Van kraanwater naar tafelwater met EcoTapwater

23 oktober 2019 | David Bakker

Mineraalwater bottelen vanuit een verre bron ergens in Europa, vervuilende dieselwagens kilometers laten rijden om vervolgens na gebruik de petfles in de prullenbak te gooien. Het is niet meer van deze tijd. Er is een duurzamere oplossing voor de horeca; EcoTapwater. Een filtersysteem, aangesloten op het bestaande waternetwerk, dat zorgt voor kwalitatief hoogstaand water voor de gast. Geen flessen meer koelen, geen statiegeld of petflessen; een duurzame oplossing met een op maat gemaakt systeem.

Het concept lijkt ingewikkeld maar in de basis zorgt een filter bij het tappunt ervoor dat alle bacteriën en zware metalen uit het water worden gezuiverd. “En”, vertelt eigenaar Theo Wichers, “naast plat water kan de ondernemer ook bruisend water tappen. Door op hoge druk bij het tappunt koolzuur toe te voegen kan er ook koud bruisend water geschonken worden.”

Wat kost het?

EcoTapwater biedt een vaste abonnementsprijs vanaf 25 euro per week, afhankelijk van de grootte van de installatie. Wichers geeft een concreet voorbeeld over één van zijn klanten: “Restaurant Blaauw in Amsterdam verkoopt ongeveer 10.000 flessen per jaar. Blaauw betaalt ons een vast abonnementsprijs van 1820 euro per jaar, dat is 35 euro per week. Ter vergelijking: een literfles van de bekendere mineraalwatermerken kost gemiddeld een euro inkoop per stuk. Dat zou uitkomen op 10.000 euro per jaar.”

In de vaste abonnementsprijs van EcoTapwater zit de installatie van het systeem en het onderhoud. “Dat bieden we zeven dagen per week”, vervolgt Theo. “Dat zijn we naar onze klanten verplicht, vind ik. Twee keer per jaar voeren we controle uit op het systeem en vervangen we de filter. Dan kan je ook goed zien wat zo’n filter allemaal tegenhoudt. Je ziet letterlijk wat niet door de filter komt, daar schrikken ondernemers nog wel eens van. We hebben in Nederland al prachtig kraanwater. Met de filter van EcoTapwater wordt die kwaliteit alleen maar hoger.”

En dat is de Nederlandse horeca niet onopgevallen gebleven. Van lunchroom tot sterrenrestaurant, EcoTap sluit overal aan. “We hebben 19 sterrenzaken in ons bestand staan. Daar zijn we ontzettend trots op en geeft aan hoe hoog de kwaliteit van ons product is. Laatst hebben we EcoTapwater aangesloten bij De Rozario* in Helmond. Eigenaar Jermain de Rozario vertelde mij dat hij echt schrok van de hoeveelheid glaswerk en flessen die hij iedere keer weg moet gooien. Met EcoTapwater is dat verleden tijd.”

Beleving

Wichers biedt klanten op maat gemaakte glazen flessen, inclusief logo van het restaurant. “Het heeft een bepaalde uitstraling: een mooie unieke fles op tafel. Die flessen kunnen gewoon gespoeld en opnieuw gebruikt worden.” Naast het ecologische voordeel is EcoTapwater ook voordeliger voor de portemonnee. “Het water is kwalitatief beter dan mineraalwater uit een petfles én het draagt bij aan een schoner milieu. Dat zijn zaken waar de kritische restaurantbezoeker tegenwoordig ook op let. Het verhaal dat EcoTap vertelt, draagt bij aan de beleving die de ondernemer wil vertellen aan de gast.”

De tapkraan waar het schone water uit stroomt wordt op maat gemaakt, zo verzekert Wichers. “Iedere horecagelegenheid heeft een eigen identiteit. De bar is vaak een eye-catcher voor de gast. Wij bieden onze kranen in hout, gietijzer, roestvrijstaal en zelfs goudkleurig aan. De Nederlandse horeca lijkt zich te beseffen dat het aansleuren van mineraalwater in kratjes of flessen niet meer van deze tijd is. EcoTapwater geeft antwoord op duurzame vragen voor de ondernemer.”

Kijk voor meer informatie op ecotapwater.nl of bel Theo Wichers: 06-53426575.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: