. We houden gewerkte personeelsuren niet bij in Excel-bestandjes links en rechts. We willen dat medewerkers zelf inzicht hebben in hun gewerkte uren.”

“De gratis koppeling van het plansysteem met de kassa en de boekhouding brengt ons veel extra’s”

Aanvankelijk gebruikte Vic een ander plansysteem, dat hij kende uit een vorige werkkring. “Dat systeem was voor ons als werkgever wel gebruiksvriendelijk, maar de medewerkers konden er weinig informatie uithalen. Bovendien waren koppelingen met de kassa en de boekhouding niet bij de abonnementsprijs inbegrepen. Dat hield mij tegen om die koppelingen te maken.”

Makkelijke overstap

Vic is niet het type ondernemer dat makkelijk switcht van leverancier. Hij heeft dan ook wel even getwijfeld voordat hij de overstap naar Shiftbase durfde te maken. “Ik had gezien dat ik als Sligro-klant 15 procent korting zou krijgen op Shiftbase en dat ik niet extra hoefde te betalen voor koppelingen met de kassa en de boekhouding. Dat maakte Shiftbase goedkoper en completer dan het programma dat ik gebruikte. Toch vond ik een overstap tricky, want een nieuw systeem betekende ook dat ik alles opnieuw moest inrichten. Wat mij over de streep trok, was de gratis overstapservice die ik erbij kreeg. Dat nam mijn angst weg dat het allemaal mis zou kunnen lopen.”

“Door de gratis overstapservice ging de overstap van ons oude systeem heel makkelijk”

De overstapservice bestond uit het inrichten van het systeem volgens de wens van de onderneming én een aantal ondersteunende videocalls in een periode van twee weken. “Ik hoefde niks zelf uit te zoeken. De experts van Shiftbase richtten het systeem in zoals ik ook mijn oude systeem had ingericht. Na twee weken stond alles precies goed en wist ik ook zelf hoe ik zaken moest aanpassen.”

Sneller én goedkoper

De overstap is Vic honderd procent meegevallen. Het nieuwe systeem levert hem meer gemak op tegen lagere kosten. “Wat ik heel fijn vind is de koppeling met het kassasysteem, zodat medewerkers zelf kunnen inklokken. In de app kunnen ze real time de huidige stand van hun uren zien. Ze kunnen diensten wijzigen en wij kunnen via de app een aanvraag doen. De gewerkte uren worden automatisch klaargezet voor de boekhouder, zodat de salarissen kunnen worden berekend en betaald. Als ondernemer ben ik zo helemaal ontzorgd. Tegelijkertijd geeft dit systeem ons bedrijf ook de juiste uitstraling. We laten hiermee zien dat we open en eerlijk zijn in de gewerkte uren. Dat is een verbeterslag die we dankzij Shiftbase hebben kunnen maken.”

“Ik kreeg 15 procent korting op een compleet product, dat maakte de rekensom wel erg makkelijk”

Ook bedrijfsmatig is Aards Eetbar en Wijnwinkel erop vooruitgegaan. “We besparen niet alleen 25 euro per maand voor het plansysteem, ik ben per week ook zeker 3 uur minder tijd kwijt aan het beantwoorden van appjes van personeel en het oplossen van problemen. Niemand kan meer vergeten zijn gewerkte uren in te vullen, dat gebeurt nu allemaal automatisch. Al met al heeft Shiftbase ons alleen maar voordelen gebracht.”

Aards Eetbar en Wijnwinkel opende in 2021, in het laatste jaar van de coronaperiode. Vic raakte zijn baan in de catering kwijt. Samen met Chrissy, die sommelier is, wilde hij graag een eigen zaak beginnen. Om niet te kwetsbaar te zijn, kozen ze voor verschillende omzetstromen: een winkel én een restaurant. “Dat heeft ons meteen na de opening al geholpen, want tijdens de laatste lockdown mocht de winkel openblijven. Ook door het jaar heen is het een voordeel. In een rustig seizoen voor het restaurant, loopt de winkel toch gewoon door.”


Benieuwd wat Personeelsmanagement via Sligro voor jouw zaak kan betekenen? Laat dan je gegevens achter via dit formulier

Overig nieuws