Zo wordt de inkoop goedkoop

20 december 2017 | Roy Spijker

Inkopen doen kan een tijdrovend en duur klusje zijn. Hoe kun je als horecaondernemer hierop besparen in zowel tijd als geld? Joyce den Harder, accountant bij Euregio HabetsRoyen, en Marcel Beemsterboer, area manager bij Makro, geven tips en tricks.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

“Voor een accountant kan de inkoop veel extra werk opleveren”, vertelt Joyce den Harder. Ze legt uit waarom: “Het kan weleens gebeuren dat tijdens de inkoop iets vergeten wordt. Door terug te rijden naar de winkel om het product toch in te slaan, kan dit leiden tot een chaos aan bonnen. Ik adviseer mijn klanten dan ook altijd om zoveel mogelijk afspraken te maken met hun leveranciers, om bijvoorbeeld een rekening te openen. Door minder bonnen te verzamelen zit er meer structuur in je facturen. Daardoor hoef je zelf, of je boekhouder, minder tijd te besteden aan de administratie. Dat is uiteindelijk een besparing.”

Marcel Beemsterboer van Makro ziet hier ook een voordeel in. “Ondernemers die hun inkopen laten leveren krijgen sowieso maar één keer een factuur voor de hele levering,” aldus Beemsterboer. “In principe is het mogelijk om elke dag te leveren, maar wat we ook vaak zien is dat ondernemers ervoor kiezen om één of twee keer de goederen te laten bezorgen. Dit levert ook een besparing op, omdat het personeel dat verantwoordelijk is voor de inkoop wordt gedwongen hierover na te denken. Als je laat leveren is het ook verstandig om zoveel mogelijk te laten leveren door één leverancier.”

Samen sta je sterker
Volgens Joyce den Harder is het ook verstandig om een samenwerking aan te gaan met andere restaurants bij jou in de buurt. “Door met meerdere restauteurs samen te werken sta je sterker, wat ook weer kan leiden tot kortingen op je factuur. De leverancier heeft er in een klap één aantal extra klanten bij. Ook met bijvoorbeeld de brouwerij valt er op die manier te onderhandelen. Stel je bent met drie horecaondernemers in een dorp, dan kan je met z’n drieën naar de brouwerij stappen en afspraken maken over het leveren en de prijs. Voor de brouwerij is dit ook goedkoper, want zij hoeven maar één keer per week met de vrachtwagen naar dat dorp te rijden.”

Kijk verder dan A-merken
Marcel Beemsterboer van Makro raadt horecaondernemers aan om ook eens verder te kijken dan alleen de A-merken. “Bij Makro hebben we heel veel huismerken die vaak goedkoper zijn dan de A-merken. Veel mensen zijn merkentrouw, maar ik probeer ze juist te stimuleren om eens te kijken naar goedkopere alternatieven. Vaak is de kwaliteit daarvan hetzelfde of zelfs beter. Wil je als ondernemer niet inleveren op producten voor gerechten, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de schoonmaakmiddelen. Daar kan fors op bespaard worden als je overstapt van A-merk naar huismerk. Ook zou ik goed letten op seizoensproducten. Het is een feit dat producten goedkoper zijn als ze in het juiste seizoen worden gekocht.”

Let op bij acties
Joyce den Harder beaamt dit, maar plaatst hier ook een kanttekening bij. Zo zegt ze dat aanbiedingen een valkuil kunnen zijn. “Neem bijvoorbeeld het wildseizoen. De kans is groot dat je in die periode veel aanbiedingen voor wild voorbij ziet komen. Dit lijkt op het eerste gezicht kostenbesparend, maar wie te veel inslaat van een product kan wel eens bedrogen uitkomen. Je kan nog met een enorme voorraad zitten op het moment dat het wildseizoen voorbij is. Natuurlijk, de producten kunnen ingevroren worden, maar ook dan blijft het niet voor altijd houdbaar.”

Marcel Beemsterboer kan zich hier in vinden, maar voegt dat wel aan toe dat dit niet voor alle producten geldt. “De kwaliteit van versproducten wordt er niet beter op als je deze invriest, maar droge producten zoals meel kan je wel in de aanbieding kopen. Zeker als het producten zijn die dagelijks worden gebruikt. Probeer ook niet altijd te gaan voor de geijkte producten, maar ga eens op zoek naar alternatieven. Je kunt hiervoor altijd advies vragen bij een specialist.” 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Ondernemen Longread
Interview: De Drie Wijzen uit Oost openen 19 horecazaken in ruim 10 jaar

In het pand waar het allemaal begonnen is, Maxwell aan het Beukenplein in Amsterdam Oost, druppelen Piet van der Graaf, Jason Berg en Riad Farhat binnen. Een vaderlijke knuffel voor de gastheer, bezoekende gasten worden begroet met een lach, een stevige hand en een knipoog, de jassen gaan uit, koffi...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Evenement organiseren, simpel of niet?

Toen ik kortgeleden met een leuk gezelschap over een kerstmarkt wandelde, kon ik het niet laten er even bij stil te staan. Dit soort initiatieven kunnen de lokale (horeca)ondernemers namelijk een flinke ‘boost’ geven. Winkeliers en horecaondernemers slaan dan ook steeds vaker de handen i...

Achtergronden
Onderzoek: melk en kaas zijn beperkte bron van vitamine B12

Niet alleen vlees en vis, maar ook zuivelproducten als melk en kaas dragen bij aan de vitamine B12-voorziening van het lichaam. Alleen is de hoeveelheid vitamine B12 in melkproducten aan de krappe kant om een tekort te voorkomen als vlees en vis niet op het menu staan. Dat blijkt uit onderzoek van d...

Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

KHN
Nierstichting en KHN organiseren opnieuw Restaurant Driedaagse

Op 12, 13 en 14 maart 2019 organiseren de Nierstichting en KHN de tweede landelijke editie van de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Tijdens deze dagen laten we Nederland een speciaal tasting-menu proeven, waarbij de focus ligt op pure smaken, verse ingrediënten en minder zout. Met dit evenem...

Achtergronden
Download: HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: