Japans Wagyu verkrijgbaar

25 juni 2014 |
Japans Wagyu verkrijgbaar

Japans Wagyu zal vanaf nu op de kaart prijken van menig toprestaurant en de consument kan het kopen bij hoogwaardige slagerijen. Japan heeft definitief de exportmarkt geopend voor
dit authentieke Japanse product. Horecaslagerij en importeur Nice to Meat, van de broers Mikel en Patrick Pouw, tekende op 24 juni het exclusieve importcontract tijdens een bijeenkomst in Hotel Okura Amsterdam. De eerste leveringen aan afnemers hebben inmiddels plaatsgevonden vanuit het bedrijf in Almere-Poort.

Handtekening
Tijdens de ondertekeningsceremonie zetten Patrick Pouw en Takeshi Kimura hun handtekening onder het contract waarmee de unieke samenwerking tussen Nice to Meat en de Japanners beklonken werd.

Lunch
Na afloop was restaurant Sazanka het toneel van een feestelijke lunch, met onder andere afgevaardigden van de Japanse Ambassade en de Japanse Kamer van Koophandel. Okura’s Executive Chef Masanori Tomikawa creëerde speciaal voor deze gelegenheid een volledig Japans Wagyu-menu.

Sterrenchefs
Een dag eerder waren de broers Mikel en Patrick Pouw al in Londen om, in gezelschap van onder andere Nederlandse top- en sterrenchefs Mario Ridder, Dick Middelweerd, Francois Geurds, Schilo van Coevorden, Roger Rassin en Sidney Schutte, de aankomst van Japans Wagyu in Europa te vieren in het hippe restaurant Nobu. De ontmoeting met Europese Chefs in London was bijzonder. Patrick Pouw: “Japans Wagyu geeft ons ongekende mogelijkheden onze naam in Europa te versterken. De gehele culinaire top heeft uitgekeken naar de komst van dit exclusieve vlees. Dat we nu met dit gezelschap in het beste restaurant van London zitten, bewijst het belang van dit product.”

Onderscheiden kenmerken Japans Wagyu
Geprezen door Chefs en kenners, is Japans Wagyu befaamd om zijn uitzonderlijke kwaliteit en smaak. Het vlees van de 100% raszuivere Wagyu-runderen is uiterst mals door de intense marmering, veel meer nog dan de Amerikaanse en Australische varianten. Juist deze bijzondere dooradering van het vlees is de onderscheidende factor, die ervoor zorgt dat het vlees smelt op de tong. Het (meer) gezonde, enkelvoudig onverzadigd vet met een hoog percentage omega-3 en -6 vetzuren, verleent het summum van smaak aan het vlees.

Die opvallende hoeveelheid onverzadigde vetten van Japans Wagyu zijn het resultaat van de genetica en de manier van voeden en verzorgen. In Japan worden de runderen per traditie langer, intensiever en met meer aandacht verzorgd dan elders. Een uitgebalanceerd dieet van rijststro, maïs en mineralen, plus rust, regelmaat en reinheid vormen 28 maanden lang de ingrediënten voor gezonde en stressvrije runderen.

Langdurige lobby voor import
Nice to Meat is sinds 1998 leverancier van en specialist op het gebied van Wagyu. Een jarenlange lobby op Europees niveau om Japan te bewegen tot export van hun Wagyu had uiteindelijk resultaat. Nice to Meat verwacht maandelijks minimaal 24 runderen te kunnen afnemen, afkomstig uit de Japanse provincie Gunma. Alleen de meest luxe delen worden verkocht: entrecote, ribeye en ossenhaas. De prijs per set van drie zal variëren van 135 euro – 275 euro per kilo, afhankelijk van de klassificatie A3, A4 of A5 (aller-exclusiefst). Mikel Pouw: “We hebben er 15 jaar op moeten wachten. Nu is het eindelijk zover, we mogen nu Japans Wagyu rechtstreeks uit Japan importeren en verkopen. Voor vleesliefhebbers is het absoluut een ongeëvenaarde ervaring. Japans Wagyu is kostbaar, maar je eet het in zeer bescheiden porties. In toprestaurants en de Aziatische keuken mag het beslist niet ontbreken.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Terrasactie gaat door, maar er wordt niet geserveerd

Op dinsdag 2 maart geeft een grote groep horecaondernemers gehoor aan de oproep van Johan de Vos om de terrassen buiten uit te stallen. De actie krijgt een ludiek karakter; de terrassen worden wel opgezet, maar geserveerd wordt er niet. Dat meldt De Telegraaf. Johan de Vos is horecaondernemer in ...

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Achtergronden Gastronomie
De Loohoeve viert 5-jarig jubileum met menuboxen met gastchefs

Jeroen en Marleen Brouwer van hotel en sterrenrestaurant De Loohoeve in het Drentse Schoonloo brengen in maart 2021 speciale jubileummenuboxen uit samen met drie gastchefs. Het gaat om topchefs Soenil Bahadoer van De Lindehof (twee Michelinsterren), Jermain de Rozario van De Rozario (een Michelinste ...

Themamaand energie
Energielabels en keurmerken uitgelegd

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: