Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

15 maart 2019 | David Bakker

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in de ongrijpbare wereld van Michelin.

“Laat ik vooropstellen dat ik een ontzettend diep respect heb voor de monumenten Château Neercanne en het Amstel Hotel”, vertelt Marc Boeljon (rechts op de foto), eigenaar van de Posthoorn. “De wegen van Michelin zijn ondoorgrondelijk. Bij ons ligt de focus op het culinaire gedeelte. Wij zijn eerst een restaurant en dan een hotel. Daar ligt onze kracht.”

Boeljon verkoopt ‘het hele plaatje’; een culinaire ervaring met een zorgeloze overnachting. Daarbij past volgens zijn filosofie de uitstraling van een suitehotel. “Toen ik 2001 het businessplan schreef was ik misschien wel de eerste die het concept suitehotel in Nederland introduceerde. Het ligt in het verlengde van wat ik mijn gasten aan wil bieden in het restaurant: een huiselijke sfeer op hoog niveau.”

Groei

Waar Boeljon in de beginperiode voornamelijk het restaurant in de markt zette, met als mogelijkheid te blijven slapen, heeft het hotel een steeds prominentere plek in het bedrijf gekregen. “We zijn gegroeid van vijf naar twaalf hotelkamers. Zestig procent van onze bezoekers boekt een diner in combinatie met een kamer, veertig procent kiest voor alleen een overnachting. De ervaring leert dat er gemiddeld genomen twee soorten gasten zijn; gasten die echt komen voor de uitgebreide culinaire ervaring en voor de overnachting kiezen voor het ‘instapmodelkamer’, terwijl de ander even à la carte komt dineren en juist kiest voor een zeer luxe Duplex Suite.”

Boeljon is zowel gastheer in het hotel als maître in het restaurant. Daarin zijn de verschillen volgens hem niet zo groot. “Ik wil mijn gasten altijd op dezelfde persoonlijke en warme manier benaderen. Je groeit wel steeds meer in je rol als hoteleigenaar. Maar in de basis blijft de benadering van de gasten hetzelfde.”

Concurrentie

Als afgestudeerd  bedrijfseconoom doet de geboren Amsterdammer bijna alle zaken in zijn hotel zelf. “Ten eerste omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het mogelijk is aangezien we relatief klein zijn. Wij moeten zichtbaar blijven in de markt. Ik kijk regelmatig naar wat diverse ‘standaard’ hotels bij ons in de buurt aanbieden op het gebied van hotelkamers. De ‘bovenkant’ van hen is namelijk ook onze doelgroep en daar proberen we wat vanaf te snoepen. Ons onderscheidend vermogen ligt in de kleinschaligheid, contact met gasten en uiteraard de bijzondere culinaire ervaring op topniveau.”

Die drie pijlers hebben de Posthoorn de afgelopen jaren laten groeien. Ook de ontwikkelingen in Amsterdam zorgen volgens Boeljon voor een verschuiving. “Ik zie een kanteling in de markt. Veel gasten vinden Amsterdam te druk en te duur. In dat opzicht is de ligging van de Posthoorn perfect. Monnickendam ligt op twintig minuten rijden van Amsterdam. De dichtstbijzijnde halte van de Noord/Zuidlijn is 8 minuten rijden. Het wordt door onze gasten als prettig ervaren dat we niet in Amsterdam zitten, maar wel in de buurt. Daarnaast ligt Monnickendam hemelsbreed een paar kilometer van Marken en Volendam vandaan. De ideale uitvalsbasis voor het beste van Noord-Holland.”

Marc Boeljon

Bedrijfseconoom Marc Boeljon kwam voor het eerst in aanraking met de horeca op zijn veertiende. Als afwasser in een pannenkoekenhuis kreeg hij het horecavirus te pakken. Tijdens zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam is hij altijd in de horeca actief gebleven, zelfs tijdens zijn stage in San Francisco. Na zijn afstuderen en een korte carrière in het bedrijfsleven lonkte de horeca weer. “Ik merkte dat ik niet helemaal paste in het bedrijfsleven. Ik woonde in Amsterdam en wilde iets voor mezelf beginnen in de horeca. In de hoofdstad was het lastig om iets op poten te zetten. In 2001 schreef ik mijn businessplan voor de Posthoorn. In 2005 gingen we open en in 2008 kregen we een Michelinster.” In 2018 werd Boeljon door Gastronomie-Fine-Food Professional verkozen tot Gastheer van het Jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Corona
Horeca Alliantie demonstreert 7 december op Malieveld

Géén enkel horecabedrijf mag nog kopje onder gaan door gebrek aan coronasteun van de overheid. De steunmaatregelen mogen niet verder worden afgebouwd, maar moeten gemaximaliseerd worden! Juist nú, nu de horeca alle reserves heeft opgebruikt en niet langer overleven kan. Dit is d ...

Financieel Ondernemen Digitaal Ondernemen Horeca & Belasting
7 redenen waarom uw administratie digitaal moet

Digitaliseren is de afgelopen jaren een enorme trend. Alles moet tegenwoordig online en in de cloud. Daarnaast streven veel bedrijven naar een clean desk of een paperless office. Maar wat is er eigenlijk mis met een papieren administratie? Veel ondernemers werken nog met mappen. Inkomende facture ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: