Gratis kraanwater in de horeca wordt niet verplicht

6 februari 2018 | Thijs Jacobs

EU-commissaris Frans Timmermans moedigt de horeca aan om ‘gratis’ kraanwater te schenken, maar wil het niet wettelijk verplichten. KHN vindt dat iedere horecaondernemer, of dat nu een restauranthouder of een eigenaar van een eetcafé of lunchroom is, zelf moet kunnen bepalen of hij gratis kraanwater aanbiedt of niet. Dat is een onderdeel van zijn prijsbeleid en strategie. En bovendien is kraanwater natuurlijk niet gratis.

De oproep van Timmermans aan de horeca is onderdeel van een voorstel dat de Europese Commissie op 1 februari 2018 deed. Dit voorstel is een reactie op de Right2Water campagne, een burgerinitiatief uit 2014 om toegang tot water als mensenrecht te beschouwen en de watervoorziening niet commercieel te maken. De Europese Commissie stelt nu voor dat EU-landen ervoor moeten zorgen dat schoon en veilig kraanwater binnen bereik is van iedereen, vooral kwetsbare groepen.

Horeca bepaalt zelf prijsbeleid en service

In het voorstel moedigt de Europese Commissie horeca- en cateringbedrijven aan om ‘gratis’ kraanwater te serveren. Dat kan er volgens Timmermans voor zorgen dat het aantal plastic waterflessen met 17 procent afneemt. KHN is enigszins verbaasd dat de Europese Commissie met deze oproep komt. Zij zijn als de vertegenwoordiger van horecaondernemers in Nederland niet tégen het gratis serveren van kraanwater aan gasten. Zij vinden alleen niet dat alle horecaondernemers daartoe verplicht moeten worden, omdat hun gasten dat verwachten of dat zij vinden dat dit de standaard moet zijn. Of een horecaondernemer beslist om wel of niet gratis kraanwater aan te bieden, is afhankelijk van verschillende zaken. Onder meer van de rol die water speelt in zijn assortiment (sommige restaurants hebben speciaal water op de kaart), het prijsbeleid en de service die hij zijn gasten biedt.

Kraanwater is niet gratis

Bovendien is kraanwater niet gratis, zoals wordt gesuggereerd. Water kost geld: voor consumenten, en dus ook voor een horecaondernemer. En hij betaalt niet alleen het waterleidingsbedrijf, maar ook de huur van het pand, de schoonmaak, de bediening en de afwas.

Vervolg

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over het voorstel van de Europese Commissie buigen. KHN volgt de ontwikkelingen en zal via HOTREC, de Europese horeca brancheorganisatie, haar standpunt naar voren brengen.

Bron: KHN

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Sterrenchef Wim Severein maakt brigade restaurant The Millèn bekend

Chef-kok Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent medio juli zijn eigen high-end restaurant The Millèn op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel. Het team van The Millèn, in de iconische Millenniumtoren, bestaat uit een aantal oude bekenden van...

Culinair Rotterdam
Topvlees van de houtskoolgrill bij de With

Dry aged ribeye, kakelvers piepkuiken en spareribs van Iberico. Voor een goed stuk vlees ga je naar de With. Dit nieuwe bar-restaurant op de Witte de Withstraat in Rotterdam is de specialist voor gerechten van de houtskoolgrill. Een mooi drankassortiment en een stijlvolle inrichting vol details make...

Regelgeving Achtergronden
Rotterdams visrestaurant stoeit met gemeente en provincie over vergunning

Visrestaurant A La Plancha op het Rotterdamse Noordereiland wacht al maanden op een tijdelijke horecavergunning van de gemeente Rotterdam. Het is de eerste keer sinds de start van het seizoensrestaurant dat ondernemer Hans Mosselman nog niet met de opbouw kan beginnen. Het restaurant op een ponton p...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Achtergronden Michelin
Phuket en Phang Nga in Michelingids Thailand 2019

Na de allereerste Thaise editie van de Michelingids, toegewijd aan Bangkok, heeft Michelin bekendgemaakt de gids uit te breiden met een nieuwe 2019 editie: de Michelin Guide Bangkok, Phuket en Phang Nga. De gids wordt eind 2018 uitgegeven en bevat informatie over de culinaire cultuur van deze drie b...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: