KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

23 oktober 2020 | Redactie

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant of de bar van het hotel. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Het instellen van een alcoholklok in hotels is hét voorbeeld van symboolpolitiek en getuigt van weinig inlevingsvermogen. Het is onacceptabel dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca worden ingevoerd, terwijl het probleem hem niet zit in de locatie, maar in het gedrag en het geringe draagvlak voor de maatregelen in de samenleving.

Vanaf vanavond mag er in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol worden geschonken of worden genuttigd in de publieke ruimten. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Wel mogen gasten alcoholische dranken gebruiken op de hotelkamer (bijvoorbeeld uit de minibar). Volgens het Veiligheidsberaad is deze beslissing genomen, omdat er enkele incidenten zijn geweest met jongeren die in hotelkamers feesten hadden georganiseerd. Echter zijn deze incidenten op één hand te tellen en zijn deze volgens KHN totaal niet representatief voor wat er in de 2500 hotels in het hele land gebeurt. Blijkbaar is een handjevol incidenten voor het kabinet een reden om de bijna 2500 hotels en hun duizenden gasten te straffen. Dat het kabinet - om maar daadkrachtig over te willen komen – de hele hotelbranche dupeert vanwege het beeld dat alle hotels in Nederland volgens hen vol zit met feestende jongeren, getuigt van weinig kennis van de realiteit en is het toppunt van symboolpolitiek.

Wat betekent gastvrijheid nog?

Gasten verblijven in hotels om zeer uiteenlopende redenen. Veel mensen zijn afhankelijk van een hotelovernachting, niet alleen voor privéafspraken zoals vakanties, maar ook voor werk. Deze gasten gastvrijheid bieden is – juist in deze tijd – hard nodig. Maar met het afpakken van dit laatste stukje gastvrijheid lijkt het erop dat de enige sector die nog open is, nu ook kapot moet. Het probleem zit hem nog niet eens in de omzetderving na 20:00 uur, al draaien hotels op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Met dit besluit haal je een deel van de essentie van een hotelverblijf weg, namelijk gastvrij genieten. Veel hotels kunnen op een verantwoorde manier hun gasten verwelkomen; hoteliers werken volgens strenge protocollen, maar hier wordt totaal niet naar gekeken. Het instellen van een hotel-alcoholklok voor hotelgasten is het nodeloos onderuit halen van een sector die al in zwaar weer zit en dat is niet uit te leggen aan hoteliers. Zij ervaren hierdoor namelijk niet alleen rechtstreekse schade door omzetderving na 20:00 uur, de indirecte klap zal wellicht veel groter zijn; namelijk een verdere afname van de vraag naar hotelovernachtingen.

Draagvlak

Volgens KHN moet er vooral op de agenda staan hoe de overheid het draagvlak voor de maatregelen verhoogt. Het probleem zit niet in de locatie, maar de grootste problemen zijn het gedrag van mensen en het draagvlak in de samenleving. Deze los je dus niet op door een alcoholklok in te stellen. We zagen al eerder dat met het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, het probleem zich opnieuw naar de grootste besmettingshaard – de privésfeer – verplaatst, terwijl de horeca met alle strenge protocollen juist een veilig alternatief kan bieden voor huisfeestjes en (illegale) bijeenkomsten. De bierverkoop in supermarkten schoot omhoog. Bovendien verplaatste de verkooppiek zich – na het verbod op alcoholverkoop na 20:00 - naar eerder op de dag. Opnieuw wordt er geen probleem opgelost. KHN voorziet de komende tijd dan ook meer overlast op straat en in de illegaliteit.

Wetenschappelijke onderbouwing blijft opnieuw uit

Bovendien mist er ook een wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van deze maatregelen. Daarnaast is er ook nog altijd geen onderbouwing van de eerder afgekondigde maatregelen voor de horeca. KHN stuurde minister De Jonge een maand geleden een brief met de vraag om de maatregelen te onderbouwen. Tot onze teleurstelling hebben wij daarop geen enkele reactie ontvangen. KHN ziet het niet reageren van minister De Jonge op de brief als een blijk van minachting naar de horeca. Immers heeft het kabinet een zorgplicht, ook naar de BV Nederland toe. En als het kabinet wél ingrijpende maatregelen neemt die een sector zó wezenlijk raakt, maar deze weigert te onderbouwen, dan is dat op zijn minst kwalijk te noemen.

Kom met een wetenschappelijk onderbouwing

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De teleurstelling en woede is groot; wederom zijn we niet gekend in deze beslissing en moeten we het overheidsbesluit zelf teruglezen op de website van de Rijsoverheid. Bovendien mist ook deze maatregel elke vorm van onderbouwing. Onbegrip bij onze leden heeft inmiddels ook plaatsgemaakt voor boosheid. Probeer het maar eens uit te leggen; de horeca krijgt de hardste klappen, terwijl de oorzaak ergens anders ligt. En als wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van de maatregelen ontbreekt, hoe kun je dan verwachten dat het draagvlak voor de maatregelen behouden blijft? Daarom willen we zo snel mogelijk een wetenschappelijke onderbouwing voor deze aanscherping en de maatregelen die al sinds enkele weken van kracht zijn. Die onderbouwing kán niet uitblijven als het kabinet de sector en de 500.000 werknemers serieus neemt.” 

KHN denkt in mogelijkheden

KHN is kritisch als het gaat om de wetenschappelijke onderbouwing, maar steekt ook haar hand uit als het gaat om mogelijkheden in de strijd tegen het coronavirus. Daarom werkt KHN samen met MKB-Nederland en VNO-NCW aan een plan dat voorziet in slimme maatregelen en vooral veel meer maatwerk, om te kijken wat er per type locatie wél mogelijk is. KHN wil hiermee voor alle verschillende sectoren binnen de horecabranche verantwoorde versoepelingen realiseren. Met gerichte en efficiënte maatregelen per bedrijf, hoeft er zo niet onnodig ingegrepen te worden in bedrijven waar geen besmettingsproblemen zijn en kan er in fases worden toegewerkt naar een heropening van de volledige horeca. Het doel van alle betrokken partijen is dat deze intelligente maatregelen op korte termijn een goede plek krijgen in de routekaart van het kabinet. Met deze coronamaatregelentool kunnen ondernemers zich beter voorbereiden op het moment dat er weer zicht is op een heropening. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: