Een recensie onder de loep

25 juli 2014 |
Een recensie onder de loep

Recensies moet je als horecaondernemer serieus nemen tegenwoordig. Recensiesites hebben een grote dekking en worden voor de gast steeds bepalender voor de keuze. In dit artikel aandacht voor
een 'voorbeeldrecensie' (een echte recensie, die we van internet hebben 'geplukt', maar ontdaan van informatie van de zaak) en enkele kanttekeningen daarbij. Vanaf september besteden we in De RestaurantKrant iedere keer aandacht aan etiquette. In een nieuwe rubriek van onze eigen etiquette-specialiste. Kan nooit kwaad.

De recensie:
Afgelopen zaterdag tóch nog een keer gaan eten bij '...', ondanks het feit dat het ons de laatste keer (juni) erg was tegengevallen. Toen we binnen kwamen werd ons gevraagd of wij 'het tafeltje van vier of van twee' waren.... (!!)
Tip 1: sta mensen correct te woord bij binnenkomst, neem de jas aan, vraag beleefd naar de naam en maak de ontvangst persoonlijk.

We bestelden het 3-gangen wildmenu en zeiden dat we over het toetje nog even na wilden denken. Ook bestelden we een fles rode wijn: toen men die in wilde schenken hebben we eerst om schone glazen gevraagd, want de glazen die op tafel stonden waren erg vuil.
Tip 2: denk aan de tafelaankleding. De glazen, borden en het bestek moeten goed schoon zijn. Smetteloos schoon zelfs.

Het voorgerecht (wildpaté met uitencompote) kwamen rechstreeks uit een pakje/potje (en dat voor 9,50!).
Tip 3: gemaksproducten zijn prima, maar veelal als onderdeel van je bereiding. Rechtstreeks uit een potje wordt niet gewaardeerd wanneer dat opgemerkt wordt.

Vervolgens hadden we hertenbiefstuk besteld: het was een heerlijk stuk vlees, dat wel, maar het was gewoon runderbiefstuk....
Tip 4: probeer nooit een gast om de tuin te leiden met het uitserveren van een ander soort vlees dan besteld is. Geldt uiteraard ook voor vis.

De opmaak van het bord was overigens niet om over haar huis te schrijven: het leek wel alsof het er van een afstand was 'opgegooid'...
Tip 5: opmaak. Het geheel moet er verzorgd uitzien. Misschien is de gast gewoon kritischer dan vroeger, omdat met de opkomst van kookprogramma's de gast weet hoe het hoort.

Toen we vroegen of we in plaats van het toetje een kop koffie met een likeurtje konden krijgen was dat goed. Wát schetste onze verbazing toen wij aan de koffie zaten en de ober ineens voor ons stond met twee borden met het toetje...!
Tip 6: de communicatie tussen de zwarte en de witte brigade moet vlekkeloos verlopen. Een slecht verlopende communicatie leidt tot dit soort ergernissen, en bijpassende reviews, van de gast.

MEER LEZEN OVER RECENSIES? KLIK HIER!
Tot slot kregen we de rekening gepresenteerd die totaal niet bleek te kloppen......Al met al een zeer slechte prijs-/kwaliteitverhouding. Jammer, maar dit was toch écht de laatste keer '...' voor ons....!
Tip 7: De rekening moet kloppen. Kijk het desnoods nog een keer na voordat de rekening naar de gast gaat. Een fooi zit er niet meer in als de rekening niet klopt. Bovendien is het met een modern kassasysteem gemakkelijker om de rekening goed samen te stellen.

Tot slot
In je eigen restaurant is alles natuurlijk helemaal in orde, maar het is zaak scherp te blijven. Bedienend personeel is het visitekaartje van de keuken en veel ergernissen hebben betrekking op personeel: de omgangsvormen niet goed hanteren, niet goed luisteren, onvoldoende kennis van zaken, et cetera. Daarentegen moet de kok een topprestatie neerzetten: met de opkomst van kookprogramma's is de gast kritischer en bewuster geworden. Misschien niet eens zo slecht voor de horeca.

Reageren?
"Klik hier"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: