Een recensie onder de loep

25 juli 2014 |
Een recensie onder de loep

Recensies moet je als horecaondernemer serieus nemen tegenwoordig. Recensiesites hebben een grote dekking en worden voor de gast steeds bepalender voor de keuze. In dit artikel aandacht voor
een 'voorbeeldrecensie' (een echte recensie, die we van internet hebben 'geplukt', maar ontdaan van informatie van de zaak) en enkele kanttekeningen daarbij. Vanaf september besteden we in De RestaurantKrant iedere keer aandacht aan etiquette. In een nieuwe rubriek van onze eigen etiquette-specialiste. Kan nooit kwaad.

De recensie:
Afgelopen zaterdag tóch nog een keer gaan eten bij '...', ondanks het feit dat het ons de laatste keer (juni) erg was tegengevallen. Toen we binnen kwamen werd ons gevraagd of wij 'het tafeltje van vier of van twee' waren.... (!!)
Tip 1: sta mensen correct te woord bij binnenkomst, neem de jas aan, vraag beleefd naar de naam en maak de ontvangst persoonlijk.

We bestelden het 3-gangen wildmenu en zeiden dat we over het toetje nog even na wilden denken. Ook bestelden we een fles rode wijn: toen men die in wilde schenken hebben we eerst om schone glazen gevraagd, want de glazen die op tafel stonden waren erg vuil.
Tip 2: denk aan de tafelaankleding. De glazen, borden en het bestek moeten goed schoon zijn. Smetteloos schoon zelfs.

Het voorgerecht (wildpaté met uitencompote) kwamen rechstreeks uit een pakje/potje (en dat voor 9,50!).
Tip 3: gemaksproducten zijn prima, maar veelal als onderdeel van je bereiding. Rechtstreeks uit een potje wordt niet gewaardeerd wanneer dat opgemerkt wordt.

Vervolgens hadden we hertenbiefstuk besteld: het was een heerlijk stuk vlees, dat wel, maar het was gewoon runderbiefstuk....
Tip 4: probeer nooit een gast om de tuin te leiden met het uitserveren van een ander soort vlees dan besteld is. Geldt uiteraard ook voor vis.

De opmaak van het bord was overigens niet om over haar huis te schrijven: het leek wel alsof het er van een afstand was 'opgegooid'...
Tip 5: opmaak. Het geheel moet er verzorgd uitzien. Misschien is de gast gewoon kritischer dan vroeger, omdat met de opkomst van kookprogramma's de gast weet hoe het hoort.

Toen we vroegen of we in plaats van het toetje een kop koffie met een likeurtje konden krijgen was dat goed. Wát schetste onze verbazing toen wij aan de koffie zaten en de ober ineens voor ons stond met twee borden met het toetje...!
Tip 6: de communicatie tussen de zwarte en de witte brigade moet vlekkeloos verlopen. Een slecht verlopende communicatie leidt tot dit soort ergernissen, en bijpassende reviews, van de gast.

MEER LEZEN OVER RECENSIES? KLIK HIER!
Tot slot kregen we de rekening gepresenteerd die totaal niet bleek te kloppen......Al met al een zeer slechte prijs-/kwaliteitverhouding. Jammer, maar dit was toch écht de laatste keer '...' voor ons....!
Tip 7: De rekening moet kloppen. Kijk het desnoods nog een keer na voordat de rekening naar de gast gaat. Een fooi zit er niet meer in als de rekening niet klopt. Bovendien is het met een modern kassasysteem gemakkelijker om de rekening goed samen te stellen.

Tot slot
In je eigen restaurant is alles natuurlijk helemaal in orde, maar het is zaak scherp te blijven. Bedienend personeel is het visitekaartje van de keuken en veel ergernissen hebben betrekking op personeel: de omgangsvormen niet goed hanteren, niet goed luisteren, onvoldoende kennis van zaken, et cetera. Daarentegen moet de kok een topprestatie neerzetten: met de opkomst van kookprogramma's is de gast kritischer en bewuster geworden. Misschien niet eens zo slecht voor de horeca.

Reageren?
"Klik hier"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: