Betaalinnovaties voor de horeca

Auteur: José Mast
19 december 2017
Betaalinnovaties voor de horeca

Gasten grijpen nieuwe betaalmogelijkheden grif aan, zo blijkt uit de laatste cijfers over contactloos betalen: meer dan de helft van alle pintransacties in de horeca is contactloos. Dat belooft wat als betalen via de app doorbreekt. Wat kan er allemaal met smartphone en tablet?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Horeca en detailhandel staan aan de vooravond van een betaalrevolutie. De vernieuwde Europese Richtlijn Betaaldiensten (PSD2) maakt het vanaf volgend jaar mogelijk dat ook andere bedrijven dan alleen banken betaaldiensten mogen aanbieden. Bedrijven kunnen hierdoor toegang krijgen tot de betaalrekening van consumenten, mits die hiervoor toestemming geven. Voor cafés en restaurants biedt de combinatie met een bestel-app en een loyaliteitsprogramma nieuwe kansen. 

Betalen als bijzaak
Voor een ondernemer is een betaalde rekening de kern van de zaak, maar voor de klant is het juist één van de minder leuke onderdelen van het horecabezoek. Hoe minder aandacht er naar het betaalproces hoeft te gaan, des te beter. Dat kan op verschillende manieren. In theorie is het zelfs mogelijk dat iemand naar buiten loopt zonder een enkele handeling te verrichten: de mobiele telefoon van de gast is bij binnenkomst al herkend en bij vertrek wordt wat hij verteerd heeft automatisch afgeschreven van zijn betaalrekening of uit een digitale portemonnee. Bij de taxidienst Uber gebeurt dit al. 

In cafés zal het zo’n vaart nog niet lopen, maar dat mobiel betalen oprukt is zeker. Gasten gaan bijvoorbeeld vaker betalen via een mobiele app. Dat is te vergelijken met apps die vrienden onderling gebruiken om de rekening te delen, zoals Tikkie, Florin en bunq. Om gasten ook in de horeca met een app te laten betalen is meer nodig. 

Betalen met QR-code
Begin dit jaar lanceerde bunq een mobiele betaalmethode in de horeca, waarbij de gast de QR-code op de bon of de kassa maar hoeft te scannen om een betaling te starten. Deze methode werd ontwikkeld in samenwerking met Eijsink Afrekensystemen, Kassanet Pieterse en Countr POS. De horecaondernemer ontvangt de betaling direct op zijn bunq-rekening. Klanten kunnen de rekening vervolgens meteen splitsen en verrekenen met vrienden in de bunq-app. Een handig extraatje is dat de bon zichtbaar blijft in de bunq-app, zowel voor de klant als voor de horecaondernemer.

De mobiele betaalapplicatie Payconiq, die in 2018 in Nederland wordt geïntroduceerd, is hiermee vergelijkbaar. Daarmee kunnen gasten de horecagelegenheid selecteren via geolocatie óf ze kunnen de unieke QR-code van de ondernemer scannen, die je als een sticker aan de kassa kunt bevestigen. Vervolgens moeten ze nog wel het te betalen bedrag ingeven. Payconiq-betalingen kunnen ook worden geïntegreerd in de kassasystemen. Dan hoeven gasten geen bedrag meer in te vullen bij het betalen. Ze hoeven de betaling alleen nog maar te bevestigen met een PIN-code of vingerafdruk. 

Bestellen en betalen in één
Nog meer voordeel biedt betalen via een app, waarmee de gast ook bestellingen kan doen. De app MyOrder heeft daar al een begin mee gemaakt, maar bij deze dienst wordt de betaling eerst op een derdenrekening bij de Rabobank overgemaakt voordat de ondernemer erover kan beschikken. Bij onze zuiderburen is de betaaldienst Payconiq in gebruik genomen en opgenomen in de app Tsjing, waarmee gasten in cafés en restaurants onmiddellijk hun bestelling kunnen doen. Ook deze vernieuwing past bij de horecagast: de telefoon pakken is toch al het eerste wat hij doet nadat hij een plek in het café of op het terras heeft gevonden. 

Voortaan hoeft de gast maar een app te openen om een keuze te maken uit het aanbod. Vervolgens wordt het drankje aan tafel gebracht óf de gast krijgt een seintje wanneer het klaarstaat op de bar, zodat hij het zelf kan gaan halen. Afrekenen gebeurt weer via de app. 

Loyaliteitsprogramma
Apps bieden een uitgelezen mogelijkheid om een loyaliteitsprogramma te starten. Een bedrijf dat daarmee voorop loopt is het Amerikaanse Starbucks. De app van de koffieketen is ooit gestart als mobiel spaarprogramma, maar maakt het nu ook mogelijk om te bestellen en te betalen vanuit een prepaid account van de creditcard. Ook worden voor iedere bestelling spaarpunten bijgeschreven. Het aantal actieve Amerikaanse gebruikers nam het afgelopen jaar met 23 procent toe. Zij geven drie keer zoveel uit dan klanten die niet aan het programma meedoen.

Een app die zich specifiek richt op horecabezoekers is BarDoggy. Dit platform maakt een directe verbinding tussen de gast, de horecalocatie en de leveranciers. Heineken doet iets soortgelijks met de Biertegoed App. Ook dergelijke apps bieden kansen, omdat de waard daarmee zijn gasten nog beter leert kennen. Zet die kennis in voor een nóg beter aanbod en de cirkel is rond.

Overig nieuws