Gratis kraanwater in de horeca wordt niet verplicht

6 februari 2018 | Thijs Jacobs

EU-commissaris Frans Timmermans moedigt de horeca aan om ‘gratis’ kraanwater te schenken, maar wil het niet wettelijk verplichten. KHN vindt dat iedere horecaondernemer, of dat nu een restauranthouder of een eigenaar van een eetcafé of lunchroom is, zelf moet kunnen bepalen of hij gratis kraanwater aanbiedt of niet. Dat is een onderdeel van zijn prijsbeleid en strategie. En bovendien is kraanwater natuurlijk niet gratis.

De oproep van Timmermans aan de horeca is onderdeel van een voorstel dat de Europese Commissie op 1 februari 2018 deed. Dit voorstel is een reactie op de Right2Water campagne, een burgerinitiatief uit 2014 om toegang tot water als mensenrecht te beschouwen en de watervoorziening niet commercieel te maken. De Europese Commissie stelt nu voor dat EU-landen ervoor moeten zorgen dat schoon en veilig kraanwater binnen bereik is van iedereen, vooral kwetsbare groepen.

Horeca bepaalt zelf prijsbeleid en service

In het voorstel moedigt de Europese Commissie horeca- en cateringbedrijven aan om ‘gratis’ kraanwater te serveren. Dat kan er volgens Timmermans voor zorgen dat het aantal plastic waterflessen met 17 procent afneemt. KHN is enigszins verbaasd dat de Europese Commissie met deze oproep komt. Zij zijn als de vertegenwoordiger van horecaondernemers in Nederland niet tégen het gratis serveren van kraanwater aan gasten. Zij vinden alleen niet dat alle horecaondernemers daartoe verplicht moeten worden, omdat hun gasten dat verwachten of dat zij vinden dat dit de standaard moet zijn. Of een horecaondernemer beslist om wel of niet gratis kraanwater aan te bieden, is afhankelijk van verschillende zaken. Onder meer van de rol die water speelt in zijn assortiment (sommige restaurants hebben speciaal water op de kaart), het prijsbeleid en de service die hij zijn gasten biedt.

Kraanwater is niet gratis

Bovendien is kraanwater niet gratis, zoals wordt gesuggereerd. Water kost geld: voor consumenten, en dus ook voor een horecaondernemer. En hij betaalt niet alleen het waterleidingsbedrijf, maar ook de huur van het pand, de schoonmaak, de bediening en de afwas.

Vervolg

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over het voorstel van de Europese Commissie buigen. KHN volgt de ontwikkelingen en zal via HOTREC, de Europese horeca brancheorganisatie, haar standpunt naar voren brengen.

Bron: KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: