Japans Wagyu verkrijgbaar

25 juni 2014 |
Japans Wagyu verkrijgbaar<

Japans Wagyu zal vanaf nu op de kaart prijken van menig toprestaurant en de consument kan het kopen bij hoogwaardige slagerijen. Japan heeft definitief de exportmarkt geopend voor
dit authentieke Japanse product. Horecaslagerij en importeur Nice to Meat, van de broers Mikel en Patrick Pouw, tekende op 24 juni het exclusieve importcontract tijdens een bijeenkomst in Hotel Okura Amsterdam. De eerste leveringen aan afnemers hebben inmiddels plaatsgevonden vanuit het bedrijf in Almere-Poort.

Handtekening
Tijdens de ondertekeningsceremonie zetten Patrick Pouw en Takeshi Kimura hun handtekening onder het contract waarmee de unieke samenwerking tussen Nice to Meat en de Japanners beklonken werd.

Lunch
Na afloop was restaurant Sazanka het toneel van een feestelijke lunch, met onder andere afgevaardigden van de Japanse Ambassade en de Japanse Kamer van Koophandel. Okura’s Executive Chef Masanori Tomikawa creëerde speciaal voor deze gelegenheid een volledig Japans Wagyu-menu.

Sterrenchefs
Een dag eerder waren de broers Mikel en Patrick Pouw al in Londen om, in gezelschap van onder andere Nederlandse top- en sterrenchefs Mario Ridder, Dick Middelweerd, Francois Geurds, Schilo van Coevorden, Roger Rassin en Sidney Schutte, de aankomst van Japans Wagyu in Europa te vieren in het hippe restaurant Nobu. De ontmoeting met Europese Chefs in London was bijzonder. Patrick Pouw: “Japans Wagyu geeft ons ongekende mogelijkheden onze naam in Europa te versterken. De gehele culinaire top heeft uitgekeken naar de komst van dit exclusieve vlees. Dat we nu met dit gezelschap in het beste restaurant van London zitten, bewijst het belang van dit product.”

Onderscheiden kenmerken Japans Wagyu
Geprezen door Chefs en kenners, is Japans Wagyu befaamd om zijn uitzonderlijke kwaliteit en smaak. Het vlees van de 100% raszuivere Wagyu-runderen is uiterst mals door de intense marmering, veel meer nog dan de Amerikaanse en Australische varianten. Juist deze bijzondere dooradering van het vlees is de onderscheidende factor, die ervoor zorgt dat het vlees smelt op de tong. Het (meer) gezonde, enkelvoudig onverzadigd vet met een hoog percentage omega-3 en -6 vetzuren, verleent het summum van smaak aan het vlees.

Die opvallende hoeveelheid onverzadigde vetten van Japans Wagyu zijn het resultaat van de genetica en de manier van voeden en verzorgen. In Japan worden de runderen per traditie langer, intensiever en met meer aandacht verzorgd dan elders. Een uitgebalanceerd dieet van rijststro, maïs en mineralen, plus rust, regelmaat en reinheid vormen 28 maanden lang de ingrediënten voor gezonde en stressvrije runderen.

Langdurige lobby voor import
Nice to Meat is sinds 1998 leverancier van en specialist op het gebied van Wagyu. Een jarenlange lobby op Europees niveau om Japan te bewegen tot export van hun Wagyu had uiteindelijk resultaat. Nice to Meat verwacht maandelijks minimaal 24 runderen te kunnen afnemen, afkomstig uit de Japanse provincie Gunma. Alleen de meest luxe delen worden verkocht: entrecote, ribeye en ossenhaas. De prijs per set van drie zal variëren van 135 euro – 275 euro per kilo, afhankelijk van de klassificatie A3, A4 of A5 (aller-exclusiefst). Mikel Pouw: “We hebben er 15 jaar op moeten wachten. Nu is het eindelijk zover, we mogen nu Japans Wagyu rechtstreeks uit Japan importeren en verkopen. Voor vleesliefhebbers is het absoluut een ongeëvenaarde ervaring. Japans Wagyu is kostbaar, maar je eet het in zeer bescheiden porties. In toprestaurants en de Aziatische keuken mag het beslist niet ontbreken.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Awards Culinair
Mart Oude Luttikhuis wint kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs

De kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2020 van Chaîne des Rôtisseurs is gewonnen door Mart Oude Luttikhuis. De pas 20-jarige chef van sterrestaurant De Bloemenbeek in De Lutte plaatst zich hiermee voor de internationale wedstrijd in Parijs later dit jaar. In Leerh...

Events Marketing
Wat doe jij met Nationale Pannenkoekendag?               

Op 20 maart vieren wij met zijn allen de ‘Nationale Pannenkoekendag’. Dit is de dag waarop pannenkoeken maken en het eten ervan centraal staat. Veel basisscholen vieren deze dag doormiddel van het bakken van pannenkoeken voor opa’s, oma’s en ouderinstellingen. Deze basisschol...

Bocuse d'Or
Team Bocuse NL ingeloot voor de Europese finale in Tallinn

The word is out! De organisatie van de wereldwijde kookwedstrijd Bocuse d’Or heeft vandaag bekendgemaakt dat team Bocuse d’Or Nederland is toegelaten tot het deelnemersveld van de Europese finale. Nederland hoort bij de 20 Europese landen die het tegen elkaar gaan opnemen in de Europese ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: