Meesterlijk Gastvrij

Auteur: Jeannine Sok
16 oktober 2021
Meesterlijk Gastvrij

Samen met initiatiefnemer van de Week van de Horeca Lennart Maas, Ricardo Eshuis (directeur SVH), Hiske de Boer (SVH), Mathieu van Druenen (landelijk adviseur Werkgeversdienstverlening bij UWV Horeca) touren we door Limburg en ervaren we de Limburgse gastvrijheid.

Wat een hartverwarmend idee van SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) om Limburgse SVH Meesters te bezoeken tijdens de Week van de Horeca. Deze ondernemers worden dit jaar extra getroffen, want naast corona hebben zij ook nog te stellen met het hoge water. Bijzonder hoe je de veerkracht, de daadkracht en het ondernemerschap voelt en ervaart bij deze Meesters in culinair Limburg.

Op elke locatie worden we met alle egards ontvangen en spat de gedrevenheid ervan af. Wat is het toch een prachtig vak en wat mooi om kennis en ervaringen met elkaar te delen. Een inspirerende tour langs schitterende horecabedrijven op idyllische plekjes aan of vlak bij het water, waarbij de kennis van eten, drinken en gastvrijheid centraal staan: op elke plek proeven en ervaren.

De SVH Meestertour start bij Valuas in Venlo bij SVH Meesterkok Eric Swaghoven, een gedreven ondernemer die zichzelf tevens heeft gespecialiseerd in het bereiden van kroketten. Hij maakt de spannendste varianten op de klassieke kroket en werkt met de mooiste ingrediënten - denk aan verse vis van Schmidt Zeevis uit Rotterdam. Behalve mijn favoriete garnalenkroket lijkt het mij heerlijk om de truffelkroket van Eric te proeven. Inmiddels heeft hij meer dan dertig varianten. Hij laat vol trots zijn aparte productieruimte zien. Vanwege corona heeft hij zijn restaurant en brasserie van plaats verwisseld; samen met zijn medewerkers heeft hij er hard aan gewerkt. Aan de gang blijven is in een bijzondere tijd heel belangrijk, kijken naar wat er wel kan. ‘In onze branche moet je werken aantrekkelijk maken, wij willen het vak behouden, door juist ook met de jonge garde de mooie onderdelen en de kennis te delen. Daarnaast is het zaak dat je alle medewerkers fatsoenlijk betaalt. Wij betalen iedere minuut. Kwaliteit overleeft uiteindelijk.’ Het bedrijf van Eric is divers: koken op sterrenniveau, een brasserie en een hotel. Ga er maar aan staan, 24/7 gastvrij!

De karavaan verplaatst zich verder naar het zuiden: naar Da Vinci in Maasbracht, waar SVH Meestergastheer Petro Kools en SVH Meesterkok Margo Reuten ons met open armen ontvangen. Zij zijn de bevlogen ondernemers van het kunstzinnige restaurant aan de Maas, een zaak die ze met veel enthousiasme hebben opgebouwd. ‘Wij houden van lekker eten en drinken en hebben liefde voor onze medewerkers. We zijn trots dat we nog steeds dit restaurant mogen draaien. We zijn altijd op zoek naar “kennispikkers”, omdat zij anders in het arbeidsproces staan. Ze zijn nieuwsgierig en willen zich specialiseren, en daar willen wij hen graag bij helpen. Ons vak is gasten meenemen in ons verhaal, laten voelen en ervaren.’ Ze zien het restaurant als hun podium waarop ze hun vakmanschap en liefde voor eten, drinken en gastvrijheid delen met nieuwe medewerkers en de gasten die komen genieten. Het creatieve stel bedenkt altijd wel iets nieuws om hun gasten te verrassen, zonder de klassiekers uit het oog te verliezen. Na afloop ontvangen we een mooi verpakt geschenk, prachtig vormgegeven in de stijl van het restaurant: een ‘blik op de toekomst’.

SVH Meestergastheer Jan Westerbeek van Graaf ter Horst ontvangt ons op een historische plek in Horst. Het pand is door twee broers helemaal opnieuw opgebouwd - een bevlogen verhaal van een fantastisch managementteam dat elkaar enorm versterkt. De gigantische verbouwing nam meer dan dertien maanden in beslag en vervolgens gingen ze midden in de coronatijd open. Dat vergt doorzettingsvermogen en geloof in de toekomst. Jan vindt het heerlijk om zijn kennis over te dragen aan de jeugd. In zijn ogen zijn de SVH Meesters de boegbeelden om het vak uit te dragen en ook zelf het goede voorbeeld geven; je bent nooit te oud om te leren. ‘Je raakt echt nooit uitgeleerd, als je maar nieuwsgierig bent in het vak. Als Meester moet je inspireren en alles op een positieve manier benaderen. De jonge garde geef ik ook de tijd om te groeien, dat gaat niet van de ene op de andere dag. Dat gaat met vallen en opstaan.’ Jan is een echte ambassadeur van SVH, hij vertelt vol trots dat hij twaalf SVH-diploma’s heeft. In Limburg merk je een enorme loyaliteit onder de medewerkers. Volgens Jan komt dat de gastvrijheid ten goede, want door ergens langer te werken bouw je een relatie op met het team en de gasten. Tijdens de coronaperiode zijn er veel trainingen gegeven om de kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Het bedrijf heeft een duidelijke visie. Dit is een topbedrijf in wording, waar iedereen welkom is.

De SVH Meestertour sluiten we af bij SVH Meesterkok René Brienen van Brienen aan de Maas in Well. Wederom worden we hartelijk ontvangen, een glaasje vrolijkheid maakt het helemaal compleet. Op het terras treffen we enthousiaste vakkrachten, vrienden, journalisten en vaste gasten van René. Hij verzamelt altijd kritische mensen om zich heen, met wie hij zijn nieuwe ideeën en visie bespreekt. Met ons deelt hij zijn nieuwste plannen. Deze Meester vindt dat je altijd actief moet blijven, moet vernieuwen en verjongen. Hij vertelt dat hij in contact is gekomen met een ambitieuze kok uit Polen; hij vindt het soms moeilijk om dingen uit handen te geven, maar nu heeft hij besloten de jonge, gedreven kok een kans te geven. De jonge man gaat zijn rechterhand worden. We heffen het glas op een nieuwe toekomst en sluiten deze bijzondere tour af met een zeer positief gevoel.

Het was ontzettend inspirerend om ervaringen met elkaar te delen over de bijzondere tijd die we ook in de horeca hebben meegemaakt. Zo mooi om te zien hoe veerkrachtig en ondernemend de SVH Meesters zijn. Het was fijn om elkaar live te ontmoeten en goede gesprekken te voeren. Samen eten en drinken verbindt.

Het doel van de SVH Meestertour was om het positieve gevoel van de horeca over te brengen en samen de krachten te bundelen. Ik denk dat dat zeker gelukt is en kijk nu al uit naar de volgende tour. Wat is het toch gaaf om in deze prachtige branche te werken!

Over Jeannine Sok

Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen en trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid.

Overig nieuws