Zo wordt de inkoop goedkoop

20 december 2017 | Roy Spijker

Inkopen doen kan een tijdrovend en duur klusje zijn. Hoe kun je als horecaondernemer hierop besparen in zowel tijd als geld? Joyce den Harder, accountant bij Euregio HabetsRoyen, en Marcel Beemsterboer, area manager bij Makro, geven tips en tricks.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

“Voor een accountant kan de inkoop veel extra werk opleveren”, vertelt Joyce den Harder. Ze legt uit waarom: “Het kan weleens gebeuren dat tijdens de inkoop iets vergeten wordt. Door terug te rijden naar de winkel om het product toch in te slaan, kan dit leiden tot een chaos aan bonnen. Ik adviseer mijn klanten dan ook altijd om zoveel mogelijk afspraken te maken met hun leveranciers, om bijvoorbeeld een rekening te openen. Door minder bonnen te verzamelen zit er meer structuur in je facturen. Daardoor hoef je zelf, of je boekhouder, minder tijd te besteden aan de administratie. Dat is uiteindelijk een besparing.”

Marcel Beemsterboer van Makro ziet hier ook een voordeel in. “Ondernemers die hun inkopen laten leveren krijgen sowieso maar één keer een factuur voor de hele levering,” aldus Beemsterboer. “In principe is het mogelijk om elke dag te leveren, maar wat we ook vaak zien is dat ondernemers ervoor kiezen om één of twee keer de goederen te laten bezorgen. Dit levert ook een besparing op, omdat het personeel dat verantwoordelijk is voor de inkoop wordt gedwongen hierover na te denken. Als je laat leveren is het ook verstandig om zoveel mogelijk te laten leveren door één leverancier.”

Samen sta je sterker
Volgens Joyce den Harder is het ook verstandig om een samenwerking aan te gaan met andere restaurants bij jou in de buurt. “Door met meerdere restauteurs samen te werken sta je sterker, wat ook weer kan leiden tot kortingen op je factuur. De leverancier heeft er in een klap één aantal extra klanten bij. Ook met bijvoorbeeld de brouwerij valt er op die manier te onderhandelen. Stel je bent met drie horecaondernemers in een dorp, dan kan je met z’n drieën naar de brouwerij stappen en afspraken maken over het leveren en de prijs. Voor de brouwerij is dit ook goedkoper, want zij hoeven maar één keer per week met de vrachtwagen naar dat dorp te rijden.”

Kijk verder dan A-merken
Marcel Beemsterboer van Makro raadt horecaondernemers aan om ook eens verder te kijken dan alleen de A-merken. “Bij Makro hebben we heel veel huismerken die vaak goedkoper zijn dan de A-merken. Veel mensen zijn merkentrouw, maar ik probeer ze juist te stimuleren om eens te kijken naar goedkopere alternatieven. Vaak is de kwaliteit daarvan hetzelfde of zelfs beter. Wil je als ondernemer niet inleveren op producten voor gerechten, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de schoonmaakmiddelen. Daar kan fors op bespaard worden als je overstapt van A-merk naar huismerk. Ook zou ik goed letten op seizoensproducten. Het is een feit dat producten goedkoper zijn als ze in het juiste seizoen worden gekocht.”

Let op bij acties
Joyce den Harder beaamt dit, maar plaatst hier ook een kanttekening bij. Zo zegt ze dat aanbiedingen een valkuil kunnen zijn. “Neem bijvoorbeeld het wildseizoen. De kans is groot dat je in die periode veel aanbiedingen voor wild voorbij ziet komen. Dit lijkt op het eerste gezicht kostenbesparend, maar wie te veel inslaat van een product kan wel eens bedrogen uitkomen. Je kan nog met een enorme voorraad zitten op het moment dat het wildseizoen voorbij is. Natuurlijk, de producten kunnen ingevroren worden, maar ook dan blijft het niet voor altijd houdbaar.”

Marcel Beemsterboer kan zich hier in vinden, maar voegt dat wel aan toe dat dit niet voor alle producten geldt. “De kwaliteit van versproducten wordt er niet beter op als je deze invriest, maar droge producten zoals meel kan je wel in de aanbieding kopen. Zeker als het producten zijn die dagelijks worden gebruikt. Probeer ook niet altijd te gaan voor de geijkte producten, maar ga eens op zoek naar alternatieven. Je kunt hiervoor altijd advies vragen bij een specialist.” 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: