Interview: La Mangerie sluit na 39 jaar; uniek in authenticiteit

28 juni 2018 | David Bakker

Een traan zal ze wel laten, als op 5 augustus voor het laatst het licht uitgaat van haar geliefde Restaurant. La Mangerie uit Venlo houdt er na 39 jaar mee op. Bijna vier decennia lang bestierde Gerry Cals en haar echtgenoot Hans Cals met passie en overtuiging hun culinaire parel. Maar daar is ze zelf niet zo van onder de indruk. “We zijn nuchtere mensen. Dit is geen kunst, het is een levensstijl.”

De rake uitspraak wordt gedaan aan het eind van het interview en snijdt hout. In hun leven als horecaondernemers zijn zowel Gerry als Hans altijd dichtbij zichzelf gebleven. “We zijn in 1979 begonnen. Waren toen een van de eerste Bistro’s in Nederland. Dat was vrij nieuw. De eetcafés die er nu in de stad zijn, waren er toen helemaal niet. Dat is gegroeid.”

Zelf is ze ook gegroeid, want een carrière in een apotheek lag in het verschiet, totdat Hans de urgente behoefte kreeg om een eigen zaak te openen. “Hij wilde voor z’n dertigste een eigen restaurant. Is altijd heel erge ambitieus geweest en wilde altijd het maximale uit zichzelf halen. Ik ben samen met mijn gasten gegroeid in mijn rol als gastvrouw.”

Stage lopen

Elk jaar, als het echtpaar vier weken de deuren van het restaurant sloot in de zomer, Ging Hans stage lopen. Alle sterrenkeukens in Nederland heeft hij inmiddels wel gezien. Gevoed wilde hij worden, letterlijk en figuurlijk. “Hans heeft altijd de ambitie gehad om een Michelinster te halen. Het is helaas niet gelukt. Wel jarenlang een Bib Gourmand gehad en steevast een vermelding in De Lekker. Hij is een vakman pur sang, maakt alles zelf. Van de bonbons tot het brood.”

Boontjes doppen

En daar schuilt misschien het succes van veertig jaar ondernemen in de gastronomie: bevlogen vakmanschap en een tijdloze gastvrijheid. Gerry heeft altijd haar restaurant, met 43 couverts, willen neerzetten als een huiskamer. “De gasten moeten zich welkom en op hun gemak voelen. Hans en ik helpen elkaar overal bij. Zo kan het voorkomen dat ik in de middag bij de mise en place help, buiten een stoel neerzet en de boontjes dop. Dan komen er altijd gasten langs voor een praatje en vaak helpen ze dan ook.”

Waar veel restaurants een marketingstrategie hebben, het eten 'instagrammable' moet zijn en inboxen van vaste gasten vol geduwd worden met aanbiedingen en exclusieve kortingen, wordt in La Mangerie een nota met de hand geschreven, schrijft Gerry zelf de brieven naar de gasten en brengt ze die eigenhandig op de fiets rond ("Ik hou gewoon van fietsen").

Nu het einde in zicht is (“nog vijf weken volle drukte”), komen de herinneringen automatisch bovendrijven. “We hebben het eigenlijk altijd met z’n tweeën gedaan. Samen met leerlingen hebben we het bedrijf gedragen. Het is mooi om die jonge mensen iets mee te geven. Ook op sociaal vlak. We werden dan ook regelmatig opa en oma genoemd. Er is nog altijd contact en het is hartverwarmend om te zien dat ze iets uit het restaurant willen hebben als herinnering, nu de hele boel er uit gaat.”

Foodtruck

Want een restaurant komt er niet. Het pand is verkocht en het restaurant wordt verdeeld in twee woningen. Het echtpaar verhuist naar Zeeuws-Vlaanderen, maar een einde aan hun culinaire leven is niet definitief. “Nou, we houden nog wat opties open. We zijn het zo gewend om met gastronomie bezig te zijn. Een vriend van ons heeft een foodtruck en zolang we nog bevlogen en passievol zijn, sluit ik zeker niet uit dat we iets blijven doen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
De beste burgers en hotdogs vind je op Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: