Welke idioot heeft de pizza shoarma bedacht?

10 juli 2014 |
Welke idioot heeft de pizza shoarma bedacht?<

La cucina povera. ‘De arme keuken’. Dat is koken met simpele ingrediënten en pure smaken. La cucina povera staat model voor het ideaal
van de Italiaanse keuken: puur, eerlijk en smaakvol. Dat je kwaliteit kunt vinden op plekken waar je het niet verwacht, bewijzen Salvatore Gallo en Giovanni D'Apice, de twee eigenaren van restaurant Jammo Já in Beesd. Beesd is volgens velen de parel van de Betuwe, en dit eerlijke restaurant doet die parel meer dan recht.
Verschil tussen stad en platteland
Italiaanser kan het bijna niet, en dat in Beesd; één van de mooiste dorpen in de bloeiende Betuwe. Een regio die bekend staat om haar fruit, bloesem en fietstochten. Vanaf nu ook een regio die trots mag zijn op één van de beste Italiaanse restaurants van Nederland. Giovanni D’Apice vertelt over zijn passie, over het verschil tussen stad en platteland en over succes. Want succesvol is Jammo Já absoluut.

Een Italiaan met pizza?
“Mensen denken dat de grote stad geweldig is, maar ik denk daar anders over. Italianen die naar Nederland komen, belanden bijna altijd in Amsterdam. Geloof me, een goed Italiaans restaurant kun je daar maar moeilijk vinden. Wat heb je aan een Italiaans restaurant met 200 gerechten op de kaart, laat staan een pizza shoarma? Welke idioot heeft dat bedacht? Kwaliteit gaat dan duidelijk boven kwaliteit en versheid. Als er pizza op de kaart staat, weet je eigenlijk al genoeg, want een echte Italiaan eet geen pizza bij het diner: een pizza is een snack.

Lasagne serveert een echte Italiaan natuurlijk ook niet in een restaurant, want lasagne is gemaakt van afvalproducten en daardoor helemaal niet geschikt. In een restaurant moet de gast verwend worden, en dan kun je met een dergelijk gerecht niet aankomen.” Giovanni kan maar moeilijk wennen aan de Nederlandse gewoonten, en waarom zou hij? Zijn restaurant zit altijd vol.

Raar volk, die Beesdenaren
“In het begin was het voor ons even lastig hier in Beesd. Beesdenaren zijn raar volk, want ze willen eerst even zien wat er gebeurt. Iedereen zit maar een beetje te wachten totdat iemand als eerste de stap zet om hier te komen eten. Wanneer de eerste Beesdenaar echter over de dam is, dan volgen er meer.

Toen we net begonnen, hadden we dan ook veel gasten uit omringende plaatsen, zoals Leerdam, Geldermalsen en Culemborg over de vloer. De Beesdenaar heeft ons nu gelukkig ook ontdekt. In het weekend moet ik nu steevast zestig tot zeventig mensen teleurstellen, want we zitten altijd vol. En heus niet alleen met mensen uit deze regio hoor, ik krijg zelfs gasten uit Groningen over de vloer!” Ook op IENS zijn de reacties overwegend positief en Giovanni stelt, dat veel reserveringen voortvloeien uit de positieve berichten op deze website.

Kwaliteit beter dan in de stad
“Het leuke aan een dorp is, dat iedereen uit het dorp al eens is komen eten. Ook de focus op kwaliteit is bij dorpsbewoners vele malen hoger dan in de stad. Waarom? Omdat mensen in een dorp gaan wonen vanwege de kwaliteit van leven. Die kwaliteit zie je terug in alles: van het onderhoud van het eigen huis, tot aan de omgangsvormen en uiteindelijk ook op het bord. Hier kom je niet weg met slechte kwaliteit, want mensen zijn kieskeuriger. Natuurlijk heb je hier ook minder studenten, waardoor de gemiddelde bezoeker meer te besteden heeft. Italianen die naar Nederland komen, raad ik dan ook altijd aan om Amsterdam te ontvluchten en naar het échte Nederland te gaan.

Dat echte Nederland vind je hier, buiten de stad, en dat is in mijn ogen veel mooier dan de stad. Tokio, Londen, Amsterdam… Wat is het verschil? Alleen maar gebouwen met een paar unieke dingen zoals musea, maar vooral allemaal dezelfde winkels en ketens en bijna geen natuur. Om een land goed te leren kennen ga je van de snelweg af en naar het platteland. Nederlanders zouden trotser moeten zijn op hun mooie regio’s.”

Iedere dag vers
“We kopen iedere dag vers in. Iedere dag. Dat kost tijd natuurlijk, maar daardoor hebben we altijd de beste producten ter beschikking en spelen we op het aanbod in met de kaart. Bij ons kunnen de gasten kiezen uit een drie-, vier-, of vijfgangenmenu en slechts enkele vaste gerechten op de kaart. Iedere dag vullen we het menu anders in, naargelang de kwaliteit van de producten die we kunnen kopen. Dit houdt in dat ik iedere dag bij de groothandels op zoek ga naar de beste kwaliteit. Dat is ook de reden dat ik zelf naar de groothandel ga: ik moet de producten eerst zien, voelen en ruiken. Daarna weet ik pas of het voldoet aan onze eisen; eerder niet. Veel producten laat ik speciaal uit Italië komen, want die zijn hier niet verkrijgbaar. Denk daarbij aan de droge pasta en speciale kaas, maar ook bepaalde wijnen. Ik laat vooral producten uit de regio Campania, dat is dichtbij Napels en Pompeïi, overkomen want dat is ‘onze’ regio en we koken in de traditie van deze streek. Nederlandse producten smaken heel anders: een Nederlandse tomaat of courgette heeft de zon gewoon niet genoeg gezien. Onze keuken is eigenlijk heel simpel, dus daarom moet ieder ingrediënt van perfecte kwaliteit zijn, anders proef je het meteen.”

Kwaliteit in plaats van volume
Kwaliteit dus, en niet prijs of volume. Dat is ook te merken aan de persoonlijke benadering van de gast. “We moeten in het weekend veel gasten teleurstellen. We hebben 24 zitplaatsen binnen en willen de tafels maar één keer per avond bezetten. De mensen worden gewoon in alle rust een avond lang verwend. Vaak worden later op de avond de tafels aaneen geschoven en raken mensen aan de praat. Heerlijk is dat, wijntje erbij, lekker eten; heel gezellig.

Niet trots
Wat mij ook opvalt, is dat Nederlanders niet trots zijn op hun eigen keuken. Nederlandse chefs willen maar al te graag de Franse of Italiaanse keuken presenteren, terwijl Nederlandse producten fantastisch zijn. Wat te denken van de aardbei of de asperge? Wij hebben pas nog geëxperimenteerd met de risotto met aardbei (zie het recept op deze pagina) en ook een keer met aardbei en mozzarella. Overheerlijk en de Hollandse aardbei combineert prachtig met deze Italiaanse smaken. Opvallend genoeg krijg ik vaak de vraag van Italianen die Nederland bezoeken of ik een restaurant weet met een goede, authentieke Nederlandse keuken. Ik moet ze meestal het antwoord schuldig blijven, want Nederlanders zijn jammer genoeg niet trots op hun stamppotten, balkenbrij of varkenskop.”

Controle houden
De zaak voelt Italiaanser dan Italiaans aan. Mario, die de bediening doet, is een ‘echte Italiaan’ met een hartelijke lach en een vlotte babbel. Salvatore staat in de keuken en is de compagnon van Giovanni. Samen zijn deze drie mannen de kern van de zaak. Over Salvatore is Giovanni lovend: “Als er één chef-kok is in Nederland die Italiaans kan koken, dan is Salvatore dat. Uit dit kleine keukentje tovert hij de meest prachtige gerechten tevoorschijn. Op sommige avonden, zoals de woensdag, staan we trouwens met twee man. We hebben maar 24 zitplaatsen binnen en een klein terrasje buiten, dus meer is dan niet nodig. De administratie doen we zelf, de inkoop ook. Alles doen we eigenlijk liever zelf: op die manier behoud je de controle over de zaak.”

Populaire gerechten
Natuurlijk zijn er gerechten die het beter doen dan de andere op de kaart; de zogenoemde ‘hardlopers’. “De antipasto Jammo Já is zeer populair; deze bestaat uit zes Italiaanse voorgerechtjes en zijn iedere keer anders. Het viergangenmenu wordt heel vaak besteld, want voor veel gasten is het vijfgangenmenu toch echt te veel. Dat het menu inhoudelijk steeds wisselt, heeft met de kwaliteit van de dag te maken. Zoals gezegd: in Beesd wonen veel gezinnen, dat zijn mensen die drie keer per jaar op vakantie gaan en dan ook vaak naar Italië. Die hou je niet voor de gek en zij weten donders goed hoe het hoort te smaken. Dát is echt een verschil met de stad, waar je mensen de pasta van dertig cent de kilo kunt voorzetten. Ik zet mijn gasten pasta van drie euro de kilo voor. Dát is het verschil is het verschil tussen stad en land. Kwaliteit van leven.” Giovanni en zijn chef Salvatore zetten met hun enthousiasme en focus op kwaliteit het kleine dorpje Beesd hoog op de culinaire kaart.

En nu even privé

Wat drink je thuis?
Mineraalwater, wijn

Voor welke ondernemer heb je veel respect?
Ondernemers die niet nadenken over geld, maar het welzijn van de gast

Je favoriete muziek?
Jazz, opera, symfonische muziek en volksmuziek

Je favoriete tv-programma?
De wereld draait door

Je favoriete film?
Once Upon a Time in America (1984). Geregisseerd door Sergio Leone

In wat voor auto rijd je?
Fiat Panda en Lancia Y

Wat lees je op dit moment?
Ik lees alles (in het Italiaans)

Je levensmotto
‘Carpe diem’ is een Latijns spreekwoord dat ‘pluk de dag’ betekent

Je tip voor starters?
Wees authentiek, en denk altijd aan de gast en jezelf

Met wie zou je een dag willen ruilen?
Niemand

Auteur: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: